پیش بینی روند قیمت ارز در سال پیش رو / تورم چند درصد خواهد بود؟

کدخبر: ۳۳۱۴۶۰
اقتصاد نیوز: ایمانی‌راد می‌گوید: قیمت ارز و بازار ارز همچنان پیشرو در اقتصاد ایران خواهد بود بنابراین تغییرات قیمتی بخش بورس، مستغلات، خودرو گروه‌های کالایی، اوراق بدهی و طلا را می‌‌توان با کمک قیمت ارز و پیش‌بینی قیمت ارز در داخل کشور برآورد کرد.
پیش بینی روند قیمت ارز در سال پیش رو / تورم چند درصد خواهد بود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تجارت نیوز؛ قیمت دلار در سال ۱۳۹۸ با افزایش ۱۵٫۵ درصدی مواجه شد، اما در سال ۱۳۹۹ چه روندی برای دلار می‌توان متصور بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده اقتصاد ایران همراه با تورم و رکود باشد، نرخ رشد اقتصادی حوالی صفر قرار بگیرد، حجم صادرات و واردات افزایش نداشته و ما با یک نوع انقباض تجارت خارجی مواجه شویم، نرخ تورم در سال آینده دو رقمی و بالای ۲۰ درصد خواهد بود.

وی در گفتگو با سالنامه تجارت‌فردا ادامه می‌دهد: ناکافی بودن درآمدهای حاصل از صادرات نفت و مشکلات مرتبط با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه و سخت‌تر شدن انتقال درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی فشار بر بازار ارز ایران را بالا می‌برد. همچنین فشارهای قابل توجهی نیز از ناحیه اقتصاد جهان بر اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

این کارشناس می‌افزاید: مهم‌ترین فاکتور در سال ۹۹ که نرخ ارز را بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد ارتباط ایران با آمریکا و در نتیجه با منطقه خاورمیانه است. ما مشکل صادرات نفت خام را به بازارهای جهانی داریم، با توجه به قرار گرفتن در لیست سیاه FATF دریافتی حاصل از صادرات نفت و صادرات غیرنفتی مشکل‌تر خواهد شد.

ایمانی‌راد: با بهره‌گیری از توانمندی‌های گذشته و با دیدن تحولات فاندامنتال محتمل در سال ۹۹، برآورد کردیم که نرخ برابری دلار در مقابل ریال بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان متغیر خواهد بود.

وی درباره پیش‌بینی آینده دلار در سال ۹۹ می‌گوید: به نظر می‌رسد دریافتی‌های ارزی کشور در سال آینده کاهش پیدا کند و فشار واردات کماکان بر منابع ارزی وجود داشته باشد. بنابراین نوسانات نرخ ارز در این سال دور از انتظار نیست. برای مقایسه می‌‌توان گفت که نوسانات نرخ ارز در سال ۹۹ از سال ۹۸ بیشتر خواهد بود.

ایمانی‌راد در ادامه اضافه می‌کند: موتورهای محرک افزایش نرخ ارز در سال ۹۹، اول افزایش نقدینگی و کسری بودجه دولت به میزان بسیار زیاد، دوم کاهش صادرات و فشار واردات منابع ارزی کشور و سوم افزایش تقاضا برای خروج سرمایه از کشور است. ولی از طرف دیگر بالا رفتن نرخ ارز به دلیل ملاحظات، کشش‌پذیری قیمتی تقاضای واقعی را پایین خواهد آورد و اجازه نمی‌دهد که قیمت دلار در رقم بسیار بالایی قرار بگیرد.

وی با تعیین بازه قیمتی برای دلار در سال ۹۹ عنوان می‌کند: با بهره‌گیری از توانمندی‌های گذشته و با دیدن تحولات فاندامنتال محتمل در سال ۹۹، برآورد کردیم که نرخ برابری دلار در مقابل ریال بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان متغیر خواهد بود. به دلیل کنترل‌های شدید دولت و بانک مرکزی در سال آینده پیش‌بینی می‌شود که تقاضای سفته بازی در بازار ارز محدود باشد. بر اساس روندهای چند ساله و برازش این روندها برای سال ۹۹، پایین‌ترین قیمتی که نرخ ارز در ایران می‌تواند داشته باشد ۸۲۰۰ تومان است.

ایمانی‌راد با اشاره که فرصت‌های موجود می‌گوید: نرخ ارز در بازار ایران در سال ۹۹ در حال افزایش خواهد بود و چنین افزایش فرصت قابل توجهی را بر اقتصادی را فراهم خواهد کرد. مدیران و صاحبان کسب‌وکارها از نرخ‌های بالای روند ارز در سال آینده می‌توانند استفاده کنند تا فعالیت بین‌المللی خود را گسترش دهند. فعالیت بین‌المللی همراه با مشکلات جدی است ولی سودهای قابل‌توجهی در این‌گونه فعالیت‌ها وجود دارد.

این کارشناس در پایان تاکید می‌کند: قیمت ارز و بازار ارز همچنان پیشرو در اقتصاد ایران خواهد بود. بنابراین تغییرات قیمتی بخش بورس، مستغلات، خودرو گروه‌های کالایی، اوراق بدهی و طلا را می‌‌توان با کمک قیمت ارز و پیش‌بینی قیمت ارز در داخل کشور برآورد کرد. اگر قیمت دلار بالاتر از ۱۵ هزار تومان قرار بگیرد، قیمت ارز نقش راهبر را در اقتصاد ایران بازی می‌کند، در این شرایط سایر قیمت‌ها به میزان قابل‌توجهی از تغییرات نرخ ارز تبعیت می کنند.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید