گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ افت پلکانی دلار، عدم همراهی سکه با بازارهای موازی

کدخبر: ۳۳۳۴۱۱
اقتصادنیوز؛ بازار طلا و ارز تهران در انتهای هفته‌ای که گذشت روند نزولی را دنبال کردند. دلار که پیش از این با افت پلکانی مرز حمایتی 16 هزار تومانی را شکسته بود تا محدوده 15800 تومانی عقب‌نشینی کرد. در مقایسه با روند دلار، سکه مقاومت بیشتری در برابر فشار نزولی بازار ارز داخلی نشان داد و از سوی دیگر نیز با روند صعودی بهای اونس جهانی همراهی نکرد. در نهایت سکه طرح جدید نیز در روز پنجشنبه به قیمت 6 میلیون و 400 هزار تومان رسید.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ افت پلکانی دلار، عدم همراهی سکه با بازارهای موازی

به گزارش اقتصادنیوز؛ در آخرین روز کاری هفته، سکه و دلار به محدوده های قیمتی پایین‌تری رفتند و اوضاع به سود فروشندگان پیش رفت. روز پنج شنبه شاخص ارزی، 150 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 15 هزار و 840 تومان رسید. ثبت این افت موجب شد که میزان بازدهی هفتگی دلار به حدود منفی 6/1 درصد برسد.

الگوی نزول دلار در هفته گذشته سریع و هیجانی نبود، بلکه به صورت روز به روز صورت گرفت و این ارز  گام به گام از پله های بالا رفته، پایین آمد. روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه، در بازار ارز برای دلار به ترتیب، کاهش، 150، 70، 40و 150 تومانی ثبت شد تا این ارز از محدوده 16 هزار و 250 تومانی عقب بنشیند و به ابتدای محدوده 15 هزار و 800 تومانی نزدیک تر شود.

به گفته برخی فعالان، مهم ترین عاملی که در هفته گذشته بازار ارز را در مسیر کاهشی قرار داد، نبود تقاضای موثر بود؛ در واقع تقاضا در بازار به صورت محدود وجود داشت و در اندازه ای نبود که بتواند قیمت ها را تحریک کند. از آن سو هم، عده ای باور داشتند، از آن جایی که بازار چند بار در شکستن سطوح مقاومتی ناکام شده بود، نوسان گیران تصمیم گرفتند با فروش ارزهایشان از خریدهای قبلی کسب سود کنند. این گروه باور دارند نوسان گیران آماده خرید در قیمت های       پایین تر می شوند.

البته عده ای نیز باور داشتند بازیگران ارزی به دلیل کمبود نوسانات در بازار ارز، سرمایه خود را از این بازار خارج و به سمت بازار سهامی روانه شدند که این روزها مشغول رکوردزنی ها و سقف های تازه است.

در هفته ای که دلار پله پله به سوی قیمت های پایین تر رفت، سکه تمام بهار آزادی توانست تا حدی در برابر افت قیمت مقاومت کند و در نهایت افزایش یک دهم درصدی هفتگی را به ثبت برساند. این افزایش در حالی صورت گرفت که فلز گران بهای داخلی در آخرین روز هفته تحت تاثیر ادامه کاهش دلار، 80 هزار  تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 6 میلیون و 405 هزار  تومان رسید.

چرا سکه بیشتر مقاومت کرد؟

متغیر مهمی که موجب شد سکه در طول هفته تا حدی در برابر افت دلار مقاومت کند، افزایش بهای طلای جهانی بود که ساعت 4 بعدازظهر روز پنج شنبه تا محدوده هزار و 740 دلاری نیز افزایش یافته بود. اونس دو هفته قبل در کانال هزار و 600 دلاری قرار داشت و ورود به کانال هزار و 700 دلاری یک رکورد جدید برای این پناه گاه امن بود. با این حال، پس از اینکه در اواخر روز پنجشنبه اونس شروع به کاهش کرد و به ابتدای مرز هزار و 700 دلاری نزدیک شد، میزان فروش سکه در معاملات پشت خطی بازار داخلی نیز افزایش یافت و حتی قیمت آن به سطح 6 میلیون و 300 هزار تومانی وارد شد. طبیعی است که آخرین قیمت اونس در روز جمعه روند بازار سکه داخلی در روز شنبه را در همان ابتدای روز تحت تاثیر قرار خواهد داد و پس آن سکه بازان بیشتر سعی خواهند کرد که در ادامه روز خود را با روند قیمتی دلار هماهنگ کنند.

هم اکنون دو انتظار از سوی دو طیف مختلف در بازار ارز وجود دارد. گروهی که باور دارند با شکست مرز 16 هزار تومانی، افت دلار ادامه خواهد یافت و قیمت به سوی محدوده حمایتی 15 هزار و 200 تومان حرکت خواهد کرد و گروهی که باور دارند در هفته جاری بازار کف جدید خود را خواهد شناخت و به سرعت به کانال 16 هزار تومانی باز خواهد گشت.

تفسیر گروه اول این است که به دلیل نبود تقاضا در بازار، بازارساز با آسودگی خاطری بیشتری می تواند قیمت ها را پایین بیاورد.

البته آن ها باور دارند بازارساز به دنبال کاهش آرام و ملایم قیمت هاست. آن ها به روند قیمت دلار  در صرافی ملی اشاره می کنند که به آرامی در طول هفته پایین آمد و در نهایت روی عدد 15  هزار و 500 تومان به کار خود پایان داد. البته در سامانه نیما روند تندتر بود و قیمت دلار در انتهای هفته افزایش قابل توجهی ذاشت و نزدیک به نرخ بازار شد

کم‌محلی بازار طلای داخلی به افزایش بهای انس جهانی

قیمت طلای علی رغم افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی روند صعودی در انتهای هفته نداشت و هر گرم طلا 18 عیار تا قیمت 632 هزار تومان پایین رفت. به گفته فعالان هم تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد و هم اینکه طلا فروشی ها عمدتا فعالیتی ندارند و تعطیل هستند. تنها شاید خرید و فروش اینترنتی صورت بگیرد. در این میان، نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر از ادامه تعطیلی طلا فروشانی خبر داد که در پاساژها قرار دارند.

نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر ضمن بیان پیگیری هیات مدیره این اتحادیه برای مشکلات و دغدغه های اعضای این صنف و صنعت گفت: واحدهای مستقر در بازار طلای تهران و پاساژها و مجتمع های طلا و جواهر سطح شهر تهران براساس مصوبه ستاد ملی کرونا امکان بازگشایی از روز ۳۰ فروردین را ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید