گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ آرامش پس از طوفان در بازار

کدخبر: ۳۲۶۵۰۳
اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه 4 اسفندماه 1398 بازار طلا و ارز پایتخت از شرایط متلاطم روز گذشته خارج و وارد فاز آرامش شد. امروز اگرچه با بازگشایی بازار قیمت‌ها روی مدار صعودی قرار گرفتند اما پیش از ظهر وارد مسیر کاهشی شدند. بعدازظهر نیز قیمت دلار، سکه و طلا به مرور زمان تنزل یافتند. به این ترتیب نرخ‌ها در بازار طلا و ارز از چند سطح حمایتی پایین‌تر رفتند، اما میزان کاهش قیمت‌ها به اندازه‌ای نبود که جهش چشمگیر روز گذشته را جبران کند.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ آرامش پس از طوفان در بازار

به گزارش اقتصادنیوز؛ در دومین روز هفته قیمت دلار در بازار آزاد ابتدا در محدوده 15600 تومانی قرار گرفت و بعدازظهر تا محدوده 15200 تومانی عقب‌نشینی کرد و در معاملات پایانی بین 15300 تا 15400 تومان قیمت خورد. در بازار طلا نیز قیمت سکه طزح جدید که در معاملات اولیه بار دیگر به بالای مرز 6 میلیون تومانی رفته بود، با نزولی شدن روند قیمت‌ها در بازار ارز، به زیر این مرز روانی بازگشت و از مرز حمایتی 5.9 میلیون تومانی هم پایین‌تر رفت و در میانه محدوده 5.8 میلیون تومانی ثبت شد. همچنین مثقال طلای آبشده پس از صعود چشمگیر به سقف محدوده 2 میلیون و 600 هزار تومانی، عصر زیر مرز 2.6 میلیون تومانی به ثبت رسید و گرم طلای 18عیار هم کمی کمتر از 600 هزار تومان به کار خود پایان داد.

ارزیابی معامله گران از روند امروز بازار

پس از طوفان نوسانی سوم اسفندماه، روز یک شنبه بازارها وضعیت باثبات تری داشتند و میزان تغییرات قیمتی کاهش یافت. در چهارمین روز اسفندماه، معاملات بازیگران بزرگ زودتر از همیشه و از حدود ساعت 10 صبح کلید خورد؛ آن ها قیمت را در این فاصله از 15 هزار و 400 تومان به 15 هزار و 600 تومان رساندند؛‌ پس از این یک ساعت کمی هیجانی، با شروع رسمی بازار، فضا کمی آرام تر شد و شاخص ارزی نیز در مسیر تعدیل قرار گرفت. ساعت 4 بعدازظهر در معاملات عمده، دلار با قیمت 15 هزار و 350 تومان معامله می شد که 100 تومان بیشتر از روز شنبه بود. این در حالی بود که در اولین روز هفته شاخص ارزی 860 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. برخی خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت 4 بعدازظهر فروشهای ارزی زیاد شده بود و ممکن است تحت تاثیر آن دلار امروز با قیمت پایین تری آغاز به کار کند.

 به گفته فعالان،‌ رشد شارپی روز شنبه موجب شده بود که معامله گران در روز یک شنبه با احتیاط بیشتری خرید و فروش کنند. این دیدگاه در بازار وجود داشت که وقتی قیمت یکباره و با سرعت زیادی رشد می کند،‌ احتمال زیادی برای افت آن وجود دارد؛ چرا که از یک سو عده ای سعی می کنند  از خریدهای خود با فروش سودگیری کنند و از سوی دیگر، بازارساز نیز با قدرت می تواند از قیمت های بالاتر اقدام به عرضه  ارز کند.

در این میان، عده ای از فعالان عنوان می کردند که معامله گران بزرگ در روز یک شنبه تاکتیک تازه ای را در پیش گرفته بودند؛ در واقع این دسته به جای اینکه اقدام به فروش اسکناس نقدی کنند،‌ سعی می کردند با خالی فروشی در معاملات فردایی تا حدی خود را از خطر ریزش یکباره قیمت ها حفاظت کنند. در این میان، اگر مشاهده میکردند قیمت دلار در حال  افزایش است،‌ معامله خالی فروشی خود را با کمی ضرر می بستند؛‌ ولی هم زمان می توانستند اسکناس نقدی خود را حفظ کنند.

در  این میان، عده ای از فعالان باور داشتند چنین اتفاقی در بازار آزاد رخ نداده است. از نظر این گروه، وضعیت بازار مانند روزهای قبل بود و در حالی که تقاضا بالا بود، عرضه بیشتر ارز موجب شده بود که قیمت رشد زیادی را تجربه نکند و حتی در اواخر روز در جاده کاهشی قرار بگیرد.  از نظر آن ها، یک انتظار برای ریزش و اصلاح قیمت در بازار وجود دارد،‌ ولی معامله گران زمانی که می بینند هم چنان تقاضای اسکناس در بازار است، بی گدار اقدام به فروش نمی کنند.

دیدگاه های دیگری نیز در مورد رشد قیمت دلار وجود داشت. گروهی بر بالا ماندن نرخ حواله درهم اشاره می کردند و عده ای بر ادامه تاثیر گذاری جو روانی حاصل از رفتن ایران به لیست سیاه FATF اشاره می کردند. دسته ای نیز نگرانی مربوط به ورود ویروس  کرونا به ایران را در افزایش قیمت موثرمی دانستند.

یکی از مهم ترین نگرانی های که امروز در مقابل نیروهای افزایشی بازار قرار گرفت، تغییر مسیر قیمتی سکه بود. در دومین روز هفته، سکه 100 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 5 میلیون و 850 هزار تومان رسید. این قیمتی بود که در سایت صنف فروشندگان سکه و جواهر درج شده بود. در این  میان، برخی معامله گران حتی عنوان می کردند سکه قیمت های پایین تری را نیز ثبت کرده است. برخی از فعالان باور داشتند، معامله گران سکه بازیگران باهوش بازار هستند و وقتی ان ها فروشنده می شوند، یعنی اینکه تصور می کنند افزایش قیمت دلار ادامه نخواهد یافت. در این میان، امروز نیم سکه و ربع سکه برخلاف سکه تمام گران شدند. نیم سکه با 30 هزار تومان افزایش به بهای 3 میلیون و 30 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با 20 هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و 850 هزار تومان رسید.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز یکشنبه 4 اسفندماه  قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 15220 تا 15670 تومان نوسان داشت و در نهایت بین 15370 و 15420 تومان ثبت شد. نرخ حواله درهم  در بازار دوبی امروز به 4300 تومان نیز رسید اما در نهایت قیمت 4180 تومان را ثبت کرد.

همچنین  قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد 16750 تا 16900 تومان و پوند انگلیس نیز بین 19750 تا 19950 تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت حدودی دلار کانادا 11760 تومان، دلار استرالیا 10250 تومان، فرانک سوییس 15800 تومان، یوان چین 2210 تومان و لیر ترکیه 2620 تومان بوده است.

قیمت رسمی دلار و یورو در صرافی ملی

در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد رشد کمتری را به ثبت رساند، بازارساز ارزی نیز سعی کرد که قیمت فروش صرافی های منتخب خود را به نرخ معاملات آزاد نزدیک تر کند. امروز صرافی های منتخب دولتی قیمت فروش دلار خود را 220 تومان افزایش دادند و روی عدد 14 هزار و750 تومان قرار دادند. در واقع بازارساز هم چنان کانال 15 هزار تومانی را به رسمیت نشناخت ولی سعی کرد با نزدیک کردن قیمت خود به بازار از ورود تقاضای کاذب به معاملات جلوگیری کند.

قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  14650 تومان (220+)

قیمت فروش دلار آمریکا :  14750 تومان (220+)

قیمت خرید یورو :  15700 تومان (220+)

قیمت فروش یورو :  15800 تومان (220+)

قیمت انواع طلا و سکه

همچنین در بازار طلا سکه طرح جدید با قیمت 5 میلیون و 860 هزار تومان ثبت شد و سکه طرح قدیم 5 میلیون 850 هزارتومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 980 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 850 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 950 هزار تومان به فروش می‌رسید.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز حدود 1644 دلار بود. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده با قیمت 2 میلیون و 595 هزار تومان به کار خود پایان داد که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸عیار  حدود 599 هزار تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک