آسیب‌های اقتصادی کرونا از نظر صندوق بین‌المللی پول + نمودار

کدخبر: ۳۳۱۹۵۰
اقتصادنیوز: صندوق بین‌المللی پول(IMF) در گزارش جدید خود به آسیب‌های اقتصادی گسترده همه‌گیری کرونا پرداخته است؛ آسیب‌هایی که با هیچ بحران دیگری در قرن اخیر قابل مقایسه نیست.
آسیب‌های اقتصادی کرونا از نظر صندوق بین‌المللی پول + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «همه‌گیری کووید-۱۹ جهان را وارد رکود کرده است. در سال ۲۰۲۰، این رکود بدتر از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸‌ خواهد بود. آسیب‌های اقتصادی آن در تمام کشورهای جهان در حال افزایش است. چین نخستین کشوری است که آسیب شدید این بیماری را با ۶۰ هزار نفر مبتلا تا اواسط ماه فوریه، تجربه کرد. کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، اسپانیا و فرانسه حالا در مراحل حاد همه‌گیری قرار دارند و در ایالات متحده آمریکا نیز تعداد مبتلایان با سرعت رو به افزایش است. در بسیاری از بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، این همه‌گیری تازه آغاز شده است.» صندوق بین‌الملی پول در آخرین گزارش خود از آسیب‌های اقتصادی ویروس کرونا چنین می‌نویسد.  

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در ایتالیا، اولین کشور اروپایی که ضربه شدیدی از این ویروس خورد، دولت از روز ۹ مارس قرنطینه گسترده‌ای برای مهار ویروس ایجاد کرد. در نتیجه میزان حضور مردم در اماکن عمومی و استفاده از برق به میزان بسیار زیادی کاهش یافت.  

صندوق بین‌المللی پول می‌نویسد: «پیامدهای این همه‌گیری اقتصاد آمریکا را با سرعت و شدت بالا و بی‌سابقه‌ای تحت تاثیر قرار داده است. در دو هفته گذشته در ماه مارس، تقریبا ۱۰ میلیون نفر بریا استفاده از بیمه بی‌کاری ثبت نام کرده‌اند. چنین وضعیتی پیش از این هرگز دیده نشده بود؛ حتی در زمان اوج بحران مالی سال ۲۰۰۹.» 

بر اساس گزارش IMF، اختلال‌های ناشی از ویروس در بازارهای نوظهور نیز در حال رشد سریع است. آخرین شاخص مدیران خرید، نشان دهنده کاهش بسیار شدید تولید در بسیاری از کشورهاست. این نشان دهنده افت شدید در تقاضای خارجی و افزایش انتظارات از کاهش گسترده تقاضای داخلی است. اما نکته مثبتی نیز برای چین وجود دارد. این کشور بهبود اندکی در شاخص مدیران خرید در اوایل امسال با وجود تقاضای ضعیف خارجی داشت.  

 شاخص مدیران خرید، با بررسی عملکرد ۳۰۰ مدیر خرید که از ۲۰ نوع صنعت مختلف هستند، به دست‌ می‌آید. اگر این شاخص بالای ۵۰ درصد باشد بهبود شرایط کسب و کار و کمتر از ۵۰ درصد روند رکودی اقتصاد را نشان می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید