اجرای ۱۱ پروژه در وزارت صنعت در راستای جهش تولید

کدخبر: ۳۳۳۰۶۶
اقتصادنیوز: معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای «جهش تولید» یکی از محورهای هفتگانه وزارت صنعت برای تحقق شعار سال است که در قالب ۱۱ برنامه و پروژه اجرایی می‌شود.
اجرای ۱۱ پروژه در وزارت صنعت در راستای جهش تولید
به گزارش اقتصادنیوز «سعید زرندی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با ایرنا افزود: پروژه نخست، نهضت ساخت داخل است که در آن جایگزینی سه میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار تولید بجای واردات در راستای تنظیم تولید و بازار برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: کاهش وابستگی تولید به مواد اولیه، شناسایی اقلام گلوگاهی تولید با ملاحظات تحریم و برگزاری ۳۱ نمایشگاه ساخت داخل در استان‌ها، در راستای نهضت ساخت داخل پیگیری می شود.

وی ادامه داد: برنامه دوم، فعال‌سازی واحدهای راکد صنعتی است که مقرر شده با مجری گری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران فعال سازی یکهزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در دستور کار قرار گیرد.

به گفته این مقام مسوول، هدایت ۸۰۰ سرمایه گذار جدید برای بهره مندی از ظرفیت های مکانی، ماشین‌آلات واحدهای راکد و تعطیل به منظور ایجاد و راه اندازی واحدهای جدید نیز در دستور کار است.

وی از تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام پیشران و منتخب به عنوان برنامه سوم توسعه و تعمیق ساخت داخل یاد کرد و گفت: در این راستا تکمیل ۶۰ طرح ملی پیگیری می‌شود، همچنین بهره‌برداری از ظرفیت خالی واحدها با اولویت صنایع پیشران و استفاده از رویکردهای جدید تولید بدون کارخانه به عنوان برنامه چهارم اجرایی می‌شود.

زرندی، به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین به عنوان برنامه پنجم اشاره کرد و افزود: در این برنامه نوسازی ۴۲ هزار و ۳۴۶ دستگاه خودروی سنگین با منابع ارزی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری برنامه ریزی شده که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و منابع صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار خواهد شد.

وی همچنین به برنامه‌ریزی برای تولید دو هزار و ۱۸۰ دستگاه انواع واگن باری، مسافری و لوکوموتیو و انجام طراحی و مقدمات ساخت داخل مترو به عنوان برنامه ششم در این راستا یاد کرد که با منابع ارزی ۸۴ میلیون دلاری و منابع ریالی ۶۲۲ میلیارد تومانی اجرایی می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ادامه داد: امسال ساخت ۷۸ فروند انواع شناور با ۲۵۰ میلیون دلار اعتبار (برای ۳۰ شناور) از محل منابع صندوق توسعه ملی برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: طرح توسعه پوشاک روستایی بر اساس شیوه تفاهم شده با سازمان برنامه و بودجه در پنج استان با هدف ایجاد نام و نشان ملی با قابلیت رقابت در عرصه بین المللی به عنوان هشتمین پروژه وزارتخانه در راستای توسعه و تعمیق ساخته داخل است.

به گفته این مقام مسوول، توسعه صنایع کوچک و متوسط و پیوند آنها با صنایع بزرگ در راستای تکمیل زنجیره ارزش و تکمیل زنجیره ارزش صنایع نساجی، پوشاک و چرم، خودرو، لوازم خانگی، پلاستیک، فلزات اساسی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و محصولات از کاغذ، دو پروژه دیگری هستند که مورد نخست از سوی سازمان صنایع کوچک و دومی توسط معاونت امور صنایع وزارتخانه پیگیری می‌شوند.

وی از برنامه‌ریزی برای تحریک تقاضای خرید کالاهای مصرفی بادوام ساخت داخل با هدف گذاری متوسط ۴۰ درصدی تولید محصولات لوازم خانگی و فرش به عنوان یازدهمین پروژه در این راستا یاد کرد که نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه است.

زرندی تاکید کرد: تحقق این برنامه ها الزاماتی دارد که مهمترین آنها تامین منابع بانکی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید