گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ تغییر روند دلار برخلاف انتظار معامله‌گران/ تحریک سکه از کانال طلای جهانی

کدخبر: ۳۲۸۰۱۱
اقتصادنیوز؛ امروز چهارشنبه 14 اسفندماه 1398 بازار طلا و ارز تهران دو نیمه متفاوت داشت؛ در نیمه اول روز که برای بخشی از معامله گران و تحلیل گران غیرمنتظره بود، رشد قیمت دلار تا میانه کانال 15 هزار تومانی رشد کرد. در نیمه دوم روز شاخص ارزی به نیمه پایین کانال 15هزار تومانی عقب نشینی کرد. در نهایت دلار با یک اصلاح افزایشی عصر امروز زیر سطح میانی 15500 تومانی و با 100 تومان افزایش نسبت به سه‌شنبه ثبت شد. سکه نیز همگام با رشد دلار در بازار داخلی و جهش اونس طلا در بازار جهانی افزایش قیمت داشت.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ تغییر روند دلار برخلاف انتظار معامله‌گران/ تحریک سکه از کانال طلای جهانی

به گزارش اقتصادنیوز؛ در پنجمین روز هفته، برخلاف انتظار شماری از تحلیل گران فنی بازار،‌ دلار در کانال 15 هزار تومانی باقی ماند. به گفته فعالان، تعدادی از تحلیل گران فنی پس از افت روزهای اخیر در کانال های اطلاع رسانی خود عنوان کردند که قیمت دلار حرکت به سوی کانال 14 هزار تومانی را آغاز کرده است و حتی یکی از آن ها به صراحت در کانال اطلاع رسانی خود نوشت که خریدی برای دلار نخواهد داشت و منتظر اعدادی چون 14 هزار و 700 الی 14 هزارو 800تومان است. علی رغم  چنین انتظاری،‌ حداقل در پنجمین روز هفته پس از نوسانات رفت و برگشتی، دلار به کانال 14 هزار تومانی نرفت.

روندهای غیرمنتظره برخلاف پیش‌بینی معامله گران

به گفته فعالان، این رشد موجب شده بود که مخاطب برخی از تحلیل گران فنی که معمولا بازیگران آماتور بازار هستند، معترض شوند و حتی عنوان شده است که در گروه های تلگرامی این تحلیل گران، مخاطبان عنوان می کردند که با توجه به سیگنال معامله گران فنی، فروشنده شدند؛ در واقع افزایش روز چهارشنبه به آن ها ضرر زده بود و آن ها نسبت به این موضوع معترض بودند. البته معمولا تحلیل گران فنی به صراحت از تغییر کانال بازار صحبت نمی کنند و ممکن است آن ها اشاره کرده باشند که بازار در صورت شکسته شدن حمایت 15 هزار و 200 تومانی توانایی ورود به کانال پایین تر را دارد.

آنچه مسلم است یکی از عواملی که موجب شد پیش بینی کاهشی شماری از تحلیل گران محقق نشود، بالا ماندن نرخ حواله درهم بود که به نوسانات خود بالای محدوده 4 هزار و 200 تومانی ادامه داد. درهم در روزهای اخیر تبدیل به متغیری شده است که نوسانات آن برای بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی فعالان نیز باور داشتند، بالا رفتن ارزش دلار در سامانه نیما نیز ممکن است سیگنال افزایشی به بازار آزاد داده باشد. نرخ دلار در سامانه نیما با یک روز تاخیر منتشر می شود و آخرین آمارها نشان می داد که دلار در این سامانه، روز سه شنبه 14 هزار و 353 تومان قیمت خورده است که 523 تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. در این میان، برخی کارشناسان عقیده دیگری داشتند و معتقد بودند،‌ افزایش نرخ ها در سامانه نیما حتی می تواند به آرامش بیشتر بازار آزاد منجر شود. از نظر آن ها با نزدیک شدن نرخ ها به همدیگر، انگیزه برای عرضه ارز در سامانه  نیما بالاتر خواهد رفت و این امر می تواند بار تقاضا از بازار آزاد را نیز کاهش دهد.

تحریک سکه از کانال دلار تهران و طلای جهانی

در روزی که قیمت دلار افزایشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست با رشد قیمت بار دیگر به سمت مرز حساس 6 میلیون تومانی حرکت کند. سکه طرح جدید در نهایت نتوانست مرز روانی 6 میلیونی را لمس کند و در محدوده‌ای پایین‌تر متوقف شد. با این حال نرخ ثبت شده در انتهای چهارشنبه افزایش 130 هزار تومانی را نسبت به روز چهارم هفته را نشان می داد.

به گفته برخی معامله گران، عاملی اصلی رشد بهای سکه، پرش طلای جهانی بود که در مقطعی حتی خود را تا سطح  هزار و 650 دلاری بالا کشیده بود. با این حال،‌ اگر قیمت  دلار کاهشی شود، افت بهای سکه نیز دور از انتظار نخواهد بود.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی

روز سه‌شنبه صرافی‌های مجاز بانکی نرخ دلار و یورو را تا 300 تومان کاهش داد. اما امروز چهارشنبه 14 اسفندماه قیمت خرید و فروش دلار و یورو در صرافی ملی 50 تومان افزایش یافت و به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  15280 تومان (50+)

قیمت فروش دلار آمریکا :  15380 تومان (50+)

قیمت خرید یورو :  16600 تومان (50+)

قیمت فروش یورو :  16700 تومان (50+)

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید