گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ بازدهی منفی دلاروسکه در هفته دوم اردیبهشت

کدخبر: ۳۳۵۵۵۲
اقتصادنیوز؛ در حالی‌که دو هفته پیش دلار و سکه در بازار تهران به ترتیب بازدهی حدود ۱.۴ و ۳ درصدی را تجربه کرده بودند، اما در هفته‌ای که گذشت، هر دو بازار طلا و ارز کاهشی شدند، شاخص ارزی بازدهی منفی ۱.۱ درصدی و فلز گرانبهای داخلی بازدهی منفی ۰.۴ درصدی را ثبت کردند.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ بازدهی منفی دلاروسکه در هفته دوم اردیبهشت

به گزارش اقتصادنیوز؛ دلار که دو هفته پیش روند صعودی را تجربه کرده بود، هفته گذشته، راه کاهشی را در پیش گرفت. سکه تمام بهار آزادی نیز مشابه با دلار از جاده صعودی به مسیر کاهشی برگشت. هر دو دارایی گران بها پایان یک هفته کاهشی را نیز با افت قیمت به پایان بردند.

روز پنج شنبه، سکه تمام بهار آزادی 15 هزار  تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۶میلیون و ۴۷۰هزار تومان رسید. با ثبت این قیمت، میزان بازدهی فلز گران بهای داخلی در هفتهی که گذشت به منفی ۰.۴ درصد رسید. سکه دو هفته پیش افزایش ۴.۱ درصدی را تجربه کرده بود.

به گفته فعالان، یکی از عوامل اثرگذار در افت بهای سکه، نزول بهای طلای جهانی بود که نه تنها توان افزایش خاصی را از خود نشان نداد، بلکه در مقطعی حتی به زیر کانال ۱۷۰۰ دلاری نیز رفت.

با این حال، بیشتر فعالان بازار، افت قیمت سکه را ناشی از کاهشی شدن بهای دلار دانستند. شاخص ارزی در هفته ای که گذشت قدرت شکست سطح مقاومتی ۱۶هزار و ۵۰۰تومانی را نداشت و در نهایت به سوی ابتدای مرز ۱۶هزار تومانی میل کرد.

ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج شنبه اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۱۶هزار و ۱۰۰تومان به فروش می رسید که ۱۳۰ تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. با ثبت این افت نیز میزان بازدهی دلار در هفته گذشته به منفی 1/1 درصد رسید. این ارز دو هفته پیش نزدیک به 3 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود و برخی باور داشتند افت هفته قبل تنها یک اصلاح قیمتی بوده است.

با این حال، نمی توان این نکته را از نظر دور نگه داشت که از ابتدای سال 99، خرید دلار برای کمتر معامله گری سود به همراه داشته است و حتی در برخی مواقع توام با ضرر بوده است.

گزارش قبلی بیان گر آن بود که شاخص ارزی در یک دوره ۴۰ روزه تنها ۱.۴ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است که تفاوت چندانی با بازدهی بدون ریسک سود سپرده بانکی ندارد. این در حالی است که در دوره زمانی مشابه، شاخص کل بورس بیش از ۷۰درصد افزایش ارزش را به ثبت رسانده است. حتی وضعیت فلزهای گران بهای بازار داخلی نیز بهتر از دلار بوده است، آن هم در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا پایین آمده است. 

با توجه به چنین روندی می توان خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی، سرمایه گذاران تمایل چندانی برای حضور در بازار ارز ندارند و در صورتی که سمت عرضه با مشکل خاصی مواجه نشود، به احتمال زیاد این روند در هفته جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در واقع روند گذشته تا حدی تایید میکندکه رشد قابل توجه قیمت دلار در هفته جاری دور از ذهن است. دراین میان، عده دیگری از فعالان عنوان می کنند، افزایشی شدن دلار و بازگشت خریداران به بازار به دو موضوع بستگی دارد: اول چگونگی روند شاخص کل بورس در هفته جاری و دیگری واکنش دلار به سطح مقاومتی ۱۶هزار  و ۵۰۰تومانی.

به باور این دسته از فعالان، در صورتی که روند شاخص کل بورس تغییر کند، احتمال آن وجود دارد که برخی از سرمایه ها به بازار ارز برگردند و همین عامل سمت تقاضا را به طور موقت تقویت کند. در این میان، برخی دیگر از معامله گران می گوینگد دلار در سال۹۹99 در دامنه 15 هزار و 500 تا 16هزار و 500 تومانی گرفتار شده است. چسباندن

از نظر این دسته از بازیگران فنی، شاخص ارزی تا زمانی که نتواند سطح ۱۶هزار و ۵۰۰تومانی را بشکند، نباید انتظار ورود تقاضای بازیگران فنی به بازار را داشت.

البته در چنین وضعیتی نباید از تاثیر نرخ حواله درهم غافل بود. در صورتی که تقاضاهای حواله ای افزایش پیداکنند، ممکن است نرخ حواله درهم رشد قابل توجهی را تجربه کند و به تبع آن قیمت دلار در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید