نامه رییس اتاق بازرگانی ایران به وزیر راه و شهرسازی؛

89 درصد شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایرانی تعطیل شدند

کدخبر: ۳۳۵۱۷۲
رییس اتاق بازرگانی اظهار داشت: در اقدامات اخیر دولت ترکیه با بستن مرزهای خود از سوم اسفند ماه 98بر روی رانندگان و ناوگان ایرانی به بهانه شیوع کرونا باعث گردیده تا 89 درصد شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایرانی به تعطیلی کشیده شوند.
89 درصد شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایرانی تعطیل شدند

به گزارش اقتصادنیوز، غلامحسین شافعی در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد در صورت عدم امکان تردد کامیون‌های ایرانی به داخل ترکیه، با اقدام متقابل و مشابه مبتنی بر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، از ورود کامیون‌های ترک به کشور بطور کامل جلوگیری بعمل آید. در این نامه آمده است:

احتراما همانطور که مستحضر هستید حمل و نقل بین المللی جاده‌ای کشور به ویژه شرکت‌های کریری فعال در حوزه کارنه تیرکه بالغ بر ۴۵۰ شرکت و نزدیک به ۱۵ هزار راننده را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. متاسفانه در اقدامات اخیر دولت ترکیه با بستن مرزهای خود از سوم اسفند ماه ۹۸بر روی رانندگان و ناوگان ایرانی به بهانه شیوع کرونا باعث گردیده تا ۸۹ درصد شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایرانی به تعطیلی کشیده شوند.

این در صورتی است که ناوگان حمل و نقل بین المللی جاده ای ترکیه کماکان از مرزهای بازرگان و پلدشت مورد پذیرش واقع و در برگشت نیز با بارگیری مجدد مبادرت به خروج می‌نمایند. بدیهی است این اقدامات موجب نگرانی و اعتراض شدید شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان را در پی داشته به طوری که ترک‌ها با زیرکی شرایط کووید- ۱۹ را به یک فرصت استراتژیک کوتاه و بلندمدت مبدل ساخته اند.

انتخاب مسیر جایگزین برای دور زدن ترکیه به سمت اروپا از طریق دریای سیاه با بسته بودن مرز گرجستان و عدم پذیرش رانندگان ایرانی در آن کشور عملا ناممکن و تنها مسیر از طریق روسیه خواهد بود که آن نیز شرایط و هزینه های خاص خود را دارد.

بدون شک حمل و نقل کالا با ناوگان خودی هزینه کمتری را برای وارد یا صادر کننده ایرانی خواهد داشت ولی در شرایط فعلی وابستگی تحمیلی به ناوگان ترکیه در حوزه جاده‌ای ضربه‌های بدی را به چرخه اقتصاد ملی وارد می‌سازد و تبعات منفی متعددی دیگری از جمله چند برابر شدن کرایه حمل، نابسامانی قیمت تمام شده کالا در بازار داخلی، رکود ، عدم امکان رقابت پذیری در بازارهای بین المللی و بالا رفتن نرخ تورم دو رقمی را پدیدار می سازد.

بدون شک فعالان اقتصادی در حوزه صادرات و واردات تحت هیچ شرایطی مایل به تعطیلی شرکت‌های حمل و نقل نمی‌باشند بلکه معتقدند حفظ و حمایت از منافع ملی امری اجتناب ناپذیر تلقی و شایسته از کلیه بخش‌های از توانمندی و ظرفیت داخلی خود استفاده کنند.

به همین منظور تقاضا دارد، در صورت عدم امکان تردد کامیون‌های ایرانی به داخل خاک ترکیه با اقدام متقابل و مشابه مبتنی بر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت از ورود کامیون‌های ترک به کشور به طور کامل جلوگیری به عمل آورند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید