گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ فاصله‌گیری دلار و سکه از مرزهای روانی در دو سوی متفاوت

کدخبر: ۳۳۵۱۳۲
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه بازار طلا و ارز تهران روز نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت و بار دیگر حرکت خلاف جهت دلار و سکه، و نیز بی‌تفاوتی نرخ طلای داخلی نسبت به روند بهای اونس جهانی را تجربه کرد.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ فاصله‌گیری دلار و سکه از مرزهای روانی در دو سوی متفاوت
به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ دلار آمریکا ضمن بازپس‌گیری کانال ۱۶هزارتومانی روی مدار ملایم افزایشی از مرز روانی اندکی فاصله گرفت. از سوی دیگر قیمت سکه طرح جدید بدون توجه به روند صعودی بهای اونس طلا در بازار جهانی، در مسیر کاهشی حرکت کرد تا فاصله خود را با مرز ۶.۵ میلیون تومانی کمی بیشتر کند. 
به این ترتیب در چهارمین روز هفته، دلار و سکه در دو سوی متفاوت حرکت کردند. شاخص ارزی توانست کمی از کف 16 هزار تومانی فاصله بگیرد، حال آنکه سکه امامی به سوی سطح 6 میلیون و 450 هزار تومانی عقب نشینی کرد.

بازار ارز در روز سه شنبه دو نیمه متفاوت داشت؛ در نیمه اول، قدرت به دست فروشندگان بود که با فعالیت خود قیمت را از کانال 16 هزار تومانی پایین بردند و حتی شاهد ثبت قیمت هایی در حوالی محدوده 15 هزار و 960 تومان بودیم؛ با این حال، از نیمه دوم روز جهت حرکتی دلار تغییر کرد و این ارز توانست نه تنها به کانال 16 هزار تومانی بازگردد، بلکه با 30 تومان رشد نسبت به روز دوشنبه به قیمت 16 هزار و 30 تومان برسد.

 بسیاری از فعالان باور داشتند که افزایش روز سه شنبه چیزی را در بازار ارز تغییر نداده است و قیمت هم چنان در کریدور مجاز سال 99 خود حرکت می کند. شاخص ارزی در سال جاری در دامنه 15 هزار و 500 تا 16  هزار و 500 تومانی گرفتار شده است و توان خروج از این بازه قیمتی را از خود نشان نداده است. در کنار ماندگاری در کریدور یاد شده، نوسانات روز سه شنبه نیز به اندازه ای نبود که ذهنیت معامله گران بازار را با تغییر خاصی مواجه کند. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، تا زمانی که شاخص کل بورس می تازد و رکوردهای جدیدی را به ثبت می رساند، نمی توان انتظار رشد قیمت خاصی در بازار ارز را  داشت. به باور این عده، زمانی که یک بازار به صورت هیجانی رشد می کند، توجه مردم و سرمایه گذاران عموما به سمت آن بازار جلب می شود و همین مساله موجب می شود که بازارهایی چون ارز و سکه با تقاضای جدیدی رو به رو نباشند.

در مورد تقاضای ثابت و سنتی که در بازار ارز وجود دارد هم حداقل این را می دانیم که به دلیل گسترش ویروس کرونا، برخی از آن ها به بازار وارد نشده اند. به عنوان مثال، محدودیت های سفر در ماه های اخیر موجب شده است که دیگر کمتر کسی به فکر خرید ارز به منظور خروج از کشور و سفرهای تفریحی باشد. شاید در چنین شرایطی که ضعف تقاضا  نسبتا در بازار وجود دارد، تنها عاملی که موجب شده است قیمت دچار کاهش خاصی نشود، ضغف هم زمان سمت عرضه باشد. البته ممکن است که سمت عرضه به صورت واقعی تضعیف نشده باشد، ولی معامله گران انتظار داشته باشند که عرضه ارز  در آینده دچار کاهش شود و همین موضوع را در معاملات خود لحاظ کرده باشند.  قیمت نفت از یک سو کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر قیمت کانی های فلزی و مشتقات نفتی نیز در بازارهای جهانی تحت فشار است. مسائلی از این دست می توانند چنین انتظاری را در میان معامله گران ایجاد کنند که درآمدهای ارزی و سمت عرضه در آینده کمی دچار مشکل شود.

در چنین شرایطی که سمت عرضه و تقاضا از قوت چندانی برخوردار نیستند، بسیاری از نوسان گیران سعی می کنند با استفاده از عوامل روزانه ای چون نرخ حواله درهم یا ارزش دلار در کشورهای همسایه نوسان گیری کنند. امروز نیز ارزش دلار در کشورهای همسایه کمی بالاتر آمده بود و شاید یکی از دلایل رشد قیمت در بازار  داخلی نیز تقویت ارزش این ارز در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق بود.

یکی از نکات جالب توجه بازار امروز، کاهش قیمت سکه در شرایطی بود که دلار توانست خود را به بالای کانال 16 هزار تومانی بازگرداند. امروزسکه تمام بهار آزادی 10  هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 6 میلیون و 460 هزار تومان رسید. این فلز گران بها روز دوشنبه نیز 20 هزار تومان افت قیمت را به ثبت رسانده و تا قیمت 6 میلیون و 470 هزار تومان پایین رفته بود. بر اساس صحبت های فعالان، مهم ترین عامل نزول سکه، کاهش بهای طلای جهانی در 2 روز گذشته بوده است. در صورتی که بسیاری از معامله گران بازار داخلی و بازار جهانی انتظار افزایش بهای اونس را داشتند، این فلز گران بها بیشتر به سوی ابتدای مرز هزار و 700 دلاری حرکت کرده است. در واقع عدم تحقق پیش بینی سکه بازان در مورد افزایش اونس، یکی از دلایل عقب نشینی افزایشی های بازار بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید