رکودی بزرگ‌تر از «رکود بزرگ» در انتظار اقتصاد جهان

کدخبر: ۳۳۲۴۲۳
اقتصادنیوز: مطالعات، ارزیابی‌ها و برآوردهای صورت گرفته از سوی نهادهای معتبر علمی و موسسات داده‌سنجی نشان می‌دهند که فارغ از اثر مستقیم ویروس کرونای جدید که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، عوارض جانبی کنونی و تبعات ویرانگر آتی ناشی از بحران شیوع کووید-۱۹ به میزانی است که دیگر عنوان «ویروس» چندان برازنده این غول افسارگسیخته نیست.
رکودی بزرگ‌تر از «رکود بزرگ» در انتظار اقتصاد جهان

به گزارش اقتصادنیوز، ویروس کرونا ۳ ماه پس از پیدایش، به وحشتناک‌ترین کابوس اقتصادی جهان معاصر بدل شد؛ چرا که نشانه‌های بحران بزرگ مالی که به شکل فزاینده در حال بروز هستند، از شرایطی وخیم‌تر از «رکود بزرگ» حکایت دارند.

ایندیپندنت فارسی در گزارشی به قلم علیرضا صلواتی، بر مبنای پیش‌بینی جدید ارائه شده توسط موسسه گلدمن‌ساکس، نوشته است: اقتصاد آمریکا طی فصل اول سال میلادی جاری رشد منفی ۹ درصد را تجربه می‌کند و بعد از آن در فصل دوم با رشد منفی ۳۴ درصد، بدترین فصل خود را بعد از جنگ جهانی دوم در زمینه رشد اقتصادی ثبت خواهد کرد، اما بعد از آن با رشد مثبت ۱۹ درصدی در فصل سوم، بخشی از مسیر برگشته را بازخواهد پیمود.

گلدمن‌ساکس در برآورد خود نرخ بیکاری در ایالات‌متحده را تا ۱۵ درصد افزایش داده است و برخی کارشناسان این نرخ را تا ۳۰درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

 عمیق‌ترین و طولانی‌ترین بحران اقتصادی قرن ۲۰ که از آن با عنوان «رکود بزرگ» یاد می‌شود از سال ۱۹۲۹ آغاز شد و تا اواخر ۱۹۳۰ ادامه یافت.

در دوران رکود بزرگ مجموع تولید ناخالص داخلی در جهان ۱۵ درصد افت کرد، نرخ بیکاری در آمریکا به ۲۳ درصد رسید و در برخی کشورها تا ۳۳ درصد ارزیابی شد. برای درک بهتر عمق این بحران اقتصادی، می‌توان به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی دنیا کمتر از یک درصد کاهش یافت.

با مقایسه داده‌های مربوط به دوران «رکود بزرگ» و ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های کنونی که موسسات معتبر ارائه کرده‌اند، می‌توان گفت رکودی بزرگ‌تر از «رکود بزرگ» در انتظار اقتصاد جهان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید