افزایش ۲.۶ درصدی نفت خام برنت؛ واکنش مثبت بازار نفت به توافق قریب‌الوقوع اوپک‌پلاس؛

کدخبر: ۳۳۲۰۱۱
اقتصادنیوز: قیمت نفت با امیدواری نسبت به توافق قریب الوقوع بزرگ ترین تولیدکنندگان جهان در نشست امروز (پنجشنبه) اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولیدات، افزایش یافت.
افزایش ۲.۶ درصدی نفت خام برنت؛  واکنش مثبت بازار نفت به توافق قریب‌الوقوع اوپک‌پلاس؛

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، معاملات نفت خام برنت با ۲.۶ درصد یا ۸۷ سنت افزایش، هر بشکه ۳۳.۷۱ دلار انجام شد و علاوه بر این، قراردادهای آتی در مقطعی با قیمت ۳۳.۹۰ دلار به اوج رسید.

معاملات نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با ۵ درصدی یا ۱.۲۷ دلار جهش، هر بشکه ۲۶.۳۶ دلار صورت گرفت؛ این در حالی است که ساعاتی پیش‌تر، با جهش ۶.۱ درصدی کار خود را پیگیری می‌کرد.

سازمان کشورهای تولیدکننده نفت موسوم به اوپک و گروه اوپک پلاس به رهبری غیررسمی مسکو قرار است اواخر امروز از طریق ویدئو کنفرانس نشستی را برگزار کنند.

انتظار می‌رود این نشست در مقایسه با جلسه ماه مارس آنها موفقیت آمیزتر باشد؛ زمانی که اوپک و اوپک پلاس ارز رسیدن به توافق در راستای کاهش تولیدات ناکام مانده و در نتیجه جنگ نفتی مابین عربستان و روسیه در گرفت.

بدنبال انتشار خبرها مبنی بر اینکه مسکو آماده است تا تولیدات خود را به اندازه ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و متعاقب آن ابراز اطمینان وزیر انرژی الجزایر نسبت به ثمربخش بودن این نشست، امیدها برای رسیدن به توافقی مبنی بر کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز قوت گرفت.

کاهشی با این حجم، بسیار بیشتر از تمامی توافق های است که اوپک تا به امروز بر سر کاهش تولیدات صورت داده است.

«لچلان شاو» رییس بخش تحقیقات کالا در بانک مرکزی استرالیا گفت: با نفس‌های در سینه حبس شده، منتظریم. فکر می‌کنم توافقی صورت گیرد که در کوتاه مدت کمی خوشحال کننده است. پس از آن توجه همه باردیگر به نیازهای اساسی معطوف خواهد شد.

پس از نشست امروز اوپک پلاس، وزرای انرژی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان موسوم به جی۲۰ قرار است به منظور پیدا کردن راهی در راستای تعدیل آثار ناشی از پاندمی کووید-۱۹ بر بازار انرژی جهان، تشکیل جلسه دهند.

شاو در این خصوص گفت: اگر جی۲۰ در خصوص افزایش ذخایر استراتژیک بحث و تبادل نظر کند، مورد اسقبال قرار خواهد گرفت.

با این حال، قیمت نفت از ابتدای سال جاری حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده و پیش بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند؛ تحلیلگران نسبت به تاثیر کاهش تولیدات توسط اوپک پلاس بر تعادل بخشی به قیمت ها تردید دارند.

بانک گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: در نهایت، حجم شوک ناشی از کاهش تقاضا بسیار بزرگ‌تر از توافقی بر سر کاهش تولیدات است.

بانک یوبی‌اس نیز انتظار دارد که تقاضای نفت در سه ماهه جاری روزانه ۲۰ میلیون بشکه دیگر ریزش کند و این در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یعنی کاهش ۲۰درصدی.

با توجه به سرعت افزایش موجودی انبارهای نفت، احتمالا بازار همچنان با نفت ارزان اشباع خواهد ماند حتی زمانی که میزان تقاضا بهبود پیدا کند.

براساس گزارش روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انبارهای نفت خام به اندازه ۲۵.۲ میلیون بشکه افزایش یافته است و این رقم بیشترین افزایش یک هفته ای آن محسوب می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید