نفت با کف قیمت ۵۰ دلار، ارزان‌ترین گزینه برای نجات نفت آمریکا

کدخبر: ۳۳۰۷۸۰
اقتصادنیوز: رییس جمهور آمریکا به تنهایی از قدرت این برخوردار است که روی واردات نفت یا فرآوردههای نفتی تعرفه وضع کند و به حمایت از صنعت نفت شیل بپردازد که از افت شدید قیمت‌ها در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
نفت با کف قیمت ۵۰ دلار، ارزان‌ترین گزینه برای نجات نفت آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، قیمت پایه نفت معمولا با قیمتی که برای واردات پرداخته میشود، فرق دارد و قیمت واردات کمتر از قیمت پایه است. اگر قیمت پایه هر بشکه ۵۰ دلار تعیین شود و قیمت واردات ۳۰ دلار بود، در این صورت تعرفه واردات ۲۰ دلار به ازای هر بشکه به خزانه‌داری آمریکا پرداخت خواهد شد. اما اگر قیمت واردات ۵۰ دلار باشد، هزینه‌ای پرداخت نمی شود. به این ترتیب تعرفه با توجه به قیمتی که برای هر بشکه نفت وارداتی پرداخت می شود، متفاوت است.

اخیرا دو رویداد شامل شیوع بیماری کووید ۱۹ و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه تاثیر کم سابقه ای روی قیمت نفت داشته‌اند. کووید ۱۹ باعث شوک به تقاضا شده که از سال ۲۰۰۱ بی سابقه بوده است و از سوی دیگر عربستان سعودی و روسیه با به راه انداختن جنگ قیمت، قصد دارند نفت فراوانی به بازار عرضه کنند و در نتیجه قیمت‌های نفت تحت فشار کاهشی شدیدی قرار گرفته‌اند. هر کدام از این دو رویداد به تنهایی تاثیر منفی روی قیمت نفت دارد اما با همدیگر بازار را شوکه کرده اند. وضع تعرفه واردات باعث خواهد شد تاثیر این دو رویداد روی قیمت نفت تا حدودی تعدیل شود.

عمده نفت جهان در کنترل دولتها قرار دارد و بنابراین دولتها قیمت نفت را تعیین می کنند. آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است اما نفت این کشور در مالکیت صنعت خصوصی قرار دارد و دولت آمریکا در تعیین قیمت نقش ندارد اما همواره به سیاست‌های اوپک و سایر کشورها و تاثیرگذاری آن‌ها روی قیمت‌ها انتقاد کرده است.

مصرف فعلی نفت در آمریکا ۲۰ میلیون بشکه در روز برآورده شده و تولید این کشور بین ۱۱ تا ۱۳ میلیون بشکه در روز است که به معنای کمبود بین هفت تا ۱۰ میلیون بشکه در روز است. اما پیش از بحران کووید ۱۹ و جنگ قیمت، شواهد زیادی از آغاز کاهش تولید نفت در آمریکا مشاهده شده بود. هزینه سرمایه در سال ۲۰۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود و شمار دکل‌های حفاری نسبت به سال پیش از بحران بیش از ۲۵۰ حلقه کاهش داشت و شمار دکل‌ها در منطقه پرمیان باسین که بزرگترین منطقه تولید نفت شیل در آمریکا است، ۵۵ حلقه کاهش داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، وضع تعرفه واردات از سوی دولت آمریکا روی نفت خام یا فرآوردههای نفت با کف قیمت ۵۰ دلار، قیمت نفت در آمریکا و در جهان را در ۵۰ دلار تعیین خواهد کرد و تاثیر تثبیت کننده ای روی صنعت نفت این کشور خواهد داشت. هزینه سرمایه با اطمینان برنامه ریزی خواهد شد و امکان استقراض مطمئن فراهم می شود. مشاغل حفظ می شوند و صنعت استراتژیک نفت ثبات پیدا می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید