گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز تهران؛ تغییر جهت قیمت‌ها پس از برخورد دلار با کف حمایتی

کدخبر: ۳۳۳۷۵۹
اقتصادنیوز؛ بازار ارز در روزهای اخیر روی مسیر نزولی حرکت کرد و امروز در معاملات اولیه قیمت دلار با شیب تندتری کاهش یافت تا به کف حمایتی 15300 تومانی برسد. در این نقطه با حمایت معامله‌گران روی مدار صغودی قرار گرفت.همچنین سکه طرح جدید گرچه تا محدوده 6 میلیون و 180 هزار تومانی عقب نشینی کرد ولی در نهایت توانست خود را تا محدوده 6 میلیون و 200 هزار تومانی بالا بکشد و از ضرر زیاد معامله گران خریدار جلوگیری کند.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز تهران؛ تغییر جهت قیمت‌ها پس از برخورد دلار با کف حمایتی

به گزارش اقتصادنیوز؛ دلار پس از 5 کاهش متوالی، روز یک شنبه توانست نفسی بکشد و با یک اصلاح قیمتی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. 

 بازار ارز مانند معاملات بازار سکه دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول روز بخت با کاهشی های بازار بود که با فشار فروش، قیمت را حتی تا محدوده 15 هزار و 300 تومانی پایین بردند و از اواسط روز اوضاع به نفع خریداران شد که قیمت را تا نزدیکی محدوده 15هزار و 600 تومانی بالا آوردند. ساعت 4 بعدازظهر امروز اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت 15 هزار و 590 تومان به فروش می رسید که در مجموع افزایشی 10 تومانی را نسبت به قیمت روز شنبه نشان می داد. این افزایش از دو جهت برای برخی از بازیگران ارزی اهمیت داشت: اول آنکه به چندین روز افت متوالی دلار خاتمه داد و دوم اینکه موجب شد چنین انتظاری در میان برخی معامله گران ایجاد شود  که این ارز به کف سال 99 برخورد کرده است و از این پس وارد فاز تازه ای خواهد شد، چرا که دوران کاهش قیمت موقتا خاتمه یافته است.

زمان برخورد به کف دلار

دلار در همان ابتدای روز بود که یکباره با سرعت زیادی نزولی شد و به کف سال 99 یعنی محدوده 15 هزار و 300 تومانی برخورد کرد. پیشتر نیز برخی معامله گران فنی پیش بینی کرده بودند که با نزدیک شدن به این محدوده خریدها افزایش خواهد یافت، ولی کمتر کسی تصور میکرد که بازگشت قیمتی با سرعت زیادی باشد و این ارز بتواند خود را بالای محدوده 15 هزار و 500 تومان در انتهای روز نگه دارد.

البته با وجود این برگشت قیمتی، کاهشی های بازار هم چنان معتقدند که قیمت دلار حداقل در هفته جاری توان زیادی برای رشد نخواهد داشت.

نگاه معامله‌گران درباره دلایل افت دلار

کاهش ها هم چنان به نبود تقاضای موثر در بازار اشاره می کنند و  می گویند، وقتی تقاضایی در بازار نیست، طبیعی است که سفته باز هم نخواهد خریدهای خود را افزایش دهد. از نظر آن ها، سفته بازان اکنون در بازارهای دیگر سودهای مناسب تری کسب می کنند و دلیلی ندارد ریسک ارزی را به جان بخرند. در مقابل افزایشی ها باور دارند، تقاضا از هفته آینده و هم زمان با باز شدن بازار دبی در بازارداخلی نیز بالا خواهد رفت. گروهی حتی باور دارند معامله گران خیابان فردوسی زودتر به استقبال باز شدن بازار دبی خواهند رفت.

کاهشی ها هم عنوان می کنند، تقاضا در هر صورت به اندازه ای نخواهد بود که بازارساز نتواند به راحتی آن را پاسخ دهد، بخصوص تقاضای تجاری را که با بالا آمدن قیمت ها در سامانه نیما، کمتر نیازی به حضور بازارساز است و صادرکنندگان خود می توانند تقویت سمت عرضه را به دوش بگیرند. در این شرایط بازارساز توان بیشتری دارد که منابع خود را صرف مدیریت نوسانات بازار آزاد ارز کند.

امروز نیز قیمت ثبت شده برای دلار در سامانه نیما 15 هزار و 454 تومان بود که تغییری نسبت به آخرین قیمت قبلی نداشت. با این حال، این قیمت هم چنان فاصله زیادی با بازار آزاد ندارد وطبیعتا صادرکنندگان تمایل بیشتری دارند که ارز خود را در قیمت های نزدیک بازار به فروش برسانند.

در حالی که قیمت در سامانه نیما تغییر نکرده بود، بهای دلار بر تابلوی صرافی های منتخب عرضه ارز بازارساز 100 تومان پایین تر آمده بود. امروز صرافی ملی قیمت فروش دلار را 15 هزار و 250 تومان تعیین کرد، حال آنکه روز شنبه قیمت این ارز 15 هزار و 350 تومان بود. برخی فعالان باور داشتند، اینکه بازارساز قیمت را به زیر محدوده 15 هزار و 300 تومانی برده است، نشان می دهد که هم چنان به دنبال افت قیمت بیشتر است. با این حال، بارها دیده ایم که بازارساز در صورت افزایش قیمت در بازار آزاد، سعی می کند که نرخ خود را بالا بکشد و به نرخ های معامله گران آزاد نزدیک تر کند. این امر موجب می شود که جلوی ورود تقاضای کاذب ارزی و آربیتراژ ارز گرفته شود.

در این میان، یک دلیل عمومی نیز توسط کاهشی ها عنوان می شود که امید آن ها را برای افت قیمت بیشتر می کند؛  آن ها باور دارند، سیاست گذار تمام تلاش خود را خواهد کرد که بازار ارز و سکه نوسانی نشود و زمانی که معامله گر احساس می کند، چنین اراده ای وجود دارد، تلاش می کند سود خود را از بازارهای جایگزین خصوصا بازار سهام به دست بیاورد. در روزهای اخیز نیز دیگر همگی متوجه جهش های بورس شده اند و در نتیجه این هیجانات، بسیاری تصمیم گرفته اند که سرمایه خود را وارد بورس کنند.

افزایشی‌ها در انتظار تقاضا

اما آیا تمام این صحبت ها نشان می دهد که  کاهشی ها برنده آینده قیمتی بازار ارز باشند؟ افزایشی ها عقیده دیگری دارند. از نظر آنها، در شرایط فعلی به دلیل گسترش ویروس کرونا تقاضا در بازار پایین آمده است و همین موضوع موجب شده است که قیمت کمی افت کند. با این حال، آن ها می گویند در همین شرایط کمبود تقاضا قیمت به راحتی با کمک معامله گران فنی توانست سد 15 هزار و 300 تومانی را حفظ کند وحتی به مسیر افزایشی بازگردد. حتی گفته می شد که در ساعات انتهایی روز دلار به محدوده 15 هزار و 600 تومانی رفته است و همین امر انتظارات افزایشی معامله گران برای روز جاری را نیز بیشتر کرده بود.

در کنار این، افزایشی ها اعتقاد دارند هر چقدر از ابتدای سال فاصله بگیریم و مرزها بازتر شوند و تجارت بیشتر شود، تقاضای ارزی فزونی خواهد گرفت و به تبع آن قیمت ها دچار افزایش خواهد شد. باید دید نتیجه بین نبرد افزایشی ها و کاهشی های بازار در ادامه هفته به چه صورت خواهد بود.

بازگشایی بازار طلا

 در بازار سکه قیمت 10 هزار تومان افت کرد و به بهای 6 میلیون و 280 هزار تومان رسید. با این حال توجه معامله گران بیشتر از آنکه به افت 10 هزار تومانی باشد، به بازگشت این فلز گران بها از سطح 6 میلیون و 180 هزار تومانی معطوف شد. سکه در ابتدای روز تا آن سطح پایین رفت ولی به یکباره با افزایش خریدها افزایشی شد و حتی گفته می شد پس از ساعت 4 بعدازظهر به کانال 6 میلیون و 300 هزار تومان نیز رفته باشد. باید دید با آغاز به کار سکه و طلا فروشان از روز جاری وضعیت معاملات چه تغییری خواهد کرد.

طبق اعلام نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر، براساس اطلاعیه اتاق اصناف ایران که از امروز فعالیت پاساژها آغاز خواهد شد؛ بازار طلا و طلافروشان مستقر در پاساژها هم فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید