گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ جدایی سکه از دلار با حفظ مرزهای روانی

کدخبر: ۳۳۴۸۴۵
اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹ بازار طلا و ارز پایتخت با حفاظت از مرزهای روانی خود، در مقابل افت دلار به زیر سطح حمایتی ۱۶ هزار تومانی، و نیز عبور سکه از سد مقاومتی ۶.۵ میلیون تومانی موفق عمل کرد.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ جدایی سکه از دلار با حفظ مرزهای روانی

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز ۷ اردیبهشت به‌رغم تلاش کاهشی‌های بازار ارز برای به زیر کشیدن دلار از بالای سطح حمایتی ۱۶هزار تومانی، شاخص ارزی در مرز روانی یادشده مورد حمایت قرار گرفت و در کانال ۱۶هزار تومانی باقی‌ماند؛ اما سکه برخلاف دلار با اندکی افزایش به سمت سقف محدوده 6.4 میلیون تومانی حرکت کرد و پایین‌تر از سد مقاومتی ۶.۵میلیون تومانی متوقف شد.

روز یک شنبه، بازار بیشتر درگیر و دار پایین رفتن از کانال 16 هزار تومانی بود؛ در ابتدای روز برخی معامله گران تلاش کردند قیمت این ارز را به محدوده 16 هزار و 100 تومانی ببرند، ولی خیلی زود فروش ها افزایش پیدا کرد و قیمت به ابتدای کانال 16 هزار تومانی رسید و حتی معاملاتی در کانال 15 هزار تومانی صورت گرفت.

با این حال، حداقل تا عصر امروز کانال 16 هزار تومانی به طور کامل شکسته نشد و مورد حمایت واقع شد. در معاملات پایانی امروز  اسکناس آمریکایی در بازار تهران با قیمت 16 هزار و 20 تومان به فروش می رسید که 10 تومان کمتر از روز ابتدایی هفته بود.

در بازار طلا، سکه روند متفاوتی را در پیش گرفت و در کانال ۶.۴ میلیون تومانی رشد کرد. اما سکه نیز در مقابل مرز روانی ۶.۵ میلیون تومانی شکست خورد و با نرخ ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومانی زیر این سد مقاومتی به ثبت رسید.

عوامل تعیین‌کننده در روند نرخ‌های بازار

به نظر میرسد در شرایط کنونی مهم ترین عامل تعیین کنده جهت قیمت برای بازیگران فنی بازار واکنش دلار به همین سطح 16 هزار تومانی باشد. به احتمال زیاد پایین رفتن از این کانال حداقل در کوتاه مدت فروش ها را بیشتر خواهد کرد و قیمت به سوی سطح حمایتی 15 هزار و 500 تومانی حرکت خواهد کرد. در صورتی که قیمت بالای کانال 16 هزار تومانی باقی بماند، معامله گران می توانند با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کنند.

با وجود این، اکثر بازیگران ارزی عنوان می کنند که بازار در شرایط کنونی توان خاصی برای افزایش یا کاهش تعیین کننده ندارد و حجم معاملات چنان محدود است که نمی توان انتظار تغییر جهت  خاصی را داشت. به گفته برخی فعالان، در شرایط کنونی معامله گران بزرگ تمایل زیادی برای فعالیت در بازارندارند؛ آن ها می هراسند که قیمت در کف سال 99 قرار داشته باشد و در صورت فروش دچار ضرر شوند. در کنار این، نشانه افزایشی خاصی را در بازار نمی بینند که برای خرید ریسک کنند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، معامله گران بزرگ ترجیح می دهند نقدینگی بیشتری در اختیار داشته باشند و از آن برای ورود به سایر بازارها مانند بازار سهام استفاده کنند.

بر اساس این صحبت ها به نظر می رسد بازار ارز اولیت اول معامله گران بزرگ حداقل تا این مقطع از سال 99 نبوده باشد. بررسی ها هم نشان می دهد که در اولین ماه از سال جاری دلار رشد خاصی نداشته است ولی هم زمان در بورس شاهد بیش از 30  درصد افزایش بودیم. در شرایط کنونی باید دید این روند تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؛ آنچه مسلم است در بازاری مانند مسکن نیز در ماه اول سال افزایش خاصی وجود نداشت و نمی توان گفت در صورتی که سرمایه ها از بازار سهام خارج شوند، حتما به سوی بازار ارز روانه خواهند شد؛ این سرمایه ها ممکن است به سمت بازار مسکن نیز سرازیر شوند.

در این میان، برخی فعالان عنوان می کنند که در سال جاری میزان عرضه بازارساز کاهش خواهد یافت. در واقع امید ان ها این است که با کاهش احتمالی عرضه، قیمت ها در مسیر افزایشی قرار بگیرند به گفته این عده زمانی که قیمت نفت دچار کاهش شدیدی شده است و کشور با کسری بودجه مواجه است، می توان انتظار رشد قیمت دلار را داشت.. آن ها با توجه به این موضوع عنوان می کنند در صورتی که تقاضا کمی به سطوح پیشین نزدیک شود، می توان انتظار رشد قیمت های بیشتر را داشت. این در حالی است که کاهشی ها باور دارند قیمت فعلی دلار نیز از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی شود و در نتیجه احتمال افزایش بیشتر را منتفی می دانند.

طلاق سکه از دلار

یکی از نکات جالب بازار امروز حرکت مخالف سکه با دلار بود. روز یکشنبه در حالی که قیمت دلار به افت خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی راه افزایشی را در پیش گرفت و به بهای 6 میلیون و 490 هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، سکه بازان با توجه به حمایت دلار در مرز 16 هزار تومانی، کمی جسارت بیشتری پیدا کردند و وارد موقعیت خرید شدند. در این میان، البته احتمال زیاد افزایش بهای طلای جهانی در هفته جاری نیز اثر داشت.عده ای هم باور داشتند، سکه روز شنبه واکنش هیجانی زیادی به افت دلار نشان داد و روز یک شنبه بخشی از این واکنش تعدیل شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید