رئیس کل بانک مرکزی خبرداد؛ ارسال مدارک و مستندات ایران به صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام

کدخبر: ۳۳۴۲۸۸
اقتصادنیوز: جلسه وزرای دارایی و روسای کل منطقه منا (MENA) با رئیس صندوق بین‌المللی پول عصر امروز از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
رئیس کل بانک مرکزی خبرداد؛ ارسال مدارک و مستندات ایران به صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام

 به گزارش اقتصادنیوز در این اجلاس عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تشکر از اقدام صندوق برای تامین مالی کشورهای درگیر ویروس کرونا گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را در منطقه منا دید. همچنین ایران یکی از اولین کشورهایی بود که تحت برنامه RFI منابع اضطراری درخواست کرد. ما با کارکنان صندوق همکاری کردیم تا میزان نیاز در تراز پرداخت‌ها به خاطر این واگیری جهانی را ارزیابی کنیم.

همتی افزود: از دیدگاه ما صندوق بین‌المللی پول یک نهاد بین‌المللی مستقل و غیرسیاسی است و ما امیدواریم وضعیت به همین شکل باقی بماند. صندوق بین‌المللی پول همانند یک آتش‌نشان بین‌المللی است و ما همه در آن مشارکت داریم تا هرگاه خانه ما آتش گرفت بتوانیم با آن تماس بگیریم و درخواست کمک کنیم. مردم از ما در مقابل صندوق و همچنین بانک جهانی درخواست پاسخگویی دارند. این امر می‌طلبد که صندوق بین‌المللی پول در زمان پاسخگویی به درخواست‌ها بیطرف، جدی، چابک و سریع عمل کند. ملت ما انتظار دارد که صندوق بین‌المللی پول در کنار آنها باشد نه اینکه در پاسخ به درخواست‌های ما وزنی برای محاسبات سیاسی قائل شود. اگر بیطرفی صندوق بین‌المللی پول لطمه ببیند ترمیم آن کاری بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما در پرونده خودمان داده‌ها و اطلاعاتی را که درخواست شده بود در شرایط کاملاً متفاوت داخلی و بین‌المللی فراهم کردیم. ما از آقای آزور و تیمشان به خاطر همکاری نزدیک با ما در طول این دوره دشوار قدردانی می‌کنیم. اینجانب از شما سرکار خانم مدیر کل درخواست می‌کنم تا تقاضای RFI ما بلافاصله در هیئت مدیره مطرح شود و اجازه دهید هیئت مدیره درباره آن تصمیم‌گیری نماید. همچنین ما بر روی پشتیبانی اعضای هیئت مدیره به ویژه کسانی که نماینده کشورهای منطقه منا+ هستند حساب می‌کنیم.

همتی تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که بعد انسانی این بحران باید اصل هدایت‌کننده ما باشد. منابع حاصل از RFI برای تامین مالی خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط ایران - که به شدت برای نجات زندگی مردم و جلوگیری از گسترش ویروس در منطقه مورد نیاز است- مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینستکس (INSTEX) و شتا (SHTA) ابزارهایی در دسترس هستند که ساز و کارهای پایش و ایمنی در آنها تعبیه شده تا هرگونه نگرانی را بر طرف سازد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان خطاب به رئیس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: این یک بحران جهانی است و نیاز به همکاری جهانی هیچ گاه تا این اندازه شدید نبوده است. هیچ کشوری در امان نیست مگر اینکه تمام کشورها در امان باشند.

به گزارش اقتصادنیوز، هفته پیش جهاد ازعور مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول  در پاسخ به ۲ پرسش روزنامه دنیای اقتصاد درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران و همچنین درخواست تهران از این نهاد برای اعطای وام توضیح داد. او تاکید کرده بود که صندوق منتظر تکمیل مدارک ایران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید