فرانسه بالاترین سطح تورم در یک سال اخیر را تجربه می کند

کدخبر: ۳۲۶۵۴۱
اقتصاد نیوز: تورم فرانسه تا پایان ژانویه در سطح ۱.۵ درصد باقی ماند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ نرخ تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل در سطح ۱.۵ درصد باقی ماند که در این بین، بیشترین افزایش تورم مربوط به تورم بخش انرژی بوده که تورم آن از منفی ۰.۶ درصد ماه نوامبر به ۲.۶ درصد در ماه ژانویه رسیده است.

تورم مواد غذایی بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۲.۱ درصد باقی مانده و قیمت تنباکو نیز نسبت به ژانویه سال قبل ۱۵.۳ درصد بیشتر شده است.

متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ برابر با ۴.۳۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۱۸.۸ درصد و کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است.

 

بر مبنای ماهانه نیز تورم فرانسه در ماه دسامبر ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به تورم ثبت شده ماه قبل تغییری نکرده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ماه ژانویه به ۱.۵ درصد رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار فرانسه، شاخص تعدیل‌ شده بهای مصرف‌کننده در مقایسه با ژانویه سال گذشته ۱.۶ درصد افزایش یافته که این رقم ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای دوره مشابه منتهی به ماه قبل بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپایی یعنی فنلاند  نسبت به ماه قبل خود ۰.۱ درصد بیشتر شده است؛ به گونه ای که نرخ تورم این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه به یک درصد افزایش پیدا کرده است که این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده در فنلاند از اوت سال گذشته تاکنون محسوب می شود.  

در این بین، بیشترین افزایش تورم مربوط به تورم بخش مواد غذایی و نوشیدنی بوده است که تورم آن از ۱.۷ درصد ماه دسامبر به ۱.۷۹ درصد در ماه ژانویه رسیده است. تورم در بخش حمل و نقل ۱.۶ درصد اندازه گیری شده و قیمت در بخش رستوران و هتل‌داری نیز نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم فنلاند منفی ۰.۱ درصد اندازه گیری شده که ۰.۴درصد کمتر از تورم ماهانه ثبت شده در ماه دسامبر محسوب می‌شود.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید