گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ شوک جهشی FATF و کرونا به قیمت دلار و سکه

کدخبر: ۳۲۶۳۵۱
اقتصادنیوز؛ امروز شنبه 3 اسفندماه 1398 بازار طلاوارز پایتخت با جهش قیمت‌ها و ثبت ارقام جدید مواجه شد و به گفته معامله‌گران تحت تاثیراقدام گروه ویژه اقدام مالی و گسترش ویروس کرونا معاملات اولیه با جهش قیمت‌همراه شده و مرزهای مقاومتی در بازارهای طلا و ارز یکی پس از دیگری شکسته شدند. اگرچه در ساعات پایانی معاملات نرخ‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافتند اما میزان رشد روزانه به قدری بود که اختلاف قیمت‌های ثبت شده در انتهای هفته گذشته و آغاز هفته جاری در نوع خود رکورد بی‌سابقه بر جای گذاشت.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ شوک جهشی FATF و کرونا به قیمت دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز شنبه قیمت دلار در بازار آزاد با بیش از 200 تومان افزایش با قیمت 14610 تومانی آغاز به کار کرد و تا بعدازظهر ضمن عبور مقتدارانه از مرز روانی 15 هزار تومانی تا محدوده 15800 تومانی هم پیشروی کرد. در معاملات پایانی و غیررسمی امروز دلار به محدوده 15500 تومان بازگشت.

در بازار طلا قیمت سکه طرح جدید با جهش 150 هزار تومانی در محدوده 5.5 میلیون تومانی آغاز به کار کرد و در معاملات بعدازظهر مرز روانی 6 میلیون تومانی را درهم‌شکست. سکه در معاملات غیررسمی و پایانی ضمن بازگشت به زیر مرز 6 میلیون تومانی در نیمه بالای محدوده 5.8 میلیون تومانی ثبت شد.

همچنین مثقال طلای آبشده که تا 2میلیون و 745هزار تومان رشد کرده بود در نهایت عصر شنبه روی مرز 2.6 میلیون تومانی به ثبت رسید.

تحلیل معامله‌گران از روز جهش بی‌سابقه قیمت‌ها 

(قیمت‌ها مربوط به ساعت رسمی پایان کار بازار است)

روز سوم اسفند برای بازار سکه تبدیل به یک روز تاریخی شد،؛ چرا که برای اولین بار در تمام ادوار توانست به بالای مرز 5 میلیون و 900 هزار تومانی برود. در بازار دلار نیز برای اولین بار از اواخر اردیبهشت ماه، این ارز پا به کانال 15 هزار تومانی گذاشت. چنین روند قیمتی نشان می دهد که دیروز فضای بازار ارز و سکه بسیار هیجانی بوده است، هر چند  که در مورد دلیل این هیجان توافق نظری خاصی وجود نداشت. گروه بیشتری از معامله گران باور داشتند تحت تاثیر رفتن ایران به لیست سیاه FATF، خریدها در بازار رشد کرده بود و از آن سو، عده کمی حاضر به فروش ارز و سکه بودند؛‌  دسته دیگری معتقد بودند که ورود ویروس کرونا به ایران و افزایش تلفات آن، فضای بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. عده ای باور داشتند، با ورود این ویروس و بسته شدن مرزها، جا به جایی اسکناس دلار دشوار شد و همین عامل انتظار معامله گران بزرگ را تحت  تاثیر قرار داد. این عده اعتقاد داشتند طلا از ایران خارج و به جای آن دلار از کشورهای همسایه وارد می شد. ولی در شرایط جدید،‌این اتفاق سخت تر شده است. با این حال،‌ گروه دیگری باور داشتند،‌ دلار از ایران قبل تر خارج می شده است و تحت تاثیر کرونا، اتفاقا خروج این ارز محدودتر شده است. این عده تاکید داشتند، رشد قیمتی تحت تاثیر جو روانی صورت گرفته مبنی بر بازگشت ایران به لیست سیاه FATF صورت گرفته است. در این میان، افزایش نرخ حواله درهم و ضرر خالی فروشان ارزی از  دیگر عوامل رشد دلار ذکر شده است. در مورد رشد سکه نیز نباید از افزایش یکباره طلای جهانی غافل شد.

رکوردهای بازار سکه و دلار

در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی به راحتی مرز 5 میلیون و 500 هزار تومانی را شکست و پس از آن حرکت افزایشی خود را با قدرت تا کانال 5 میلیون و 900 هزار تومانی ادامه داد. ساعت 4 بعدازظهر، سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر،‌نقره و سکه تهران، بر تابلوی قیمتی خود، نرخ فروش هر سکه امامی را 5 میلیون و 950 هزار تومان ثبت کرد که 580 هزار تومان بیشتر از روز انتهایی هفته گذشته بود. قبلا بالاترین قیمت بسته شده در بازار سکه امامی 5 میلیون و 450 هزار تومان بود که در تاریخ 4 مهر 97 ثبت شده بود. در همان مقاطع زمانی سکه توانسته بود حتی کانال 5 میلیون و 700 هزار تومانی را لمس کند، ولی قیمت های روز سوم اسفند 98 هرگز قبل تر در بازار معاملات عمده به ثبت نرسیده بود. حتی میزان رشد سکه در روز گذشته در 17 ماه گذشته سابقه نداشت. دیروز سکه نزدیک به 11 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و آخرین بار که این فلز گران بها چنین افزایش قیمتی را به ثبت رسانده بود، به تاریخ 16 مهر سال 97 بازمی گشت. در این میان، پس از ساعت 4 بعدازظهر عنوان می شد که حتی قیمت های بالاتری نیز در بازار سکه به ثبت رسید و حتی عده ای از عبور از این فلز گران بها به بالای مرز 6 میلیونی پس از ساعت 4 بعدازظهر خبر می دادند.

در بازار ارز نیز دیروز دلار حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 15 هزار و 250 تومان قرار گرفت که 860 تومان بیشتر از روز پنج شنبه بود. آخرین بار شاخص ارزی در تاریخ 19 اردیبهشت سال جاری قیمت بالاتری را به ثبت رسانده بود. البته برخی نوسان گیران عنوان می کردند که پس از ساعت 4 بعدازظهر قیمت دلار حتی بالای سطح قیمتی 19 اردیبهشت رفته است. روند روز جاری تا حدی مشخص می کند که اتفاقات دیروز هیجانی و موقت بوده است یا ادامه خواهد یافت؟

رفتار بازارساز در روز نوسان

شروع بازار دیروز نوسانی بود؛ قیمت ها با گپ چند درصدی نسبت به روز قبل باز شدند. در واکنش به این اتفاق،‌ صرافی های دولتی نیز در همان ابتدای روز قیمت را افزایش دادند. در ابتدا این صرافی ها قیمت دلار را 280 تومان افزایش دادند و عدد فروش را 14 هزار و 480 تومان ثبت کردند. حدود ساعت 11 صبح، قیمت را 50 تومان دیگر بالا بردند و به عدد 14 هزار و 530 تومان رساندند. در واقع صرافی های دولتی 330 تومان در ابتدای روز قیمت دلار را افزایش دادند، ولی در ادامه روز،‌ صرافی ها، واکنش دیگری به افزایش قیمت بازار آزاد نشان ندادند؛=.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز شنبه ۳ بهمن‌ماه قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 14380 تا 15880 تومان نوسان داشت و در نهایت بین 15500 و 15550 تومان ثبت شد. نرخ حواله درهم نیز در بازار دوبی امروز به 4350 تومان نیز رسید اما در نهایت قیمت 4170 تومان را ثبت کرد.

همچنین  قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد 16800 تا 16900 تومان و پوند انگلیس نیز  بین 20100 تا 20400 تومان قیمت خورد.

قیمت رسمی دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز ۳ اسفند ۱۳۹۸ به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  14430 تومان (330+)

قیمت فروش دلار آمریکا :  14530 تومان (330+)

قیمت خرید یورو :  15.480 تومان (180+)

قیمت فروش یورو :  15،580 تومان (180+)

قیمت انواع طلا و سکه

همچنین در بازار طلا سکه تمام وارد کانال ۶ میلیون تومانی شد و به ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان هم رسید. با این حال با تعدیل کاهشی قیمت‌ها در معاملات پایانی، سکه طرح جدید با قیمت 5 میلیون و 880 هزار تومان ثبت شد و سکه طرح قدیم 5 میلیون 860 هزارتومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 990 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 850 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 950 هزار تومان به فروش می‌رسید.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز تا حدود 1644 دلار رشد کرد. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده با قیمت 2 میلیون و 600 هزار تومان به کار خود پایان داد که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸عیار حدود 600 هزار تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید