دلایل افزایش عرضه امروز سهام چیست؟

کدخبر: ۳۳۴۷۷۲
اقتصاد نیوز: با صعود پرشتاب سهام که دلایل متعددی برای آن قابل طرح است، توقف طولانی مدت در صعود پُرشتاب سهام میتواند فرضیه و گزینه ای باشد که در پیش روی بازار قرار گیرد.
دلایل افزایش عرضه امروز سهام چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از دنیای بورس؛ یکی از مواردی که از سوی برخی از معامله‌گران در شرایط کنونی مطرح می‌شود هراس از توقف نمادها به دنبال برخی از موارد قانونی است. برای مثال افزایش سرمایه سنگین بالای ۲۰۰ درصد موجب توقف چند هفته‌ای یک نماد می‌شود. گرچه در شرایط کنونی جهش قیمتی سهام به واسطه توقف طولانی‌مدت (مانند جهش بیش از ۱۰۰ درصدی خگستر) را شاهد هستیم اما به باور برخی از فعالان بازار خگستر در شرایط خوب بازار بازگشایی شد و اگر وضعیت معاملات این‌گونه نبود قطعا وضعیت متفاوتی را شاهد بودیم.

 بر این اساس در شرایط کنونی بعضا هراس از توقف طولانی‌مدت برخی از نمادها به واسطه انجام افزایش سرمایه بالای دویست درصد مطرح می‌شود. احتمال این‌که رشدهای پرشتاب بازار در هفته‌های آتی به پایان برسد و سهام مورد نظر در فضای منفی بازگشایی شود استرس را برای معامله‌گران دارندگان این نمادها بیشتر کرده است.

حتی بعضا این موضوع مطرح می‌شود که از توقف چند روزه به واسطه برگزاری کنفرانس مطبوعاتی نیز هراس وجود دارد. به عقیده این فعالان در بازار پشتوانه قدرتمندی برای رشد قیمتی سهام مشاهده نمی‌شود و تب بالای نقدینگی رشدهای مداوم قیمت را رقم زده است. در این شرایط اگر ناگهان نقدینگی تغییر مسیر دهد تکلیف چیست؟

 برای یک معامله‌گر حقیقی در ارزش بالای معاملات این امکان میسر است که اگر سهام معامله شود حتی اگر فضای منفی به سهام هجمه آورد سریع از سهام خارج شده و از ریسک احتمالی نزول بازار فرار کند اما اگر سهام متوقف باشد استرس شدیدی را باید تحمل کنیم.

 رویه‌ماه‌های اخیر کاملا خلاف این موضوع بوده و بازگشایی‌های نمادها معمولا با جهش قیمتی سهام همراه بوده است. باید دید که آیا سناریو بالا در شرایط کنونی بر قیمت سهام اثرگذار است یا خیر؟

 

تب بالای معاملات سهام

 ارزش معاملات خرد بازار سهام کشور تا این لحظه به حدود ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که همچنین حدود ۸۰ دقیقه تا پایان معاملات سهام زمان باقی است.

گرچه به دنبال شناسایی سود و همچنین سایر عوامل مانند عرضه‌های سنگین سهام دولتی افزایش فشار فروش در سهام را شاهد بودیم. در ادامه اما نمادهای بزرگ همچنان صف‌های خرید سنگین را حفظ کردند و این موضوع بار دیگر به نظر می‌رسد به افزایش تقاضا در کل بازار سهام کمک کرده است.

 در این شرایط انتظار برای اوج‌گیری هر چه بیشتر ارزش معاملات وجود دارد. گرچه سهام رشدهای پرشتابی را تجربه کرده است ولی با همه نگرانی‌ها از رشدهای افسارگسیخته ادامه هجمه نقدینگی می‌تواند مقاومت‌های پیش رو در هم شکند.

 

«صف‌»های خرید سنگین بزرگان، ضامن بازار سهام

 از تعداد صف‌های خرید به صورت محسوسی کم شده است و ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به دقایق گذشته محدود شده است.

 با این حال صف‌های خرید سنگین در سهام شرکت‌های بزرگ به ضامنی برای کل بازار تبدیل شده است و احتمال عبور از عرضه‌های سنگین را افزایش داده است.

 در این خصوص سهام پالایش نفت اصفهان صف خرید به ارزش نزدیک به ۲۶۰ میلیارد تومان رابه خود می‌بیند. سهام بانک تجارت صف خرید سنگینی به ارزش ۱۸۳ میلیارد تومان را در سقف قیمتی دارد. در سهام بانک ملت نیز صف خرید به ارزش نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومانی در سقف قیمتی مشاهده می‌شود. شبندر نیز دارای صف خرید به ارزش ۱۱۱ میلیارد تومان ست.

 خگستر با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشف قیمت شده است و همچنان تقاضا در سقف قیمتی برای این نماد چشم‌گیر است و صف خرید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی را تجربه می‌کند. در حالی‌که احتمال شیوع فشار فروش به دیگر نمادهای بازار وجود داشت اما این صف‌های خرید سنگین تا حدود خوبی به بازار دلگرمی داده شاهد بازگشت دوباره قیمت‌ها هستیم. همچنان تا پایان معاملات زمان زیادی باقی است و باید منتظر ادامه معاملات ماند.

 

دو دلیل برای افزایش عرضه‌ سهام

طی لحظات اخیر عرضه سهام در بازار اوج گرفته است و این موضوع به عقب‌نشینی برخی از نمادها از صف خرید بعضا تا محدوده منفی شده است. در حالی‌‌که شاخص سهام فاصله خود با ۸۰۰ هزار واحد را به حدود یک درصد رسانده بود عرضه سهام تا حدودی اوج گرفته است و احتمال سرایت فشار فروش به دیگر نمادها نیز وجود دارد.

 دو دلیل برای افزایش عرضه سهام در شرایط کنونی می‌توان نام برد. نخست سودهای کلانی است که سرمایه‌گذاران بورس طی همین مدت کوتاه کسب کرده‌اند که هراس از سوخت این سودهای شیرین معامله‌گران را آماده فروش قرار می‌دهد. البته فشار فروش سهام در شرایط کنونی کل بازار را در بر نگرفته است و حتی سهام شرکت‌های بزرگ‌تر صف‌های خرید سنگین را تجربه می‌:نند با این حال نگرانی از ادامه معاملات وجود دارد.

 دلیل دوم برای افزایش فشار فروش سهام را انتظار برای جذب نقدینگی سنگین به دنبال عرضه ‌صندوق ETF از سهام دولت به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان در مرحله اول مطرح می‌کنند. بر این اساس مطرح می‌شود این عرضه سنگین می‌تواند  نقدینگی قابل توجهی را به خود جذب کند.  باید منتظر ادامه معاملات ماند زیرا بورس در هفته‌های اخیر در روزهای زیادی چنین فشار فروشی را تجربه کرده است و با هجمه نقدینگی از آن عبور کرده است.

 باید دید پس از جهش سهام از ابتدای سال آیا نقدینگی توان مقابله با عرضه‌های سهام را خواهد داشت یا خیر.

 

خیز شاخص بورس برای ابرکانال جدید | « فولاد » به بازار بازمی‌گردد

شاخص کل بورس تهران در نیم ساعت نخست معاملات امروز رشد بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد. این نماگر با صعود نزدیک به ۱۸ هزار واحدی از مرز ۷۸۷ هزار واحد گذشت. ابرکانال ۷۰۰ نیز با سرعت هر چه بیشتر پشت سرگذاشته شد و همچنان خط پایان صعود سهام مشخص نیست.

تا این لحظه ۲۶۰ نماد صف خرید به ارزش نزدیک به ۵۸۰۰ میلیارد تومانی را دارا هستند. ارزش معاملات خرد بازار سهام برای ۵۲۸ نماد حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان است. صفهای خرید سنگین میتواند بار دیگر به عقبنشینی فروشندگان سهام مشابه روز گذشته منجر شود. در حالیکه همه از ترس جاماندن از بازدهی بازار از عرضه سهام خودداری میکنند در عین حال حرفهایهای بازار نگرانتر از همیشه معاملات را دنبال میکنند.

امروز با بازگشایی نمادهای بزرگی مانند «فولاد» و احتمال رشد ده درصدی با توجه به صف خرید سنگین در کشف قیمت حتی احتمال فتح ابرکانال ۸۰۰ نیز وجود دارد.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید