رشد 19 هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز

کدخبر: ۳۳۳۰۷۹
اقتصاد نیوز: شاخص کل بورس تهران تا این لحظه از معاملات رشدنزدیک به ۱۹ هزار واحدی را تجربه کرده است. در حالی‌که عرضه اولیه سنگین شستا را در معاملات امروز شاهد هستیم اما پس از افزایش فشار فروش سهام در معاملات روزهای اخیر امروز بورس کار خود را با جهش عمومی قیمت‌ها آغاز کرد.
رشد 19 هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از دنیای بورس؛ شدت هیجان خرید بسیار بالا است و تشکیل صف نیز بر شدت این هیجان می‌افزاید. 

ارزش معاملات خرد بورس تهران حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان است و همچنان تا رکوردهای تاریخی خود فاصله زیادی دارد. برای رشد بیشتر ارزش معاملات باید در انتظار عرضه صف‌های خرید بود که در شرایط کنونی با این حجم عرضه صف‌های خرید بعید به نظر می‌رسد؛ سهام‌دار اطمینان کافی یافته که سهم در معاملات روز آینده نیز رشد می‌کند و در نتیجه از عرضه سهام خودداری می‌کند، در نتیجه معامله‌گر نیاز برای استفاده از تحلیل ندارد و تشکیل «صف» بر شدت هیجان بازار می‌افزاید.

 ارزش صف خرید سهام در بورس تهران به بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای ۱۵۵ نماد معاملاتی بود. رانفور، اخابر و وامید در مجموع حدود ۴۰۰ میلیارد تومان صف خرید را دارا هستند. در بازار اصلی و همچنین بازار پایه فرابورس نیز ارزش صف خرید سهام به حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان در ۱۲۶ نماد می‌رسد.

 به این ترتیب در مجموع حدود ۳ هزار میلیارد تومان صف خرید در حالی برای سهام تشکیل شده است که عرضه اولیه ده درصدی شستا حدود ۶۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد. با این وضعیت و با توجه به صف‌های خرید موجود نیازی به تحلیل از آینده سهام نیست و وضعیت کاملا مشخص به نظر می‌رسد. 

 باید گفت اگر ناظر سهام به دنبال کاهش شدت التهاب و هیجان در معاملات سهام است بهترین راه‌حل برداشتن دامنه نوسان قیمتی است تا به این ترتیب معامله‌گر را مجبور به اتخاذ تصمیمات سخت کند و «صف»ی برای بر هم زدن رویه آزاد کشف قیمت وجود نداشته باشد. منظور افزایش دامنه نوسان نیست و بلکه حذف دامنه نوسان است. اما از طرفی نیز باید توجه داشت که این هیجان معاملاتی به عنوان یک امتیاز مثبت برای شرایط فعلی مدیران بورسی محسوب می‌شود. در شرایطی که دولت به دنبال تامین مالی گسترده از بازار سرمایه است، حفظ هیجان صف خرید، چون منجر می‌شود که دولت به هدف تامین مالی خود برسد می‌تواند امتیاز مثبت دولتی را برای مدیران سازمان بورس داشته باشد. رئیس سازمان بورس در نهایت از سمت تیم دولت انتخاب می‌شوند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید