گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ هفته صعودی با کاهش قیمت پایان یافت

کدخبر: ۳۲۷۱۶۶
اقتصادنیوز؛ در اولین هفته از آخرین ماه سال 1398 قیمت‌ها در بازار طلا و ارز تهران با حرکت در مسیر صعودی، رشد قابل توجهی را تجربه کردند، اما در آخرین روز هفته التهاب بازار فروکش کرد و دلار و سکه و طلا با اصلاح قیمتی مواجه شده و روند ملایم کاهشی را پیمودند.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ هفته صعودی با کاهش قیمت پایان یافت

به گزارش اقتصادنیوز؛ روز پنجشنبه 8 اسفندماه 1398 بازار طلا و ارز پایتخت متفاوت از دیگر روزهای هفته، فضای آرامی را پشت سر گذاشت و نرخ‌ها در مسیر نزولی قرار گرفتند. اگرچه این تعدیل قیمت‌ها به حدی نبود که بتواند بخش قابل توجهی از رشد هفتگی قیمت‌ها را جبران کند.

در ششمین روز هفته قیمت دلار در بازار آزاد از محدوده 15800 تومانی تا کف محدوده 15700 تومانی کاهش یافت و در نهایت بین 15690 تا 15720 تومان قیمت خورد. همچنین در بازار طلا قیمت سکه طرح جدید با عقب‌نشینی از مرز 6.2 میلیون تومانی، سطح حمایتی 6.1 میلیون تومانی را هم شکست و به سمت مرز روانی 6 میلیون تومانی حرکت کرد. مثقال طلای آبشده نیز زیر مرز حمایتی 2.7 میلیون تومانی رفت.

بالاترین بازدهی دلار از آذرماه

در آخرین روز هفته، رشد دلار کند شد و سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت. روز پنج شنبه، شاخص ارزی 10 تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 15 هزار و 710 تومان رسید. با ثبت این رشد، میزان بازدهی دلار در هفته گذشته به بالای 9 درصد رسید؛ آخرین بار این ارز در آذرماه رشد بالاتر 10 درصدی را به ثبت رسانده بود.

نیاز بازار به اصلاح قیمتی

 برخی فعالان باور دارند، پس از ثبت چنین رشدی، بازار نیاز به یک اصلاح قیمت دارد. در واقع از نگاه آن ها، معامله گران در هفته جاری بخشی از خریدهای خود در قیمت های پایین را عرضه خواهند کرد تا از این خریدها سودگیری کنند.

جدا از انتظار کاهشی که در میان معامله گران فنی وجود دارد، برخی دیگراز فعالان باور دارند، ادامه رفتاری که بازارساز در انتهای  هفته گذشته داشت، می تواند منجر به تغییر مسیر قیمت ها شود. به گفته آن ها، بازارساز در 2 روز انتهایی هفته گذشته توانست با بالا آوردن قیمت صرافی های بانکی و نزدیک کردن نرخ فروش دلار آن ها به نرخ بازار، از وورد تقاضای کاذب جلوگیری کند و آربیتراژ قیمتی را از بین ببرد.

جالب است طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه که فاصله قیمت دلار صرافی های منتخب بانکی با بازار آزاد به کمتر از یک درصد رسیده بود، قیمت این ارز در بازار آزاد تنها 110 تومان رشد کرد. این در حالی بود که از ابتدای هفته تا روز سه شنبه قیمت دلار در بازار آزاد حدود هزار و 200 تومان رشد کرده بود. به گفته فعالان، در صورتی که بازارساز این شیوه مداخله را ادامه دهد، می توان شاهد افت قیمت ها در هفته جاری بود.

در کنار این،‌ عده ای از فعالان رسمی عنوان می کنند، مشکل یکی از صرافی های مهم در زمینه عرضه ارز نیز در هفته گذشته حل شد و این موضوع نیز توانست تا حدی انتظارات معامله گران را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از فعالان رسمی عنوان می کردند،‌ این صرافی که مدتی در سامانه نیما اقدام به عرضه ارز نمی کرد،‌ از اواخر هفته گذشته فعالیت خود را از سر گرفت. بازگشت صرافی های بزرگ در زمینه عرضه ارز به خودی خود می تواند سیگنال کاهشی به بازار ارسال کند. عده ای نیز اعتقاد دارند، صدور مجوز تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران در رابطه با تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه  توسط وزارت خزانه داری آمریکا در انتظارات معامله گران بازار اثر داشت.

در مقابل،‌ عده ای از معامله گران باور داشتند، ممکن است قیمت در هفته جاری نیز به حرکت افزایشی خود ادامه دهد. از نظر آن ها،‌ شیوع ویروس کرونا و نگرانی های ناشی از آن می تواند سطح تقاضای احتیاطی را در بازار را بالا نگه دارد و همین عامل زمینه ساز ادامه رشد قیمت ها شود.

بازدهی سکه بالاتر از دلار

سکه که در هفته گذشته عمدتا روند افزایشی داشت، روز آخر هفته را با 80 هزار تومان کاهش پشت سرگذاشت و به بهای 6 میلیون و 20 هزار تومان رسید. علی رغم این افت، فلز گران بهای داخلی در هفته گذشته 1/12 درصد بازدهی را به ثبت رساند. سکه در اولین روز هفته گذشته،‌در واکنش به ورود ایران به لیست سیاه fatf  و ورود ویروس کرونا به ایران نزدیک به 600 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به آستانه مرز 6 میلیونی رسید. روز دوشنبه سکه به کانال 6 میلیونی رفت و تا آخر هفته در این کانال ماند. به گفته فعالان در صورتی که قیمت دلار کاهشی شود، سکه تمام بهار آزادی نیز می تواند در هفته جاری به زیر مرز 6 میلیون تومانی بازگردد. سکه در هفته گذشته به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و بخشی از این رکورد شکنی نیز ناشی از افزایش مقطعی بهای طلای جهانی بود. هر گرم طلای 18 عیار نیز در هفته گذشته بالای مرز 600 هزار تومان معامله شد که قبلا سابقه نداشت.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

پنجشنبه 8 اسفندماه  قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 15690 و 15720 تومان قیمت خورد. نرخ حواله درهم در بازار دوبی از 4350 تومان تا 4310 تومان کاهش یافت.

عصر پنجشنبه یورو نقدی 16950 تا 17100 تومان و پوند انگلیس 18950 تا 19150 تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت رسمی دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  15600 تومان (100+)

قیمت فروش دلار آمریکا :  15700 تومان (100+)

قیمت خرید یورو :  16850 تومان (50+)

قیمت فروش یورو :  16950 تومان (50+)

قیمت انواع طلا و سکه

همچنین در بازار طلا سکه طرح جدید با قیمت 6 میلیون و 20 هزار تومان ثبت شد و سکه طرح قدیم 6 میلیون تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 3 میلیون و 70 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 850 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 970 هزار تومان به فروش می‌رسید.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز جمعه به حدود 1589 دلار سقوط کرد. روز پنجشنبه در بازار داخلی هر مثقال طلای آبشده 17 عیار با قیمت 2 میلیون و 690 هزار تومان به کار خود پایان داد که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸عیار  حدود 621 هزار تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید