بررسی آثار کرونا بر رشد سهام برخی شرکت‌ها در بورس پایتخت

کدخبر: ۳۲۷۱۱۰
اقتصادنیوز: درحالی که شیوع کرونا در کشور باعث افزایش مصرف ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده شده است، این سوال مطرح است که آیا این افزایش مصرف تاثیری بر میزان فروش شرکت‌های مربوطه و در نتیجه صعود سهام آن‌ها در بورس دارد یا خیر؛ سوالی که کارشناسان پاسخ آن را منفی دانسته و توضیحاتی پیرامون آن ارائه کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا در هفته اخیر و با ابتلای تعدادی از هموطنان به کروناویروس در استان‌های مختلف کشور و با توجه به اهمیت پیشگیری در این ویروس، شاهد افزایش میزان مصرف ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و مواد شست و شوی سطوح بودیم.

احتمالا این افزایش مصرف، افزایش میزان تولید شرکت‌های مذکور را در پی دارد و سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که آیا سهام شرکت‌های مذکور در بورس عرضه می‌شود و اگر جواب این سوال مثبت است، سهام آن‌ها در این شرایط صعودی خواهد بود؟

در این راستا، مهرزاد منتظری - تحلیل‌گر بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در بورس تهران شرکتی نیست که مواد ضدعفونی کننده تولید کند، اظهار کرد: کرونا هم که داروی خاصی ندارد که روی سهام شرکت‌های دارویی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها مواد شست‌وشو تولید می‌کنند که افزایش مصرف این مواد روی افزایش فروش این شرکت‌ها و در نهایت صعود سهام آن‌ها تا حدی تاثیر دارد اما بازار عادت دارد تاثیرات را تشدید کند و بیشتر از چیزی که باید به آن اهمیت می‌دهد. درحال حاضر این شرکت‌ها با ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و بعید است ۳۰ درصد بیشتر تولید کنند و این شرایط هم ادامه‌دار باشد.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه بیشتر  خرید به سمت ضدعفونی کننده بیمارستانی و ماسک بود، گفت: شرکت تولیدکننده ماسک در بورس نداریم. درمورد شوینده‌ها هم بعید است که مصرف آن‌ها آنقدر بالا رود که باعث شود سهام شان را به طرز عجیبی تکان دهد.

 

 

همچینین روزبه شریعتی - دیگر تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه به طور کلی یکی - دو شرکت بسیار کوچک در بورس هستند که فرآوردهای تزریقی تولید می کنند، اعلام کرد: الکل صنعتی را اکثرا شرکت‌های قندی تولید می‌کنند. اکثر شرکت‌هایی که ماده‌های ضد عفونی کننده تولید می‌کنند در بورس نیستند. شرکت هایی هم که ماسک تولید می‌کنند در بورس نیستند.

وی ادامه داد: شرکتی به بزرگی فولاد مبارکه که به صورت تخصصی مواد ضدعفونی کننده ‌تولید کند، در بورس نداریم. برخی شرکت‌ها در بورس هستند که مواد ضد عفونی کننده سطوح تولید می‌کنند و همراه بازار رشد می‌کنند اما دلیل اصلی رشد بازار در این روزها ربطی به کرونا ندارد و کاملا متاثر از افزایش قیمت دلار است.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه افزود: برای مثال شرکتی که کلر تولید می‌کند با اقبال مواجه شده است، اما اینکه رشد را به کرونا ربط دهیم درست نیست و کل بازار مثبت است که رشد بازار متاثر از بازار ارز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید