گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ افزایش بی‌‌ثباتی پس از شیوع کرونا

کدخبر: ۳۲۷۵۱۱
اقتصادنیوز؛ بیش از 10 روز از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در کشور گذشته است و بررسی روند قیمت‌ها در بازار طلا و ارز نشان می‌دهد که از آن زمان تا کنون نوسان قیمت دلار و سکه و بی‌ثباتی بازارها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ افزایش بی‌‌ثباتی پس از شیوع کرونا

به گزارش اقتصادنیوز؛ روز چهارشنبه 30 بهمن ماه، خبر رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور مخابره شد. بازارهای داخلی از جمله بازار ارز و بازار طلا، تحت تاثیر این خبر قرار گرفتند. واکنش بازارهای داخلی به نگرانی‌های ناشی از گسترش این ویروس درچه حد بود؟ به عبارت دیگر آیا می‌توان گفت که بعد از اعلام خبر شیوع ویروس کرونا در کشور، بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازارها افزایش پیدا کرده است یا خیر؟ در این گزارش با توجه به قیمت‌های ثبت شده قبل و بعد از اعلام خبر رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، به محاسبه مقدار نوسانات قیمتی بازارها پرداخته شده است تا به این سوال پاسخ دهد.

تلاطم دلار پس از شیوع کرونا

قیمت دلار در بازار داخلی پس از اعلام رسمی ویروس کرونا در روز چهارشنبه 30 بهمن نسبت به همان بازه قبل از این روز نوسان بیشتری را نشان می‌دهد. با توجه به دو روز تعطیل، پس از آخرین روز ماه بهمن، 9 روز کاری، اسکناس پشت سبز در بازار قیمت خورده است. قیمت دلار در بازار داخلی و 9 روز کاری قبل از اعلام رسمی ورود ویروس در کشور، 13 هزار و 890 تومان بوده است. با اینکه قیمت ارز در کشور طی این مدت تحت تاثیر مواردی از جمله پیوستن ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، انتخابات مجلس شورای اسلامی و نوسانات بازراهای جهانی نیز قرار داشت، اما مهمترین موضوع تاثیرگذار بر بازارهای داخلی را می‌توان تهدیدهای ورود کرونا به کشور دانست.

در 9 روز منتهی به چهارشنبه 30 بهمن بزرگترین نوسان روزانه قیمت دلار در کشور مربوط به دوشنبه 28 بهمن بود که اسکناس آمریکایی نسبت به روز گذشته 200 تومان افزایش پیدا کرده بود؛ این در حالی است که پس از تایید ابتلای شهروندان ایرانی به کرونا می‌توان تلاطم بیشتر را در این بازار مشاهده کرد؛ موضوعی که نشان دهنده بی‌ثباتی در قیمت‌ها و تاثیر معنادار نگرانی‌های ویروس کرونا بین مبادله‌گران دلار است.

در روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، نوسانات دلار در کشور حداقل برای 3 روز بیشتر از 200 تومان بوده است. بالاترین نوسان روزانه اسکناس پشت سبز مربوط شنبه 10 اسفند است، که قیمت دلار با کاهش 810 تومانی مواجه شد.

برای تایید نوسانات بیشتر در بازار ارز کشور، پس از شیوع ویروس کرونا، می‌توان از شاخص "انحراف از معیار" استفاده کرد. این شاخص در ریاضیات یکی از شاخص‌های پراکندگی است که نشان می‌دهد به طور میانگین، داده‌ها چقدر از مقدار متوسط فاصله دارند. به زبان ساده‌تر هر گاه مقدار انحراف معیار یک بازه زمانی بیشتر از بازه زمانی دیگر باشد، این امر نشان‌دهنده بی‌ثباتی بیشتر در آن بازار است.

محاسبات نشان می‌دهد انحراف معیار قیمت دلار در بازار داخلی در روزهای پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور 405 تومان است. به نوعی می‌توان گفت قیمت دلار در روزهای شیوع کرونا در کشور، به طور میانگین در هر روز 405 تومان نوسان قیمت داشته است. این در حالی است که در همین بازه زمانی قبل از اعلام ورود ویروس کرونا، انحراف معیار قیمت دلار در کشور 191 تومان بوده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که اعلام شیوع کرونا در کشور تاثیر بسیار معناداری در بازار دلار داشته است و مقدار انحراف از معیار روزانه این ارز پر اهمیت در روزهای پر تنش شیوع ویروس کرونا، بیشتر از 2 برابر بازه زمانی مشابه قبل از اعلام مقامات رسمی بوده است. به طور دقیق‌تر میزان نوسانات قیمت دلار در کشور پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور به طور میانگین، روزانه 112 درصد افزایش داشته است.

تاثیر ویروس کرونا بر وضعیت بازار سکه

می‌توان انتظار داشت که بازار سکه نیز به تبعیت از نوسان بالای قیمت دلار در روزهای شیوع ویروس چینی در کشور، پرتلاطم بوده باشد. آمارها چنین فرضیه‌ای را تایید می‌کند. بالاترین نوسان روزانه قیمت سکه در روزهایی که هنوز خبر ورود این ویروس توسط مسئولین اعلام نشده بود، مربوط به روز شنبه، 26 بهمن ماه است،که قیمت سکه نسبت به پنج‌شنبه هفته قبل از خود 100 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود. اما پس از روز کانونی، یعنی چهارشنبه 30 بهمن، مقدار نوسانات روزانه قیمت سکه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

5 روز از 9 روز کاری پس از اعلام ورود ویروس به کشور، نوسان قیمت سکه به طور روزانه از 100 هزار تومان بیشتر بوده است. روز سوم اسفند ماه، یعنی 2 روز کاری بعد اعلام رسمی، سکه با جهشی چشمگیر، در یک روز 510 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 5 میلیون 880 هزار تومان رسید. این افزایش قابل توجه، باعث شد که قیمت سکه دو روز پس از آن، برای اولین بار از مرز 6 میلیون تومان عبور کند. همچنین در روزهای دیگر بازه زمانی، شیوع ویروس در کشور، سکه، نوسانات 370 هزار تومانی، 270 هزار تومانی و 230 هزار تومانی را نیز تجربه کرده است.

با استفاده از شاخص انحراف از معیار نیز می‌توان مشاهده کرد، که به طور میانگین، بی‌ثباتی قیمت سکه پس از ورود ویروس کرونا به کشور، به چه مقدار نسبت به بازه زمانی یکسان قبل از اعلام این خبر افزایش پیدا کرده است. محاسبات نشان می‌دهد، شاخص انحراف معیار برای 9 روز کاری پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور، در حدود 220 هزار تومان در روز است. این عدد نشان می‌دهد، که قیمت سکه پس در دوره بعد از کرونا، به طور میانگین روزانه در حدود 220 هزار تومان نوسان داشته است.

این در حالی است مقدار انحراف از معیار در بازه زمانی یکسان، قبل از اعلام رسمی وزارت بهداشت، فقط 85 هزار تومان بوده است. به عبارتی مقدار نوسان قیمت روزانه سکه، به طور میانگین در بازه پس از ورود کرونا به کشور 150 درصد افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که سکه نسبت به دلار واکنش شدیدتری نسبت به خبر شیوع ویروس کرونا در کشور داشته است. البته نباید تاثیر نوسانات قابل توجه قیمت اونس جهانی، بر بازار داخلی سکه را از یاد برد.

واکنش طلای 18 عیار

سومین بازاری که نحوه واکنش آن نسبت به خبر رسمی سیوع ویروس کرونا به کشور، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بازار طلای 18 عیار است. سری زمانی قیمتی طلای 18 عیار در دو بازه زمانی، مورد ارزیابی، یعنی روزهای بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور و بازه زمانی مشابه قبل از 30 بهمن، نشان می‌دهد، مقدار نوسان قیمت طلای 18 عیار نیز افزایش قابل توجهی داشته است. انحراف معیار قیمت طلا در روزهای قبل از اعلام خبر رسمی ورود ویروس کرونا به کشور، 10 هزار و 600 تومان بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد قیمت طلا به طور میانگین در روزهای قبل اعلام خبر حدود 10 هزار تومان نوسان داشته است. اما پس از اعلام خبر رسمی، روند نوسانات قیمت طلا تغییر کرده، و انحراف معیار قیمت آن به 26 هزار تومان رسیده است. به طور دقیق‌تر، مقدار نوسانات قیمت طلا نیز بعد از اعلام خبر شیوع ویروس کرونای جدید 145 درصد افزایش پیدا کرده است.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت، تمام بازارها پس از انتشار خبر رسمی شیوع ویروس کرونا، با بی‌ثباتی قیمت روبرو شدند.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانکی امروز یکشنبه 11 اسفندماه در دو نوبت مجموعاً 250 تومان افزایش یافت و به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  15050 تومان (250+)

قیمت فروش دلار آمریکا :  15150 تومان (250+)

قیمت خرید یورو :  16350 تومان (250+)

قیمت فروش یورو :  16450 تومان (250+)

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید