گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ تغییر جهت دلار برخلاف انتظار معامله‌گران/ پیروی سکه از ارز داخلی و طلای جهانی

کدخبر: ۳۲۸۸۶۰
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 20 اسفندماه 1398 بازار طلا و ارز تهران تغییر جهت داد و برخلاف انتظار معامله‌گرانی که چشم‌انتظار تکرار الگوی ناهمسویی شاخص سهام و شاخص ارزی بودند، نرخ ارز و سپس طلا در بازار پایتخت کاهشی شدند.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ تغییر جهت دلار برخلاف انتظار معامله‌گران/ پیروی سکه از ارز داخلی و طلای جهانی

به گزارش اقتصادنیوز؛ دلار آمریکا در بازار آزاد که روز گذشته به رغم افزایش 200 تومانی در عبور از مرز مقاومتی 15500 تومانی ناکام مانده بود، امروز وارد سیر نزولی شد و در برخی معاملات در محدوده 15300 تومانی هم معامله شد اما عصر سه‌شنبه در محدوده 15400 تومانی کار خود را به پایان رساند. همچنین با توجه به ریزش دلار از یک سو و عقبگرد بهای اونس طلا در بازار جهانی به میانه کانال 1600 دلاری، بازار طلا نیز روی مدار کاهشی حرکت کرد و سکه طرح جدید تا مبلغ 6 میلیون و 50 هزار تومان، و مثقال طلای آبشده تا محدوده 2 میلیون و 580 هزار تومانی عقب‌نشینی کردند.

ناکامی دلار در مواجهه با مرز مقاومتی

در چهارمین روز هفته، دلار نتوانست سطح مقاومتی 15 هزار و 500 تومانی را بشکند و در جهت کاهشی قرار گرفت. امروز شاخص ارزی 60 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 15 هزار و 430 تومان رسید. این افت از آن جهت برای بسیاری از معامله گران غیرمنتظره نبود که روز دوشنبه با نزدیکی به مرز 15 هزار و 500 تومانی، بسیاری از آن ها احتمال افزایش فروش ها را داده بودند. پیش بینی آن ها مبتنی بر یک الگوی گذشته نگر بود که در دو هفته اخیر هر زمان قیمت دلار به مرز 15 هزار و 500 تومانی نزدیک می شد، فروش ها شدت می گرفت. در واقع روز سه شنبه بازار از این الگو پیروی کرد و پیش بینی دسته ای از معامله گران فنی را برآورده کرد.

همسویی شاخص ارزی و شاخص سهام برخلاف انتظار معامله‌گران

این افت در شرایطی رخ داد که برخی ازمعامله گران انتظار داشتند، دلار سنت شکنی کند و با توجه به اتفاقات بازار موازی سهام، در بازار ارز شاهد افزایش قیمت باشیم. در روزهای اخیر شاخص کل بورس عمدتا در جهت نزولی حرکت کرده است؛ پیش تر بخشی از معامله گران باور داشتند، هر زمان بازار سهام نزولی شود، نقدینگی به بازار ارز و سکه وارد خواهد شد. با این حال چنین اتفاقی حداقل روز سه شنبه رخ نداد و دلار ترجیح داد از الگوی قبلی خود تبعیت کند.

اگر این الگو قرار باشد ادامه پیدا کند، این ارز باید در انتهای هفته به سوی نقطه 15 هزار و 200 تومانی میل  و از ان نقطه یک بار دیگر خریدها افزایش پیدا کند. در هر صورت آنچه سرنوشت دلار طی روزهای بعدی و به احتمال زیاد در سال 98 را مشخص خواهد کرد، خروج دلار از زندان 15 هزار و 200 تا 15 هزار و 500 تومانی خواهد بود.

تداوم حبس دلار

 این ارز از هر سمتی زندان خود را بشکند، می تواند حرکت بعدی خود را مشخص کند. شکست کانال 15 هزار و 500 تومانی یعنی هدایت این ارز به سوی مقاومت سنگین بعدی در نقطه 15 هزار و 800 تومانی که از سال گذشته شکسته نشده است و پایین رفتن از نقطه 15 هزار و 200 تومانی، می تواند زمینه ساز هدایت دلار به کانال 14 هزار تومانی شود. دلار برای شکسته شدن مرز 15 هزار تومانی نیاز به این دارد که  حواله درهم نیز حداقل تا محدوده 4 هزار و 100 تومانی عقب نشینی کند. این در حالی بود که روز سه شنبه حواله درهم عمدتا بالای کانال 4 هزار و 200 تومانی نوسان میکرد.

سکه پس از دلار و اونس جهانی کاهشی شد

این روزها تقریبا این موضوع به یک اصل نانوشته در بازار تبدیل شده است که اگر قیمت دلار افت کند، سکه نیز به دنبال آن در جهت کاهشی قرار خواهد گرفت، فارغ از آنکه طلای جهانی به چه سمتی حرکت کند.  بازار روز سه شنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود و به دنبال افت دلار، فلز گران بهای داخلی نیز کاهشی شد. روز سه شنبه سکه 70 هزارتومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 6 میلیون و 50 هزار تومان رسید. البته برخلاف از روزهای قبل، این بار اهش اونس نیز به بازیگران کاهشی سکه کمک کرد.

امروز تا ساعت 4 بعدازظهر نشانه افزایشی خاصی در بازار طلا وجود نداشت و این فلزگران بها لحظه به لحظه از مرز هزار و 700 دلاری دورتر می شد، به طوریکه حدود ساعت 4 بعدازظهر در اواخر محدوده هزار و 650 دلاری قرار گرفت. در این میان، عامل دیگر کاهش سکه، افزایش فروش ها در آستانه مرز 6 میلیون و 200 هزار تومانی بود. به گفته بازیگران فنی بازار در هفته های اخیر هر زمان فلز گران بهای داخلی به مرز یاد شده نزدیک شده است، فروش های آن شدت گرفته است. در واقع معامله گران در آستانه این مرز اقدام به سودگیری کرده اند.

علی رغم افت و خیزهای اخیر قیمت سکه یک نکته در بازار مشخص به نظر می رسد: حجم خرید و فروشها به اندازه قبل نیست و افراد عادی تمایل چندانی به خرید و فروش سکه نشان نمی دهند. هم چنین گفته می شود مبادلات جواهر آلات نیز کاهش یافته است. دراین میان، به نظر می رسد فعالان اصلی بازار در روزهای اخیر معامله گران سنتی و بزرگ بازار هستند. باید دید در دوران نااطمینانی کرونا، معامله گران بار دیگر رو به بازار سکه خواهند آورد یا کمبود نقدینگی در بازار زمینه ساز ادامه روزهای کم نوسان خواهد شد.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی

روز سه‌شنبه صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را به ترتیب 250 و 50 تومان کاهش داد و به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  14850 تومان (250-)

قیمت فروش دلار آمریکا :  14950 تومان (250-)

قیمت خرید یورو :  16550 تومان (50-)

قیمت فروش یورو :  16650 تومان (50-)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید