بازار سهام،کرونا را شکست داد

کدخبر: ۳۲۸۰۹۱
اقتصادنیوز: رکوردهای پی در پی بازار سهام در سال‌جاری در نهایت منجر به سود ۲۱۰ درصدی در این بازار شده است.
بازار سهام،کرونا را شکست داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، رشدها و رکوردهای پی در پی بازار سهام همچنان ادامه دارد. آن‌طور که از روند بازار برمی‌آید، بازار سهام برای هشتمین هفته متوالی، روز گذشته نیز به رشدی بی‌محابا ادامه داد.

دیروز بازار سرمایه با جهش ۱۱ هزار کانالی، در نهایت روی پله ۵۵۵ هزار واحد ایستاد و به این ترتیب، رشد این نماگر در سال ۹۸ از ۲۱۰ درصد هم فراتر رفت. بنا به گزارش‌ها، شاخص‌کل بورس دیروز روی پله ۵۵۵ هزار و ۱۶۷ واحد قرار گرفت.

این در حالی است که فعالان بازار از هفته گذشته بعد از مساله کرونا و تاثیرگذاری آن بر قیمت‌های جهانی در انتظار ریزش شاخص بورس بودند؛ در حالی که ورود گسترده نقدینگی و استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار، اجازه چنین اصلاحی و ریزش شاخص بورس را به این بازار نداد و رشد پرقدرت نماگر بورس تا پایان هفته ادامه‌دار بود.

جدایی مسیر بورس تهران از بورس‌های جهانی

تاکنون یکی از قربانیان شیوع کرونا، بورس‌های جهانی بودند؛ به‌طوریکه در روزهای نخست شیوع این ویروس، بازار بورس شانگهای افت چشمگیری را تجربه کرد و سرمایه‌گذاران حدود ۳۹۳ میلیارد دلار در این بازار از دست دادند.

البته این افت فقط شامل حال بازار بورس شانگهایی نشد و تبعات منفی آن بر سر بازارهای بورس و اوراق بهادار کشورهای اروپایی نیز سایه انداخت. در این راستا قیمت شاخص‌های بازارهای بورس از جمله دکس در آلمان افتی قابل توجه داشت.

کرونا همچنین اوضاع بازار نفت جهانی را سیاه کرد؛ به طوری که قیمت طلای سیاه در معاملات روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در بیش از یک سال گذشته رسید و در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در بیش از چهار سال اخیر قرار گرفت. البته بازارهای جهانی فلز، طلا و حتی بازار داخلی ارز و مسکن نیز از این قاعده مستثنی نمانده و کرونا یک تنه همه این بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

چند دوره رونق بازار سهام

اما ورود شاخص‌کل بورس به کانال ۵۵۵ هزار واحد و دستیابی به بازدهی ۲۱۰ درصدی در سال‌جاری در حالی است که هنوز دو هفته تا پایان سال باقی مانده است. این در شرایطی است که تاکنون بورس تهران شاهد چنین صعودهایی نبوده است. آن‌گونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، بورس تهران طی ۳ دوره توانسته بازدهمی بیش از ۱۰۰ درصد را تجربه کند. اولین بار در سال ۸۲ که همواره از آن به‌عنوان یکی از سال‌های طلایی بازار سهام یاد می‌شود، رشد ۱۲۵ درصدی را تجربه کرده است. پس از آن، شاخص کل بورس در پی جهش تورمی ابتدای دهه ۹۰ و رشد ۱۰۸ درصدی شاخص کل در سال ۹۲ بود که بازدهی چشمگیری را رقم زد.

چرایی رشد بازار سهام

به نظر می‌رسد تداوم نااطمینانی‌ها در پی چالش فراگیر شیوع ویروس کرونا و تهدید تجارت خارجی کشور با همسایگان و همچنین ریسک اعمال فشارهای بیشتر پس از رفتن ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، مردم را به سمت حفظ ارزش دارایی‌های خرد خود، به خصوص از طریق خرید سهام سوق داده است.

اگرچه ورود دلار به کانال ۱۵ هزار تومان نیز در این موضوع بی‌تاثیر نبوده و باعث تصمیم‌گیری‌های تازه فعالان بورسی شده است.

به گفته برخی کارشناسان، افزایش شاخص بورس در روزهای اخیر و رکوردشکنی عمدتا به خاطر هجوم نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بورس بوده است. همچنین حاکم شدن رکود در بازار مسکن، املاک، طلا، سکه و ارز و خودرو باعث شده است سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند که البته این امر را باید به فال نیک گرفت.

همچنین طراحی ابزارهای مختلف مالی و سرمایه‌گذاری برای انواع سلیقه‌ها در بورس و فرابورس و شفافیت این بازار و نیز بازدهی مناسب ۲.۸ برابر سرمایه طی یک سال در بورس باعث تشویق فعالان اقتصادی به سمت سرمایه‌گذاری بورس شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید