ترامپ در انتظار توافق نفتی عربستان و روسیه

کدخبر: ۳۳۱۰۴۰
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ گفت که اخیرا با سران عربستان سعودی و روسیه صحبت کرده و بر این باور است که این دو کشور تا چند روز دیگر توافق خواهند کرد تا به جنگ قیمتشان پایان دهند و با کاهش تولید، قیمتها را تقویت کنند.
ترامپ در انتظار توافق نفتی عربستان و روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ اظهار کرد که از مدیران نفتی آمریکا دعوت کرده است به کاخ سفید آمده و درباره راههای کمک به صنعت که از افت شدید تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه آسیب دیده است، گفت و گو کنند.

رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: روز جمعه با تولیدکنندگان نفت دیدار خواهم کرد و روز جمعه یا شنبه با تولیدکنندگان نفت مستقل دیدار می کنم. دولت دیدارهای زیادی در این زمینه خواهد داشت.

ترامپ گفت: صنعت جهانی نفت متلاطم شده و این برای روسیه بد است و برای عربستان سعودی بسیار بد است. منظورم این است که برای همه بد است و تصور می کنم ما یک توافق در این زمینه خواهیم داشت.

قیمتهای جهانی نفت امسال تحت تاثیر افت تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت و افزایش تولید عربستان سعودی و روسیه، حدود دو سوم سقوط کرده است.

یک مقام بلندپایه در منطقه خلیج فارس به رویترز گفت: عربستان سعودی از همکاری میان تولیدکنندگان نفت استقبال می کند اما مخالفت روسیه با پیشنهاد ماه گذشته برای تشدید کاهش تولید، باعث آشفتگی بازار شده است.

فروپاشی قیمتهای نفت صنعت حفاری آمریکا را به خطر انداخته و باعث به راه افتادن موج ورشکستگیها و اخراجها شده و به همین دلیل واشنگتن به دنبال راههایی برای حمایت از این بخش است.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، انتظار می رود ترامپ در دیدار با مدیران نفتی به بحث درباره گزینه های مختلف کمک به این صنعت بپردازد که شامل اعمال تعرفه روی واردات نفت از عربستان سعودی خواهد بود.

شرکتهایی که در نشست روز جمعه با ترامپ حضور خواهند داشت شامل اکسون موبیل، شورون، اکسیدنتال پترولیوم و کانتیننتال ریسورسز هستند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: پالایشگاههای نفت و تولیدکنندگان کوچک هم در این دیدار نماینده خواهند داشت و بحث معافیت از پرداخت حقوق مربوط به مناطق فراساحلی فدرال و سایر بخشها مطرح خواهد شد.

موسسه امریکن پترولیوم که نماینده صنعت نفت و گاز آمریکا است، اعلام کرد که مایک سامرز، رییس این گروه در دیدار با ترامپ حضور پیدا می کند اما به دنبال یارانه های دولت یا مداخلات ویژه برای پرداختن به رکورد فعلی نیست.

موسسه امریکن پترولیوم که اعضایش فعالیت جهانی دارند، در گذشته با وضع تعرفه های تجاری مخالفت کرده است زیرا این اقدام پروژه ها و روابط تجاری اعضایش در کشورهای دیگر را دچار مخاطره می کند.

ترامپ چند روز پیش جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه را دیوانگی خواند و با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه درباره این موضوع صحبت کرد. مقامات انرژی دو کشور هم بعدا صحبت کرده و با ادامه مذاکرات به همراه سایر کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده موافقت کردند.

دولت ترامپ اعلام کرده که قصد دارد نماینده ویژه ای را به ریاض اعزام کند تا این کشور را برای کاهش تولید نفت مجاب کند.

دو منبع آگاه خبر دادند عرضه نفت عربستان سعودی با وجود افت شدید تقاضا، روز چهارشنبه به رکورد بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز صعود کرد.

در این بین، خبرگزاری اینترفکس به نقل از آمار وزارت انرژی روسیه خبر داد تولید نفت این کشور در مارس ثابت بوده و در ۱۱.۲۹ میلیون بشکه در روز مانده است. تولید نفت روسیه در مارس به تن ۴۷.۷۶ میلیون بود.

بلومبرگ به نقل از یک مقام روسی که مایل نبود نامش فاش شود، نوشت: روسیه با توجه به مازاد عرضه عظیمی که در بازار جهانی وجود دارد، قصد ندارد تولید نفت خود را افزایش دهد و افزایش تولید در چنین شرایطی برای تولیدکنندگان منطقی نیست.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ماه گذشته پس از شکست مذاکرات با اوپک و انحلال پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس، گفته بود این کشور می تواند تولیدش را در کوتاه مدت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز و در بلندمدت ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

درخواست وزارت انرژی آمریکا از عربستان سعودی و روسیه

وزارت انرژی آمریکا در پی افزایش عرضه نفت عربستان سعودی به رکورد بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز، از عربستان سعودی و روسیه خواست بازارهای نفت آرام کنند.

شایلین هاینس، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اظهار کرد: افزایش تولید نفت در شرایط از بین رفتن تقاضای جهانی، عصبانی کننده است و برنامه آگاهانه ای که ما از شرکایمان انتظار داریم را نشان نمی دهد و منابع مشترک ما در بازارهای باثبات را پیش نمی برد. وی گفت: دن برویت، وزیر انرژی آمریکا به منظور تثبیت بازارها، سرگرم مذاکره با همتایانش در کشورهای تولیدکننده بزرگ است.

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اظهار کرد: روسیه و عربستان سعودی درباره شرایط فعلی بازار نفت مذاکراتی ندارند و رییس جمهور روسیه برنامه ای برای تماس تلفنی با سران سعودی ندارد با این حال وی خاطرنشان کرد: اگر ضرورتی وجود داشته باشد، چنین مذاکراتی می توانند به سرعت انجام گیرند.

بر اساس گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت خواست راهکاری برای بهبود وضعیت بازارهای نفت پیدا کنند.

وی در یک نشست دولتی گفت اگر سرمایه گذاریها در بخش نفت کاهش پیدا کند، قیمتها مطمئنا بهبود خواهند یافت اما هیچ کس به چنین چیزی نیاز ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید