سخنگوی گمرک ایران تشریح کرد؛

آخرین وضعیت واردات و ترخیص کالاهای اساسی

کدخبر: ۳۳۲۲۳۷
اقتصادنیوز: آخرین آمار گمرک ایران از این حکایت دارد که از ابتدا تا انتهای سال گذشته حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار کالای اساسی به گمرکات اظهار و ترخیص شده است.
آخرین وضعیت واردات و ترخیص کالاهای اساسی

به گزارش اقتصادنیوز روح الله لطیفی در گفت‌وگو با ایسنا، آخرین وضعیت واردات و ترخیص کالاهای اساسی را تشریح کرد.

بر این اساس در سال گذشته حدود ۳۵ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۱۴ تن به ارزش ۴۳ میلیارد دلار کل واردات کشور بوده است که از لحاظ وزنی ۷۱ درصد آن و در مجموع ۳۵ درصد کل واردات را کالاهای اساسی تشکیل داده است.

اما در سال گذشته از فروردین تا پایان اسفند حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار کالای اساسی، نهاده‌های تولید و دامی، به گمرکات اظهار و ترخیص قطعی شده است که مجموع وزن آن به ۲۵ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۷۸ تن می‌رسد.

این در حالی است که میزان واردات کالای اساسی در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار با مجموع وزنی ۲۰ میلیون و ۷۴۹ هزار تن بوده  که اظهار و ترخیص شده بود.

اما از کالاهای که از سال گذشته وارد شده بودند حدود ۲۱۵ هزار و ۱۷۵ تن به ارزش ۷۴ میلیون و ۷۳۷ هزار دلار تا ۱۵ فروردین در مرحله ترخیص قرار داشتند که احتمالا تاکنون ترخیص شدند.

در بین این کالاها گندم، شکر، ذرت، لاستیک، جو، چای خشک، برنج، انواع بذر، گوشت قرمز، سویا، حبوبات، کاغذ، کود شیمیایی و ماشین آلات صنعتی دیده می‌شود.

گفتنی است؛ به دنبال رسوب کالا در گمرکات و بنادر طی سال‌های گذشته و مشکلاتی که در این رابطه ایجاد شده بود آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی با دستور ویژه رئیس جمهور برای تعیین تکلیف کالاهای رسوب کرده در گمرک، بنادر، مناطق آزاد و  ویژه اقتصادی ، وزیر اقتصاد به همراه نمایندگانی از وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، راه و  شهرسازی، بهداشت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان ملی استاندارد از بنادر بازدید و در ادامه طی توافقاتی که انجام شد چند مورد بخشنامه و دستورالعمل در راستای حل اختلافات برای ترخیص کالا و کاهش رسوب صادر و در دستور کار قرار گرفت.

این در حالی است که در آن زمان حدود ۸۵ هزار کانتینر کالا وارداتی در گمرکات، بنادر و مناطق آزاد رسوب کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید