سکه در کانال جدید تثبیت شد؟/جنگ دلار در معاملات پشت خطی+نمودار

کدخبر: ۳۳۰۸۳۱
اقتصادنیوز: قیمت دلار در روزهای ابتدایی سال 99 در کانال 16 هزار تومانی رفت و آمد می‌کند. این ارز که در 2روز انتهایی اسفندماه، بالای کانال 16 هزار تومانی نوسان کرده بود، در ابتدای سال 99 به کانال 15 هزار تومانی بازگشت و در هفته جاری بار دیگر سطح 16 هزار تومانی را به خود دید.
سکه در کانال جدید تثبیت شد؟/جنگ دلار در معاملات پشت خطی+نمودار

به گزارش اقتصادنیوزحمید فرزین خبرنگار حوزه بازار ارز وطلا در این باره نوشت: از آن جایی که معاملات خاصی در خیابان فردوسی و مکان های مرسوم فروش ارز صورت نمی‌گیرد، می‌توان گفت که جنگ کانالی معامله‌گران به معاملات پشت خطی رفته است. قیمت فروش ارز در کانال اطلاع‌رسانی عنوان می‌شود و هر معامله‌گری حاضر باشد، می‌تواند ارز وعده داده شده را بخرد. در این بین مکانی که برای فروش ارز عنوان می‌شود و نوع تحویل و داشتن دستگاه پوز، نیز در قیمت اثر می‌گذارند. اسکناس‌های آبی دلار هم چنان قیمت بالاتری دارند و دلار سفید با قیمت‌های کمتری در معرض عرضه قرار می‌گیرد.

البته، عده ای از فعالان باور دارند معاملات پشت خطی را نباید جدی گرفت و باور دارند این معاملات بیشتر جنبه خط دهی دارد و از آن جایی که حجم آن ها زیاد نیست، نمی‌تواند معیار خوبی برای روند قیمتی بازار باشد. از نظر آنها، روند قیمتی که قابل اطمینان باشد را می‌توان از طریق صرافی‌های رسمی یا سامانه رسمی اعلام نرخ ارز بازار یعنی سامانه سنا مشاهده کرد.

بررسی‌ها نشان می دهد که صرافی ملی که به عنوان قیمت گذار اصلی بازارساز شناخته  می‌شود و برای معامله‌گران از اهمیت زیادی برخوردار است، در سال جدید نرخی را اعلام نکرده است. به احتمال زیاد، این صرافی نیز از ابتدای هفته آینده که فعالیت بازار حالت رسمی‌تری به خود می‌گیرد، آغاز به کار می‌کند. با این حال، در سامانه سنا هم چنان قیمت دلار درج می‌شود و هرگز در این سامانه در سال جدید قیمت دلار به کانال 16 هزار تومان نرفته است. آخرین قیمت دلاری که در این سامانه ثبت شده، مربوط به تاریخ نهم فروردین است که عدد 15 هزار و 436 تومان بوده است. این قیمت تفاوت خاصی با آخرین نرخ این سامانه در سال 98 نداشت که 15 هزار و 422 تومان بود. در دیگر سامانه رسمی بازار یعنی سامانه نیما که بیشتر برای معاملات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، در سال 99 اتفاق خاصی هنوز رخ نداده و حداقل نشانه‌ای از تمایلات افزایشی مشاهده نشده است؛ همانطور که قیمت دلار در اواخر اسفند در محدوده 13 هزار و 600 تومانی در این سامانه نوسان می‌کرد، قیمت های ابتدایی فروردین ماه نیز از این محدوده فراتر نرفته است.

به این ترتیب می‌توان گفت فضای بازار دلار در مجموع در تمام بازارها تقریبا تغییرات خاصی نداشته است، ولی تلاش برای حفظ قیمت آزاد این ارز در کانال 16 هزار تومانی در معاملات پشت خطی جالب توجه بوده است. روز شنبه مشخص می‌شود که قیمت‌های بالای 16 هزار  تومان را از این پس باید به رسمیت شناخت یا تنها حاصل معاملات محدودی در پشت خط‌ها بوده است و شاهد بازگشت به کانال 15هزار تومانی خواهیم بود. آنچه مسلم است بسیاری از معامله‌گران در شرایط فعلی نگران کاهش قیمت نفت هستند و اعتقاد دارند این مساله می‌تواند به شدت سمت عرضه ارز را در سال جدید تحت تاثیر قرار دهد. در کنار این، کسری بودجه‌ای که به واسطه کاهش قیمت نفت ایجاد می شود، نیز انتظارات بازیگران ارزی را تحت تاثیر قرار داده است. شاید تنها خوشبینی کاهشی‌ها در شرایط فعلی این باشد که  تقاضای اسکناس به آن صورت در بازار وجود ندارد و تقاضای مسافرتی نیز از بازار رخت بسته است.

image_2020-03-29_18-16-41

تلاش سکه برای تثبیت بالای مرز 6 میلیون

در حالی که قیمت دلار در سال جدید بین ابتدای کانال 16 و انتهای کانال 15 هزار تومانی در رفت و آمد بوده است، در بازار سکه، این فلز گران بها سعی کرده است که خود را بالای مرز 6 میلیون تومانی تثبیت کند و در مرحله بعدی به سوی قیمت های بالاتر حرکت کند. آخرین اطلاع قیمتی از معاملات سکه حاکی از آن بود که قیمت این فلز گران بها تا نزدیکی سطح 6 میلیون و 200 هزار تومان پیشروی کرده و به قیمت 6 میلیون و 180 هزار تومان رسیده است. سکه در انتهای اسفند ماه حدودا در محدوده 6 میلیون و 100 هزار تومان معامله می‌شد. به نظر می‌رسد، جدا از روند قیمتی دلار، آنچه بیشتر معاملات بازار سکه را تحت تاثیر قرار داده است، بازگشت دوباره طلای جهانی به بالای مرز هزار و 600 دلاری باشد. طلای جهانی در انتهای سال قبل به یکباره کاهش شدیدی را تجربه کرد، ولی در سال جاری به سرعت آن را جبران کرد و در شرایط فعلی حتی برخی معامله گران انتظار دارند این فلز ارزشمند در شرایط افزایش نگرانی‌های اقتصادی بار دیگر پناه‌گاهی امن برای سرمایه‌گذاران شود و به سوی مرز هزار و 700 دلاری حرکت کند؛ طبیعی است که هر چقدر قیمت طلای جهانی رشد کند، می‌توان انتظار رشد بیشتر قیمت سکه را نیز داشت. هر گرم طلای 18 عیار نیز در سال جاری با توجه به رشد طلای جهانی به بالای محدوده 630 هزار تومان رفته است. معاملات آب شده نیز در تعطیلات در پشت خط‌ها در جریان بوده و عمدتا روند افزایشی داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید