بازار رمزارزها برای سال 99 چگونه خواهد بود؟

کدخبر: ۳۳۱۰۲۲
اقتصادنیوز: حوزه رمزارزها امروزه به یکی از حوزه‌های جذاب و البته پرریسک برای سرمایه‌گذاری بدل شده است.
بازار رمزارزها برای سال 99 چگونه خواهد بود؟

به گزارش اقتصادنیوزحمیدخادمی،تحلیلگر حوزه رمزارزها، در گزارشی به تحلیل بازار رمزارزها در دو بعد تکنیکال و فاندامنتال پرداخته است:

تحلیل فاندامنتال

این روزها هر بازار سرمایه‌ای تحت تاثیر کلیدواژه‌ای به نام کروناست. بیماری‌ای که اقتصاد چین را فلج کرده و کاری که ابرقدرتی مثل آمریکا هم نتوانست بکند یک بیماری ساده به وسیله یک خفاش کرد. اما این بیماری بر بیت‌کوین نیز تاثیرگذار بود. با شیوع کرونا شاهد ریزش شدید بازار بورس چین و ضرر 400 میلیارددلاری سرمایه‌گذاران در همان روزهای اولیه بودیم! ضرری که با اختلاف چندهفته‌ای شاهد تاثیر آن بر بازار بورس‌های همه جهان هم بودیم.

به گزارش رویترز ضرر کلی کرونا بر بازارهای مالی جهان حدوداً پنج هزار میلیارد دلار بوده که از زمان بحران مالی 2008 این رقم بی‌سابقه است.

اما تاریخ 2008 و کلیدواژه بحران مالی برای علاقه‌مندان به بیت‌کوین بسیار آشنا و گوش‌نواز است.

بیت‌کوین در بحبوحه بحران مالی 2008 و جهت مقابله با آن توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد.

به نظر می‌رسد که اگر اپیدمی کرونا همچنان نفس بازارهای مالی را بگیرد، ققنوس بیت‌کوین مجدداً از خاکستر خفته برخواهد خاست.

در حال حاضر و با بحرانی شدن بازارهای مالی توجه‌ها به بیت‌کوین در حال افزایش است و بیت‌کوین زمینه فاندامنتال خوبی برای رشد طی روزهای آتی دارد.

طی هفته گذشته با تزریق 170 میلیارد دلار در بازار بورس چین از سوی دولت چین شاهد نزول بیت‌کوین از 10 هزار به 8400 هم بودیم چون سرمایه‌گذاران بورس چین پولی را که مدتی از بورس چین دور کرده بودند دوباره به بورس برگرداندند، به امید رشد مجدد بازارشان، چیزی که البته محقق هم نشد.

اما کرونا تمامی فاندامنتال‌های بیت‌کوین نیست؛ دو کلیدواژه jpmorgan coin و halving هم پیش‌رو هستند.

بانک جی‌پی‌مورگان با تهیه پروپوزالی از بلاک‌چین خود خبر از ورود به عرصه کریپتو داده و کوین این بانک تا چند ماه آینده وارد مارکت خواهد شد. ورود بزرگ‌ترین بانک جهان به دنیای رمزارزها چیزی به‌جز تزریق پول به این بازار نخواهد داشت و متعاقباً ورود پول نیز به معنی رشد بیت‌کوین است.

همچنین در 70 روز مانده به تاریخ نصف شدن پاداش بلاک بیت‌کوین دوباره موتور جست‌وجوی گوگل کلمه halving را از کلمات با ترند بالای جست‌وجو اعلام کرده و امید به افزایش را در اخبارهای فاندامنتال بیت‌کوین جریان داده، همچنین علاوه بر چند مورد بالا نکته‌ای که بسیار قابل تامل است شناخته شدن بیت‌کوین توسط مردم است.

به عنوان مثال من اگر پارسال اسم بیت‌کوین را در جمعی 10نفره می‌آوردم شاید فقط یک نفر اسمش را شنیده بود اما امسال نه‌تنها هر 10 نفر شنیده‌اند بلکه یک نفر از هر 10 نفر با آن کار هم کرده. اگر این فرآیند را در سال آینده هم شاهد باشیم بی‌شک شاهد هجوم سرمایه‌های فراوان علاقه‌مندان به این بازار در بیت‌کوین خواهیم بود. بیت‌کوین فقط به وسیله زمان رشد می‌کند و نیاز به چیز دیگری ندارد.

تکنیکال

اکنون به چارت‌ها بپردازیم.

قبل از بررسی تکنیکال بیت‌کوین باید توضیحاتی در مورد سبک تکنیکال هر شخص داده شود.

سبک تکنیکال من به ‌صورت چارت‌های بلندمدت و نیمه بلندمدت است و به ترید کوتاه‌مدت کمتر خواهم پرداخت چراکه در دنیای رمزارزها نوسان بسیار بالاست و تحلیل‌های کوتاه‌مدت عمدتاً تحت نوسانات موقتی بازار درهم‌شکسته می‌شوند، و چون هدف ما تحلیل قیمت برای ماه‌های ابتدایی سال 99 است این‌گونه تحلیل مناسب‌تر نیز می‌شود.

ابتدا نگاهی به چارت‌های هفتگی بیت‌کوین می‌اندازیم سپس به چارت روزانه و چهارساعته و سپس به شاخص‌های بازار می‌پردازیم.

aaas

در بررسی چارت هفتگی به‌ وسیله دو اندیکاتور ایچی موکو و مکدی متوجه دو سیگنال خرید در قیمتی نزدیک به قیمت کنونی بیت‌کوین می‌شویم.

کندل هفتگی با قرار گرفتن بر روی سیکواسپن B که حالت افقی داشته در قیمت 8400 با سد حمایت قوی‌ای مواجه شده و تا 8700 رشد کرده همچنین لاین تنکنسن از زیر کیجون سن را قطع کرده و با قرارگیری قیمت در بالای این دو لاین ما شاهد یک سیگنال خرید قوی طی هفته آینده خواهیم بود.

چارت مکدی هم همان‌طور که مشخص شده موینگ 12 از زیر موینگ 26 را قطع کرده که سیگنال خرید تلقی می‌شود.

 

 حال به شکل بعد در چارت هفتگی توجه کنید.

a2aas

در بازه هفتگی یک گلدن کراس در موینگهای 50 که با رنگ زرد و موینگ 100 با رنگ بنفش نشان داده شده‌اند اتفاق افتاده که نشان از رشد قیمت در بلندمدت دارد.

همچنین کف قیمتی تاریخی بیت‌کوین هم با توجه به موینگ 200 کندله رنگ بنفش قابل تشخیص است که توجه به این نکته ضروری است که قیمت بیت‌کوین تا به حال زیر این موینگ نرفته و در 2019 هم با رسیدن به این موینگ در 3200 دلار شاهد رشد بلندمدت بیت‌کوین از 3200 به 14 هزار دلار بودیم.

بیت‌کوین با برخورد به موینگ زرد 50 کندله در قیمت 8450 شاهد یک اصلاح قیمت بود و کف قیمتی بعدی می‌تواند 7200 باشد که محل قرارگیری موینگ بنفش 100 کندله است ولی با توجه به سیگنال‌های خرید داده‌شده احتمال تاچ شدن این قیمت بسیار کم است و احتمالاً شاهد افزایش قیمت باشیم نه کاهش آن، اما بازار همیشه پر از وقایع غیرقابل پیش‌بینی است پس توجه به این نکته هم ضروری است که کف بعدی قیمت کجاست.

اما در صورت رشد، قیمت تا کجا خواهد رفت؟

با توجه به مقاومت قوی‌ای که به‌وسیله خط سیاه کشیده شده نشان داده شده اولین اصلاح و تارگت قیمت می‌تواند در 10 هزار تا 10500 دلار باشد.

در صورت شکستن این مقاومت ما شاهد رشد بسیار بالای بیت‌کوین تا 14 هزار دلار خواهیم بود.

 

اکنون به چارت روزانه می‌پردازیم؛

a3aas

با مشاهده چارت روزانه متوجه می‌شویم که در اندیکاتور rsi بیت‌کوین احتمال ریزش تا رسیدن به کف شاخص را دارد.

این احتمال با قرارگیری بیت‌کوین در قیمتی حدوداً 8100 تا 7800 می‌تواند به وقوع بپیوندد.

در اندیکاتور rsi روزانه بیت‌کوین معمولاً پس از قرارگیری لاین در کف و اشباع فروش، شاهد رشد بالای قیمت در بلندمدت هستیم.

همچنین با بررسی چارت چهارساعته بیت‌کوین متوجه ایجاد یک الگوی سرشانه می‌شویم که با رسیدن قیمت به 8100 تا 8200 شکل سرو شانه تکمیل می‌شود و احتمالاً شاهد برگشت قیمت از 8200 خواهیم بود.

اما رشد در چارت‌های روزانه با دو مقاومت قیمت روبه‌روست. در چارت روزانه همان‌طور که با لاین سیاه کشیده شده مشخص است ما شاهد یک مقاومت قیمت در محدوده 9800 تا 10 هزار دلار هستیم که گذر از آن می‌تواند قیمت را به 10500 برساند.

 حال به بررسی شاخص‌های بیت‌کوین می‌پردازیم و تاثیر آنها را بر بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها ارزیابی می‌کنیم.

شاخص سلطه بیت‌کوین btc.d

اولین شاخص را شاخص سلطه بیت‌کوین btc.d در نظر می‌گیریم چراکه از مهم‌ترین شاخص‌هاست و هم آلت‌کوین‌ها و هم بیت‌کوین بسیار بر این شاخص تکیه دارند و از آن تاثیر می‌پذیرند و بر آن نیز تاثیر متقابل می‌گذارند. شاخص سلطه بیت‌کوین به حجم پولی از مارکت می‌پردازد که در خود مارکت به ‌صورت بیت‌کوین نگهداری می‌شود نه به ‌صورت دارایی‌های غیربیت‌کوینی و آلت‌کوین‌ها.

شاخص سلطه بیت‌کوین پس از یک دوره ریزش از 74 درصد به 62 درصد اکنون شاهد یک اصلاح و رشد مجدد است و در 65 قرار دارد که متعاقباً باعث ریزش قیمت اتریوم ریپل و بقیه آلت‌کوین‌ها شده.

 این روند احتمالاً تا رسیدن به مقاومت خود در 69 درصد ادامه دارد.

رشد شاخص سلطه بیت‌کوین می‌تواند به معنی ورود پول از بقیه مارکت‌ها به سمت بیت‌کوین باشد که باعث رشد قیمت بیت‌کوین نیز می‌شود.

احتمالاً پس از برخورد به مقاومت 69 شاهد ریزش سلطه تا 60 درصد و رشد مجدد آلت‌کوین‌ها خواهیم بود.

شاخص حجم کل مارکت total

این شاخص به حجم کل سرمایه موجود در مارکت می‌پردازد و شامل تمام پول موجود چه به‌ صورت تتر و چه به‌ صورت آلت‌کوین‌ها و بیت‌کوین است که البته در حال حاضر با سلطه 65درصدی بیت‌کوین، درصد بسیار زیادی از تغییرات آن بر خود بیت‌کوین تاثیر دارد نه آلت‌کوین‌ها.

شاخص توتال پس از یک دوره بلندمدت رشد و شکستن مقاومت سالانه خود اکنون ریزشی شده و در حال تست مجدد مقاومت سالانه است.

پس از تست مقاومت سالانه احتمال رشد بالای مجدد این شاخص وجود دارد که به معنی رشد بالای قیمت بیت‌کوین و احتمالاً بقیه آلت‌کوین‌ها در سال 99 است.

شاخص سلطه تتر usdt.d

این شاخص نشان‌دهنده درصد پول موجود به‌ صورت ارز پایدار تتر در مارکت است که رشد آن نشانه‌ای از ریسک نکردن و احتیاط سرمایه‌گذاران در خرید بیت‌کوین است.

شاخص سلطه تتر پس از شکستن حمایت و ریزش اکنون شاهد تست مجدد حمایت است که احتمال ریزش مجدد را نیز دارد که باز هم نشان‌دهنده ورود پول از تتر به بیت‌کوین است.

شاخص حجم کل آلت‌کوین‌ها total2

شاخص توتال دو به حجم پول موجود در آلت‌کوین‌ها پرداخته و بیت‌کوین را در شاخص کل جا نداده که رشد آن نشان از رشد آلت‌کوین‌ها و ریزش آن نشان از ریزش آلت‌کوین‌ها دارد و رابطه بسیار نزدیکی به قیمت اتریوم و ریپل دارد.

این شاخص نیز پس از یک دوره رشد و شکستن مقاومت اکنون در حال اصلاح و ریتست مقاومت پیشین خود است که باعث دامپ موقت آلت‌کوین‌ها و ریزش آنها با اندکی اختلاف پس از بیت‌کوین است که نویددهنده این است که سال 99 می‌تواند سال خوبی برای نگهداری آلت‌کوین‌ها باشد.

جمع‌بندی

شاخص‌های تکنیکال و فاندامنتال خبر از رشد قریب‌الوقوع بیت‌کوین طی هفته‌های اخیر می‌دهند؛

تاثیر بیماری کرونا بر بورس‌ها از عوامل مهم فاندامنتال این تحلیل است.

همچنین چارت‌ها سه کف قیمتی موقت 7700 و 8200 و 8400 را برای بیت‌کوین مناسب می‌دانند که تریدرها به‌ صورت پله‌ای در بین این سه قیمت اقدام به خرید می‌کنند، پله اول لمس شده و قیمت 8400 در چارت‌ها دیده شده است و احتمال رشد 10 هزار تا 10500 دلار را می‌دهند.

احتمال رشد بالاتر در صورت عبور قیمت از 10500 تا 14 هزار نیز هست.

برای اوایل سال 99 بازار کلاً صعودی پیش‌بینی می‌شود هم به منظور خرید آلت‌کوین هم خرید بیت‌کوین، اما باید دید پس از شروع سال 99 و احتمالاً رشد قیمت شاهد قرارگیری مجدد بیت‌کوین در کف قیمتی تاریخی جدیدی هستیم یا خیر، این کف در حال حاضر حدوداً شش هزار دلار است.

در آخر توجه کنید که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها بدون داشتن علم مدیریت سرمایه و ترید به‌ صورت پله‌ای و مدیریت ریسک و تخصص در تحلیل‌ها، بسیار خطرناک و پرریسک است و به منظور سرمایه‌گذاری حتماً نیاز به صحبت با یک مشاور جهت کم کردن ریسک شما وجود دارد.

چه‌بسا حتی بیت‌کوین رشد کند اما به دلیل نداشتن علم مدیریت سرمایه و ترید هیجانی شما حتی در رشدها هم ضرر کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید