گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ ورق برگشت/ عقب‌نشینی دلاروسکه با برخورد به سدهای مقاومتی

کدخبر: ۳۳۴۶۵۶
اقتصادنیوز؛ امروز شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ روند صعودی نرخ‌ها در بازار طلا و ارز تهران پس از ثبت ۵ رشد متوالی، متوقف شد و قیمت دلار و سکه به سطوح پایین‌تر میل کردند. اگرچه در ساعات پایانی معاملات قیمت‌ها با یک اصلاح افزایشی مواجه شدند و بخشی از افت قیمت در طول روز را جبران کردند.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ ورق برگشت/ عقب‌نشینی دلاروسکه با برخورد به سدهای مقاومتی

 

به گزارش اقتصادنیوز؛ در اولین روز هفته، دلار از فاز افزایشی خارج شد و بعد از 5 رشد متوالی، در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز شنبه، شاخص بازار ارز 250 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 16 هزار و 30 تومان رسید. 

 

در ساعات پایانی روز و در معاملات پشت خطی تب و تاب زیادی برای پایین رفتن از مرز 16 هزار تومانی وجود داشت. در صورتی که قیمت دلار از سطح یاد شده پایین می‌رفت، امکان افت بیشتر قیمت وجود داشت و احتمالا این ارز به سمت سطح حمایتی 15 هزار و 500 تومانی میل می‌کرد.

 

اما در معاملات پایانی دلار با اصلاح افزایشی به محدوده 16 هزار و 100 تومانی صعود کرد. بنابراین بنظرمی‌رسد دلار در اولین گام باید از محدوده 16 هزار و 300 تومانی با قدرت عبور کند تا شکست سطح های بعدی نیز برای بازیگران ارزی متصور باشد.

در روزی که دلار سمت و سوی کاهشی پیدا کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از سطح مقاومتی مهم 6 میلیون و 500 هزار تومانی فاصله گرفت و به سمت ابتدای کانال 6 میلیون و 400 هزار تومانی حرکت کرد. روز شنبه، فلز گران بهای داخلی 70 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 6 میلیون و 425 هزار تومان رسید.

این افت در شرایطی به ثبت رسید که طلا در آخرین روز هفته معاملات بازارهای جهانی خود را بالای مرز هزار و 700 دلاری تثبیت کرد و در آستانه ورود به محدوده هزار و 730 دلاری به کار خود پایان داد. حتی بر اساس نظرسنجی هفتگی کیتکو به نظر می رسد که بیشتر سرمایه گذاران بازارهای جهانی انتظار دارند که بهای طلا در هفته جاری به افزایش خود ادامه دهد.

در چنین شرایطی می توان گفت افت سکه در بازار داخلی کاملا متاثر از روند دلار بوده است و سکه بازان به روند قیمتی این ارز بیشتر از رفتار اونس اهمیت می دهند. با این حال، به نظر می رسد در صورتی که روند دلار تغییر کند و افزایشی شود، سرعت رشد سکه تندتر خواهد بود و خود را با اونس نیز هماهنگ خواهد کرد.

به گفته فعالان، مهم ترین عاملی که می تواند مسیر قیمت دلار را تغییر دهد، نوع نوسانات نرخ حواله درهم خواهد بود. در صورتی که درهم به بالای سطح 4 هزار و 500 تومانی بازگردد، می توان انتظار رشد قیمت دلار داشت. 

در این میان، پایین رفتن ارزش دلار در هرات افغانستان دیگر عاملی بوده است که منجر به افت قیمت این ارز در بازار داخلی شد. در صورتی که ارزش این ارز در هرات بالاتر بیاید، احتمال افزایش قیمت در بازار داخلی نیز بیشتر می شود. در این میان، بیشتر فعالان باور دارند تا زمانی که رکوردشکنی های بورس ادامه داد، احتمال ورود تقاضای جدید به بازار ارز محدود  است.

تغییرات رسمی دلار صفر ماند

در حالی که دیروز در بازار آزاد قیمت دلار سیر کاهشی به خود گرفته بود، قیمت این ارز بر تابلوی صرافی ملی تغییری را به ثبت نرساند. روز شنبه قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی ملی 15 هزار و 500 تومان ثبت شد که تغییری نسبت به روز پنج شنبه نداشت. دلار در صرافی ملی از روز چهارشنبه بر روی قیمت 15 هزار و 500 تومان قرار گرفته است  و بازارساز تمایلی به بالا یا پایین بردن قیمت از خود نشان نداده است.

در سامانه نیما نیز قیمت دلار تغییر خاصی نداشت و ارزش این ارز روی عدد 14 هزار و 492 تومان باقی ماند. تغییرات قیمت در سامانه نیما نیز در حالی محدود شده است که گفته می شود حجم معاملات نیز در این بازار کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران عملکرد بازار ثانویه در اولین ماه از فصل بهار ۱۳۹۹ نشان می دهد که میزان فروش ارز توسط صادرکنندگان و میزان خرید واردکنندگان کاهش یافته است.

به گزارش ایبنا، با وجودی که صادرکنندگان در فروردین‌ماه ۵۳۳.۶ میلیون یورو در بازار ثانویه به فروش رسانده‌اند، اما این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۸.۱ درصد کاهش یافته است.

فروردین‌ماه سال گذشته صادرکنندگان یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون یورو در بازار ثانویه عرضه شده بود. همچنین میزان خرید ارز برای واردات در بازار ثانویه از ۹۶۹ میلیون یورو در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ به ۴۰۶.۸ میلیون یورو در فروردین‌ماه امسال کاهش یافته است. این رقم نیز کاهشی ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید