آیت‌الله سید علوی گرگانی:

دریافت سود از وام یک میلیونی دولت، جایز نیست

کدخبر: ۳۳۲۶۸۰
اقتصادنیوز: آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید در پاسخ به سوالی، نظر فقهی خود را در خصوص پرداخت وام کمک معیشتی به مردم در دوره کرونا مطرح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب در این استفتا که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است: با توجه به اعطای وام یک‌میلیونی دولت با سود ۱۲ درصدی تحت عنوان تسهیلات و کمک به معیشت مردم برای تامین نیاز‌های روزمره در ایام کرونا؛ فروش و توزیع این وام توسط دولت (و نه هیچ موسسه مالی‌ای) انجام می‌گیرد لذا نمی‌توان آن را تحت هیچ‌یک از عقود شرعی بازتعریف کرد و سود ۱۲ درصدی گرفت.

این استفتا ادامه است: آیا باوجوداین تفاسیر و اختصاص این وام به ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر آن‌هم تحت عنوان کمک؛ این وام ربوی نیست؟ و دولت دست به یک ربای آشکار نمی‌زند؟! و این وام جامعه اسلامی را سوق به رباخواری نمی‌دهد؟

این مرجع تقلید در پاسخ استفتا آورده است:، چون این وام به‌عنوان بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌باشد لذا در قالب عقود مضاربه و مشارکت و وکالت قرار نمی‌گیرد لذا دریافت سود از این وام شرعا جایز نیست.

وی ادامه داده است: لازم به ذکر است که عقد جعاله را در این نوع وام‌ها قبول نداریم.

گفتنی است با آغاز شیوع کرونا در قم و کشور، کارشناسان بسیاری از تبعات منفی آن بر اقتصاد بویژه کسب و کار‌های کوچک سخن گفته اند و دولت نیز در این خصوص تاکنون تصمیماتی را جهت کاهش این تبعات اعلام کرده است.

عدم کسب درآمد بدلیل تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل و در پی آن ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی یا تعهدات مالی به مشتریان و بنک داران و عمده فروشان، از جمله دغدغه‌ها در این زمینه است که با طولانی‌تر شدن دوره شیوع کرونا و ادامه رکود در بازار، بر شدت این دغدغه‌ها افزوده می‌شود و دولت نیز با طرح‌های مختلف در تلاش است تا بار این تبعات را بر مردم کاهش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید