گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ توقف رشد دلار زیر مرز مقاومتی/ افزایش فاصله سکه از مرز روانی

کدخبر: ۳۲۸۶۸۶
اقتصادنیوز؛ امروز دوشنبه 19 اسفندماه بازار طلا و ارز تهران برای دومین روز پیاپی روند صعودی داشت. دلار حدود 200 تومان رشد کرد اما زیر مرز 15500 تومانی متوقف شد و بار دیگر در شکستن مرز مقاومتی میانه کانال 15 هزار تومانی ناکام ماند. سکه طرح جدید نیز با توجه به رشد شاخص ارزی در بازار داخلی از یک سو، و افزایش بهای اونس طلا در بازار جهانی، رفته رفته از مرز روانی 6 میلیون تومانی فاصله گرفت و به محدوده 6.1 میلیون تومانی پا گذاشت. همچنین صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را به ترتیب 200 و 300 تومان افزایش داد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ توقف رشد دلار زیر مرز مقاومتی/ افزایش فاصله سکه از مرز روانی

به گزارش اقتصادنیوز؛ در دومین روز کاری هفته، سکه تمام بهار آزادی، دومین افزایش متوالی را تجربه و در کانال 6 میلیونی پیش روی کرد. روز دوشنبه، فلز گران بهای داخلی 120 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی عدد 6 میلیون و 120 هزار تومان قرار گرفت. برخی فعالان باور داشتند،‌ رشد قیمت سکه ناشی از افزایش قیمت دلار بود و عده ای نیز به ادامه روند افزایشی طلای جهانی تاکید می کردند.

جدال دلار با مرز مقاومتی و تحلیل معامله‌گران

روز دوشنبه، دلار 190 تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای 15 هزار و 490 رسید. این افزایش زمینه ساز تحریک بهای سکه شد، ولی از آنجایی که هم چنان سطح مقاومتی 15 هزار و 500 تومانی برای دلار حفظ شد، تردیدها در مورد ادامه افزایش قیمت شاخص ارزی وجود دارد. آخرین بار قیمت دلار پنج شنبه دو هفته پیش بالای سطح یاد شده نوسان کرده بود و پس از آن شکسته شدن این مرز همواره با مقاومت معامله گران و افزایش فروش ها همراه شده بود.

اکنون برخی معامله گران انتظار دارند که دلار از امروز با افزایش فروش ها مطابق با روند دو هفته اخیر مواجه شود. این در حالی است که عده ای دیگر معتقدند بازار در انتهای روز دوشنبه همچنان با افزایش خرید مواجه بود و حداقل ممکن است در ابتدای روز سه شنبه بالای سطح مقاومتی، ‌معاملات خود را آغاز کند.

در کنار این،‌ به گفته فعالان، دلار در صورتی می تواند از سطح 15 هزار و 500 تومانی عبور کند که قیمت حواله درهم از مرز 4 هزار و 230 تومان بالاتر برود. درهم روز دوشنبه به محدوده 3 هزار و 230 تومان رسیده بود که افزایشی حدودا 40 تومانی نسبت به قیمت روز پیشین داشت. در صورتی که درهم نیز به رشد خود ادامه دهد، احتمال رشد بیشتر دلار دور از دسترس نخواهد بود،‌ خصوصا در روزهای اخیر که نقش معاملات حواله ای در رشد قیمت ها موثرتر عنوان می شود.

علیرغم افزایش قیمت دلار و سکه در روز دوشنبه،‌ دسته ای از فعالان بازار عنوان می کردند که حجم معاملات کاهش پیدا کرده است و صرافی ها نیز ساعت فعالیت خود در بازار را کاهش داده اند. به این ترتیب، می توان گفت عامل افزایش قیمت دلار و سکه نمی تواند در نتیجه تقاضای افراد عادی باشد ولی می تواند تحت تاثیر تقاضای حواله ای صورت بگیرد.

البته سفته بازان و نوسان گیران در بازار ارز سعی می کنند با بالا بردن نگرانی های معامله گران خرد، خریدها را در بازار افزایش دهند ولی حداقل شواهد ظاهری و صحبت های برخی فعالان ارزی نشان می داد که تقاضای نقدی افزایش خاصی پیدا نکرده است. گروهی از فعالان هم البته عنوان می کردند به دلیل گسترش ویروس کرونا، نگرانی ها بیشتر شده است و همین موضوع زمینه ساز خروج سرمایه شده است. با این حال،‌نشانه ای دال بر تایید این ادعا در بازار وجود نداشت.

در این میان، عده ای از فعالان عنوان میکنند دلار تنها از الگوی نوسانی دو هفته اخیر خود تبعیت می کند. در این الگو افزایش قیمتی دلار تا مرز 15 هزار و 500 تومان ادامه پیدا می کند، از این نقطه فروش ها افزایش پیدا می کند و زمانی که قیمت به نقطه 15 هزار و 200 تومانی نزدیک می شود،‌ این بار خریدها افزایش پیدا می کند.

در مورد بازار سکه الگوی نوسانی به این صورت بوده است که این فلزگران بها توان کاهش به زیر کانال 5 میلیون و 700 هزار تومان را از خود نشان نداده است و هم زمان با نزدیک شدن به کانال 6 میلیون و 200 هزار تومان با افزایش فروشها مواجه شده است. امروز سکه با رسیدن به قیمت 6 میلیون و 120 هزار تومان به نقطه مقاومتی 6 میلیون و 200 هزار تومانی هر چه بیشتر نزدیک شد. این قیمتی بود که حدود ساعت 4 بعدازظهر در سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان جواهر درج شده بود و حتی برخی فعالان، از قیمت های بالاتر برای سکه خبر می دادند. البته برخی نیز باور داشتند به دلیل پایین بودن حجم معاملات نباید قیمت های فعلی سکه را چندان به رسمیت شناخت.

در این میان،‌یکی از نمایندگان مجلس نیز باور داشت،‌ نوسانات اخیر مقطعی است و قیمت سکه و دلار حباب دارند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بر ضرورت دوری مردم از خرید و فروش‌های کاذب طلا و ارز خبر تاکید کرد و گفت: حباب نرخ ها به زودی از بین می‌رود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز و طلا به علت رکود رخ داده در اثر کرونا در سایر بازارها بوده است، گفت: متاسفانه همواره یک عده سودجو برای برهم زدن نظم بازار پیشقدم می شوند که این در مورد بازار ارز و طلا در این اواخر به شدت صادق بوده است.

وی تصریح کرد: بارها تاکید کرده ایم که بازار ارز و طلا محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و ادامه اعتماد به این قیمت های فعلی متضرر شدن افراد را در پی خواهد داشت.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی

روز دوشنبه صرافی ملی مجاز بانکی نرخ دلار و یورو را به ترتیب 200 و 300 تومان افزایش داده و به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  15100 تومان (200+)

قیمت فروش دلار آمریکا :  15200 تومان (200+)

قیمت خرید یورو :  16700 تومان (300+)

قیمت فروش یورو :  16800 تومان (300+)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید