تاثیر کرونا بر جداسازی اقتصادهای جهان

کدخبر: ۳۲۶۵۳۹
اقتصاد نیوز: جداسازی تدریجی اقتصادهای جهان چند سال است که آغاز شده است و حالا ویروس کرونا بهانه ای شده است برای جداسازی بیشتر و فاصله گرفتن از جهانی شدن اقتصاد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ ویروس کرونا چین را از نظر اقتصادی از برخی کشورهای پیشرفته جدا کرده است. با بسته شدن کارخانه ها و کاهش مصرف، شرکتهای چند ملیتی مجبور شده اند تولید خود را از چین منتقل کنند. اپل به سرمایه‌گذارانش هشدار داده که شیوع این ویروس ضربه سختی به درآمد آن میزند.

جداسازی تدریجی اقتصادهای جهان چند سال است که آغاز شده است. مثلاً شرکت سامسونگ کره جنوبی کارخانه های خود را در چین بسته و کارخانه های دیگری را در ویتنام باز می کند. نزدیکتر شدن زنجیره های عرضه برخی شرکت های آمریکایی به خانه به نفع مکزیک بوده است. ولی سرعت این جداسازی اقتصادی بدون شک افزایش می یابد چون ظرفیت پکن در مدیریت شیوع ویروس کرونا خطر تجارت در چین را افزایش می دهد.

شباهت های قابل توجهی بین ویروس و خود جدا سازی وجود دارد. چیزی که در ظاهر دیده می شود انسان های ماسک پوش، ترس، انتقال زنجیره عرضه و هشدارها در مورد کاهش سود دهی است ولی چیزهایی هم هست که دیده نمی شوند: شیوع این ویروس چقدر قربانی می گیرد یا با از بین رفتن جهانی شدن، دنیا در 5 تا 10 سال آینده از نظر اقتصادی و سیاسی چه تغییراتی می کند؟

اگر این جداسازی اقتصادی ادامه یابد، خطر خشونت در تایوان بالا می رود، اروپا نمی‌تواند از ارزش‌های دموکراتیک خود دفاع کند، ابزار های هوشمند دیگر نمی توانند مکالمات بین مرزی را برقرار سازند و همه اینها اقتصاد و ژئوپلیتیک جهان را اساساً تغییر میدهد.

مهمترین مسئله در کوتاه مدت تایوان است که شرکت های آن بیشتر نیمه رسانه های جهان را می سازند. چین در این بخش هنوز خودکفا نشده است و نیاز به سرمایه گذاری عظیم و تحقیقات بسیار دارد که می تواند رسیدن به آن یک دهه برای چین طول بکشد. تصور این که تایوان بتواند هم نیاز های چین را برطرف کند و هم آمریکا را سخت است.

جداسازی اقتصادی یک چالش موجودیتی برای اروپاست. هفته گذشته اتحادیه اروپا یک چارچوب جدید برای هوش مصنوعی دریافت کرد. بازار مخابرات اروپا به تجهیزات هواوی وابسته است چون ارزانتر از رقیبان آن است. اگر استفاده از هواوی خطر امنیتی داشته باشد، مشخص نیست اروپا توانایی دفاع از ارزش‌های لیبرال خود را در مورد حریم خصوصی و حقوق مربوط به اطلاعات در دنیای دیجیتال داشته باشد.

دنیایی را تصور کنید که در آن بانکداری بین مرزی، خرید آنلاین و ارسال اطلاعات بین دو سیستم تقسیم شود. این واقعیتی است که به سمت آن پیش می رویم. ارزش اپل و سایر شرکت های تکنولوژی در چنین آینده ای ضربه سختی خواهد خورد. با وجود شیوع ویروس کرونا تاثیر جداسازی اقتصادی غیر قابل پیش بینی و روز افزون خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید