گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ رکورد بیشترین کاهش دلار در سال 98/ سقوط سکه در کانال 5 میلیونی

کدخبر: ۳۲۷۳۶۷
اقتصادنیوز؛ در اولین روز از هفته دوم اسفندماه بازار طلا و ارز تهران با شوک کاهشی مواجه شد و نرخ دلار و سکه با شکستن چند سطح حمایتی، ریزش قابل توجهی را به ثبت رساندند. در آخرین روز هفته گذشته نیز روند قیمت‌ها در بازار نزولی بود اما شیب مدار نزولی شنبه شیب بسیار تندتری داشت.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ رکورد بیشترین کاهش دلار در سال 98/ سقوط سکه در کانال 5 میلیونی

به گزارش اقتصادنیوز؛ روز شنبه 10 اسفندماه 1398 بازار طلا و ارز پایتخت در ادامه روند نزولی که در انتهای هفته قبل رقم خورد، با ریزش شدید قیمت‌ها همراه شد. شاخص ارزی امروز تا 14800 تومان کاهش یافت و نهایتا در محدوده 14900 تومانی به کار خود پایان داد. قیمت دلار با کاهش حدود 800 تومانی، رکورد بیشترین میزان کاهش قیمت در سال 1398 را به ثبت رساند. در بازار طلا نیز قیمت سکه طرح جدید در برخی معاملات ظهر امروز به محدوده 5.4 میلیون تومانی هم عقب‌نشینی کرد اما در نهایت با حدود 350 هزار تومان کاهش در میانه محدوده 5.6 میلیون تومانی به ثبت رسید. مثقال طلای آبشده نیز از نزدیکی مرز 2.7 میلیون تومانی تا زیر مرز 2.5 میلیون تومانی ریز کرد اما عصر شنبه روی مرز 2.5 میلیون تومانی به کار خود پایان داد.

دهمین روز اسفندماه برای بازار ارز  تبدیل به یک روز ماندگار شد،‌ همانطور که شنبه هفته گذشته برای بازارها روزی تاریخی بود. امروز در بازار ارز،‌ دلار به یکباره از کانال 15 هزار تومانی سقوط کرد و پس از 7 روز وارد کانال 14 هزار تومانی شد. شاخص ارزی در این روز 810 تومان، معادل 1/5 درصد از ارزش خود را از دست داد و روی عدد 14 هزار و 900 تومان قرار گرفت. چنین کاهشی در سال 98 سابقه نداشت و تنها در اواخر آذر 97 افت بیشتری برای شاخص ارزی به ثبت رسیده بود. اقتصادنیوز پیشتر در گزارشی از احتمال پایین آمدن قیمت ها خبر داده و عنوان کرده بود، معامله‌گران در هفته جاری بخشی از خریدهای خود در قیمت‌های پایین را عرضه خواهند کرد تا از این خریدها سودگیری کنند.

علت سقوط قیمت‌ها از نگاه معامله‌گران

در این میان فعالان نیز اعتقاد داشتند، سقوط روز شنبه، در نتیجه تخلیه هیجانات روانی بازار بود؛ هیجانی که در نتیجه بازگشت ایران به لیست سیاه fatf  و ورود ویروس کرونا به بازار داخلی از ابتدای هفته گذشته ایجاد شده بود. دلار در اولین روز هفته قبل به یکباره 5/9 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

جدا از تخلیه هیجان، گروهی نیز تاکتیک بازارساز و شیوه او در عرضه ارز از 2 روز انتهایی هفته گذشته را در افت قیمت موثر می دانستند. بازارساز در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه قیمت فروش دلار خود را به بازار آزاد نزدیک کرد و در روز شنبه حتی در مقطعی با قیمت بالاتری نسبت به اسکناس آمریکایی که خیابان فردوسی قابل خرید بود، اقدام به فروش می کرد. البته حدود ساعت 3 بعدازظهر هم قیمت صرافی های بانکی و هم قیمت بازار آزاد در محدوده 14 هزار و 900 تومانی قرار داشت. این موضوع سوال مهمی را پیش روی معامله گران بازار ارز قرار می دهد؛‌ آیا افت قیمتی این ارز ادامه خواهد یافت یا بازار بار دیگر در کانال 15 هزار تومانی پیش روی خواهد کرد؛‌

 دو دیدگاه مختلف در بازار وجود داشت: دسته ای باور داشتند، افزایش قیمت دلار از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی شود و بیشتر تحت تاثیر هیجانات رشد کرده بود. از نظر این گروه، با توجه به پایان هیجانات، طبیعی است که انتظار افت بیشتر قیمت دلار را داشته باشیم. در مقابل، گروهی دیگر باور داشتند که این افت ادامه دار نخواهد بود و بازار به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. از نظر این عده، دو عامل بنیادی از افزایش قیمت دلار می توانند حمایت کنند: اولی تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی و نزول شاخص های بزرگ سهام. این عده باور دارند،‌ بازار سهام داخلی از اتفاقات جهانی متاثر است و ممکن است تحت تاثیر آنها، مسیر خود را تغییر دهد و شروع به کاهش کند. از نظر این عده، یکی از جایگزین های سرمایه گذاران بازار داخلی به جای بازار سهام می تواند بازار ارز باشد.

در کنار این، افزایشی ها اعتقاد دارند درست است که تقاضا ممکن است در بازار کاهش پیدا کرده باشد ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا، روند تجارت خارجی کند شده است و ممکن است این مساله سمت عرضه را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش قیمت دلار پیش‌خور شده است؟

تمام این نکته ها در حالی مطرح می شود که کاهشی ها اعتقاد دارند،‌ افزایش قیمت دلار قبل تر پیش خور شده است و ظرفیت افزایش قیمت بیشتر را ندارد. دلار از ابتدای زمستان در صورتی که ورود آن به کانال 15 هزار تومانی را نیز نادیده بگیریم، بالای 13 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است؛ دلار در پاییز نیز حدود 15 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود. در واقع این دسته از فعالان باور دارند، قیمت دلار در نیمه دوم سال به اندازه ای تعدیل شده است که توان شوک ها و افزایش های جدید را نداشته باشد. افزون بر این، آن ها باور دارند، کانال مالی سوییس می تواند نیازهای کشور را در کوتاه مدت برطرف کند.

البته مسلما افزایشی ها بر دیدگاه خود تاکید دارند و معتقدند بازار ارز می تواند جایگزین بازار سهام و سایر بازارها در بازار داخلی شود. با این حال،‌ در چنین دیدگاهی نیاز است که روند بازار سهام و سایر بازارها مطابق با پیش بینی آن ها در مرحله اول کاهشی شود و در مرحله دوم این تقاضا وارد بازار ارز شود. بازار سهام امروز روندی منفی را تجربه کرد، ولی برخی کارشناسان این بازار اعتقاد دارند که ادامه اسفند باز هم نقدینگی به این بازار وارد خواهد شد.

در کنار این، افزایشی ها هم چنین باور دارند،‌  نگرانی های مربوط به ویروس کرونا به اندازه ای است که تقاضای احتیاطی را در بازار بالا نگه دارد. اثر این ویروس در صورتی می تواند در بازار ارز از نگاه آن ها کاهش پیدا کند که میزان صادرات به کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار ندهد یا اگر قرار داده است، به سرعت جبران شود.

سقوط سکه در کانال 5 میلیونی

امروز سکه پس از 3 روز به زیر کانال 6 میلیون تومانی بازگشت. روز شنبه، فلز گران بهای داخلی، 350 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 5 میلیون و 680 هزار تومان رسید. این کمترین قیمت فلز گران بهای داخلی از اول اسفندماه بود. سکه تنها در تاریخ 19 دی ماه نسبت به امروز افت بیشتری را تجربه کرده بود. در آن مقطع زمانی سکه از کانال 5 میلیونی به کانال 4 میلیونی بازگشته بود.

عوامل زمینه ساز افت سکه

اما چه عواملی زمینه ساز افت قیمت سکه در دهمین روز اسفندماه شدند؟ به گفته فعالان، در درجه اول افت قیمت دلار در کاهشی شدن بازار سکه نقش داشت. با این حال، نباید از خاطر برد که سقوط بهای طلای جهانی نیز در انتظار بازیگران بازار داخلی موثر بود. طلا در آخرین روز معاملات بازارهای جهانی به یکباره افت شدیدی را تجربه کرد و از کانال هزار و 600 دلاری عقب نشست و در محدوده هزار و 585 دلاری قرار گرفت. به این ترتیب، افت شدید طلا نیز در انتظارات بازارداخلی اثر داشت، همانطور که جهش آن به سوی کانال هزار و 700 دلاری باعث شده بود که خریدها در بازار داخلی افزایش پیدا کند. در واکنش به افت قیمت طلای جهانی،‌هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار داخلی به زیر مرز 600 هزار تومانی بازگشت. امروز هر گرم طلای 18 عیار با قیمت 577 هزار تومان به فروش می رسید که 43 هزار تومان کمتر از روز پنج شنبه بود. حتی روز شنبه قیمت سایر سکه های کوچک نیز دچار ریزش شد؛‌ نیم سکه از کانال 3 میلیونی پایین رفت و ربع سکه نیز تا کانال یک میلیون و 700 هزار تومانی عقب نشینی کرد. با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روز یک شنبه تعطیل است، قیمت سکه در این روز بیشتر تحت تاثیر نوسانات دلار در بازار داخلی خواهد بود. البته ممکن است انتظارات بازیگران بازارهای جهانی در مورد روند بهای طلا در هفته جاری نیز خرید و فروش های بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز شنبه 10 اسفندماه  قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 14850 و 15450 تومان نوسان داشت و در نهایت بین 14950 تا 14980 تومان قیمت خورد. نرخ حواله درهم در بازار دوبی نیز از 4310 تومان در انتهای هفته گذشته، امروز تا رقم 4090 تومان نیز کاهش یافت اما در نهایت با قیمت 4160 تومان به کار خود پایان داد.

عصر شنبه یورو نقدی 16550 تا 16650 تومان و پوند انگلیس 19470 تا 19620 تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت رسمی دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز شنبه 10 اسفندماه در چند نوبت مجموعاً 800 تومان کاهش یافت و به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  15600 تومان (800-)

قیمت فروش دلار آمریکا :  15700 تومان (800-)

قیمت خرید یورو :  16850 تومان (750-)

قیمت فروش یورو :  16950 تومان (750-)

قیمت انواع طلا و سکه

همچنین در بازار طلا سکه طرح جدید با قیمت 5 میلیون و 680 هزار تومان ثبت شد و سکه طرح قدیم 5 میلیون و 640 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 920 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 720 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 960 هزار تومان به فروش می‌رسید.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز جمعه به حدود 1589 دلار سقوط کرد. روز پنجشنبه در بازار داخلی هر مثقال طلای آبشده 17 عیار با قیمت 2 میلیون و 690 هزار تومان به کار خود پایان داد که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸عیار  حدود 621 هزار تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید