وضعیت منابع ارزی بلوکه شده ایران

کدخبر: ۳۳۰۸۱۲
اقتصادنیوز: پیگیری‌ها حاکی از آن است که منابع ارزی مسدودشده ایران در خارج از کشور هنوز آزادسازی نشده و در اختیار ایران قرار نگرفته است.
وضعیت منابع ارزی بلوکه شده ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آمریکا به واسطه دشمنی دیرینه با ایران سال‌هاست که تحریم‌های مختلفی را بر ایران وضع کرده و در همین راستا، به طور غیرقانونی برخی منابع مالی و اموال ایران را در خارج از کشور مسدود کرده است.

در طی سالیان مختلف ایران تلاش کرده تا از طریق مجاری حقوقی و قانونی، اموال خود را به کشور بازگرداند که در برخی موارد موفق بوده، اما هنوز بخشی از اموال ایران در خارج از کشور بلوکه شده است.

پس از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، ایران برای تامین تجهیزات پزشکی و دارویی به دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا دچار مشکلاتی برای خرید این تجهیزات شده است که به رغم تلاش‌های بسیار، هنوز معضلاتی در این زمینه وجود دارد.

تعدادی از کشورها و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با اشاره به تاثیرات منفی تحریم‌های آمریکا بر مقابله ایران با شیوع ویروس کرونا، از این کشور خواسته‌اند که تحریم‌های خود را در جهت بهبود وضعیت مقابله ایران با این ویروس لغو کند.

در همین راستا، بانک مرکزی اکنون در حال تلاش برای آزادسازی برخی از اموال مسدود شده ایران در خارج از کشور است و رئیس‌کل بانک مرکزی در روزهای گذشته از روند مثبت تلاش‌ها برای تامین مالی از طریق صندوق بین‌المللی پول و آزادسازی برخی از منابع ارزی بلوکه شده ایران خبر داد.

وی با اشاره به تلاش برای دسترسی به تأمین مالی سریع از صندوق بین‌المللی پول به عنوان حق قانونی و قطعی ایران و پیگیری آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی ایران که به ناحق و با اعمال فشار دولت آمریکا مسدود شده است، اظهار کرد: روند مثبتی در پیگیری‌ها در هر دو زمینه، وجود دارد و این ادعا که ایران در تلاش برای دسترسی به پول نقد است، نه دارو و تجهیزات پزشکی درست نیست، چراکه ایران صرفاً در جهت برداشتن محدودیت‌ها برای انتقال منابع ارزی بانک مرکزی، برای تداوم تأمین دارو و تجهیزات برای مقابله با این بیماری عالم‌گیر است.

بر همین اساس، پیگیری‌های ایسنا از بانک مرکزی حاکی از آن است که هنوز این آزادسازی انجام نشده و مبلغی در اختیار ایران قرار نگرفته است.

این در حالی است که برخی از منابع خبری روز گذشته از ارسال بخشی از این منبع آزادشده به ایران خبر داده بودند.

با این حال، تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی بر مثبت بودن روند مذاکرات نشان می‌دهد که ممکن است این اموال به زودی آزادسازی شود و در این صورت ایران می‌تواند بیش از حال حاضر با شیوع کرونا مقابله کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید