تاثیر کرونا بر صادرات ایران

کدخبر: ۳۳۰۶۹۰
نایب‌رییس سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است با توجه به شرایط به وجود آمده تحت تاثیر کرونا، واردات تجهیزات مقابله با این ویروس از اروپا به ایران بسیار دشوار شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، پدرام سلطانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه که در هفته‌های گذشته، تحت تاثیر ورود کرونا به ایران شکل گرفته، تغییر شرایط تجارت خارجی و به دنبال آن برنامه ریزی برای واردات نیازهای کشور در مقابله با این ویروس بوده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این نیازها از طریق چین صورت گرفته، بیان کرد: چه از نظر قیمت محصولات، چه از نظر هدایایی که چین برای ایران در نظر گرفته و چه از نظر شرایط برای جابجایی منابع مالی، شرایط طوری بوده که ما بخش قابل توجهی از نیاز خود را از این طریق تامین کرده‌ایم. البته باید در نظر داشت که بخش عمده این واردات لوازم مصرفی بوده که از چین و بعضا از هند وارد کشور شده است. اگرچه اگر منابع ارزی گسترده‌تری داشتیم که دچار تحریم نشده بود، گزینه‌های بیشتری برای معامله داشتیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بحث واردات از اروپا بیشتر مربوط به تجهیزات می‌شود، اظهار کرد: برای واردات کالا از اروپا پیش از هرچیز ما با مشکل تحریم‌ها مواجه هستیم که عملا نقل و انتقال پول از کانال‌های رسمی را غیرممکن کرده است و کار در دیگر کانال‌ها نیز دشوار، پیچیده و زمان بر است. از این رو در تامین نیازها برای مقابله با کرونا از اروپا تحریم‌ها نقش جدی و غیرقابل انکاری دارند.

سلطانی ادامه داد: جدای از این محدودیت‌ها، با ورود کرونا به ایران و سپس بسیاری از سایر کشورها، در ابتدا پروازهای مستقیم متوقف شدند و این یعنی امکان انتقال پرسرعت برخی کالاها و تجهیزات از بین رفته است. حمل و نقل دریایی نیز در کنار محدودیت‌های تحریم، از نظر زمانی بسیار طولانی است. در جاده‌ها نیز با توجه به اینکه بسیاری از کشورها مرزهای خود را بسته‌اند، عملا انتقال کالا ممکن نیست. از این رو می‌توان اعلام کرد که جابجایی کالا از اروپا به مقصد ایران، بسیار دشوار شده است.

وی با بیان اینکه با وجود این محدودیت‌ها تلاش‌های زیادی برای تامین مایتاج کشور در مبارزه با کرونا صورت گرفته است، گفت: امروز در گمرک فرودگاه امام خمینی، میزان قابل توجهی کالا و محصولات مقابله با کرونا وارد شده که برخی از آنها ترخیص نیز شده‌اند و با متاسفانه شاهد آن بودیم که برخی سازمان‌ها در تحویل و توزیع آنها با تعلل اقدام کردند که با توجه به اینکه این محصولات نیاز مبرم کشور و کادر درمان هستند، تعلل در توزیع این کالاها به هیچ عنوان درست نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید