گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ حرکت خلاف جهت و تلاقی نرخ دلار آزاد و رسمی

کدخبر: ۳۲۷۶۸۵
اقتصادنیوز؛ امروز دوشنبه 12 اسفندماه 1398 بازار طلا و ارز پایتخت شرایط متفاوتی را تجربه کرد. در حالی که تا ظهر نرخ‌ها روی مدار صعودی حرکت کردند، بعدازظهر به مدار نزولی با شیب بیشتر تغییر جهت دادند. همچنین قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ملی با حرکت خلاف جهت، در معاملات عصر با یکدیگر تلاقی کردند.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ حرکت خلاف جهت و تلاقی نرخ دلار آزاد و رسمی

ریزش دلار آزاد و جهش نرخ رسمی

به گزارش اقتصادنیوز؛ روز دوشنبه بازارساز اقدام به افزایش 400 تا 500 تومانی نرخ اعلامی دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانکی نمود و برخلاف انتظار برخی معامله‌گران، این اقدام منجر به ارسال سیگنال کاهشی به بازار و به تبع آن افزایش میزان فروش‌ها شد. به این ترتیب قیمت خریدوفروش دلار از سوی صرافی ملی 15450 و 15550 تومان اعلام شد و از سوی دیگر قیمت دلار در بازار آزاد در مسیر نزولی حرکت کرد و در معاملات پایانی نزدیک به نرخ دلار صرافی ملی قیمت خورد.

دو روی متفاوت بازار

در سومین روز هفته،‌ بازارها دو وضعیت متفاوت را تجربه کردند؛ تا حدود ساعت 2 بعدازظهر روند دلار و سکه افزایشی بود، ولی از اواخر روز با افزایش میزان فروش ها،‌ مسیر قیمتی آنها عوض شد.  روز دوشنبه، دلار در محدوده 15 هزار و 400 تومانی و اندکی کمتر از نرخ نهایی دیروز معامله شد. سکه نیز در اواسط روز بالای مرز 6 میلیونی رفت و در مواردی در محدوده 6.1 میلیونی هم معامله شد، اما با افزایش فروش ها در اواخر روز تا زیر مرز 5 میلیون و 900 هزار تومانی عقب نشینی کرد که کاهش 30 هزار تومانی را نشان می داد.

البته علی رغم این رفت و برگشت، می توان گفت فضای بازارها  نسبت به روز یک شنبه آرام تر بود و خبری از معاملات هیجانی نبود. به عقیده برخی فعالان، دیروز معامله گران بیشتر در حال ارزیابی وضعیت بازار بودند و بازیگران بزرگ در معاملات خود احتیاط می کردند.

سقف و کف نرخ‌ها از نگاه معامله‌گران

ارزیابی بازیگران فنی بازار به این صورت بود که اگر قیمت دلار از محدوده 15 هزار و 800 تومانی عبور کند، احتمال ورود این ارز به کانال 16هزار تومانی بسیار بالاتر خواهد رفت؛‌ نقطه یاد شده از آن جهت اهمیت داشت  که بازار یک بار دیگر در سال 98 در برابر شکستن آن ناکام شده بود و پس از این شکست با موجی از فروش ها در مسیر کاهشی قرار گرفته بود. اواخر اردیبهشت ماه همین امسال بود که شاخص ارزی به یکباره در مقطع کوتاهی سیر صعودی گرفت،‌ولی زمانی که قیمت به مرز 16 هزار تومانی نزدیک شد، بیشتر معامله گران فروشنده شدند و بازار تا 6 ماه بعد بیشتر از روند نزولی تبعیت کرد؛‌

با این حال، در شرایط کنونی کمتر معامله گری انتظار دارد که دلار دچار افتی مانند نیمه اول سال 98 شود. بیشتر معامله گران در حال ارزیابی هستند که آیا محدوده 15 هزار و 800 تومانی،‌نقطه ای برای جهش بعدی دلار است یا زمانی برای یک اصلاح دیگر در بازار؟ دلار هفته پیش نیز که به این مرز نزدیک شده بود،‌ با افزایش فروش ها مواجه شد. دیروز نیز از اواسط روز با نزدیک شدن به این مرز،‌ فروش ها اوج گرفت و قیمت در جهت نزولی قرار گرفت.

می توان گفت بخشی از احتیاط بازیگران ارزی در روز دوشنبه ناشی از آن بود که تصور می کردند،‌ قیمت دلار به سقف کوتاه مدت خود رسیده است؛‌ دلار هفته گذشته نیز نتوانسته بود، از نقطه 15 هزار و 800 تومانی عبور کند. با این حال، ‌اکنون کمتر معامله گری انتظار دارد که اصلاح قیمت شاخص ارزی تا زیر محدوده 14 هزار و 800تومانی افت کند.

برای رفتن قیمت دلار به زیر نقطه یاد شده، نیاز است که مرز 4 هزار تومانی نرخ حواله درهم نیز شکسته شود که مرز حمایتی بسیار محکمی است. این در حالی است که امروز نرخ حواله درهم تا حدود 4 هزار و 300 تومانی رشد کرده بود و عصر به مبلغ 4220 تومان ریزش کرد.

حرکت بازار سکه به موازات بازار دلار

‌ امروز قیمت سکه نیز مانند دلار نوسان رفت و برگشتی داشت. به گفته فعالان، سکه تحت تاثیر رشد قیمت شاخص ارزی به بالای مرز 6 میلیونی رفت،‌ ولی هم زمان با افت آن، ‌راه کاهشی را در پیش گرفت و به کانال 5 میلیونی بازگشت و تا مرز 5.9 میلیون تومانی کاهش یافت.

برای معامله گران سکه امروز اهمیت زیادی دارد،‌ چرا که فعالیت بازارهای جهانی آغاز می شود و واکنش طلا نسبت به شیوع ویروس کرونا برای معامله گران مهم است. در صورتی که قیمت طلای جهانی بتواند بار دیگر به بالای مرز هزار و 600 دلاری برود،‌ احتمال این وجود دارد که جسارت خریداران سکه در بازار بیشتر شود،‌مگر اینکه قیمت دلار فردا کاهش بیشتری را تجربه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید