ثبت سه رکورد ناامیدکننده در اقتصاد ایالات متحده؛ زنگ خطر برای ترامپ و آمریکا

کدخبر: ۳۳۵۶۰۹
اقتصادنیوز: اقتصاد آمریکا هفته‌ای با داده‌های منفی را پشت‌سر گذاشت. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در فصل ابتدایی نسبت به سال گذشته میلادی ۸/ ۴ درصد افت کرد که از سال ۲۰۰۸ میلادی تکرار نشده بود.
ثبت سه رکورد ناامیدکننده در اقتصاد ایالات متحده؛ زنگ خطر برای ترامپ و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز تعدادکل متقاضیان بیمه بیکاری به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسید که از دهه ۱۹۳۰ میلادی رکورد محسوب می‌شود. از طرفی رشد منفی ۶/ ۷ درصدی مصارف شخصی نیز رکورد ۴۰ ساله خود را به ثبت رساند تا وضعیت اقتصادی آمریکا نگران‌کننده‌تر از پیش به‌نظر برسد. جرمی پاول، رئیس‌کل فدرال رزرو پیش‌بینی کرد رشد فصل دوم نیز ممکن است منفی باشد. اظهارنظری که زنگ خطر برای اقتصاد آمریکا است.

اقتصاد آمریکا هفته‌ای با داده‌های منفی را پشت‌سر گذاشت. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل ابتدایی نسبت به سال گذشته میلادی ۸/ ۴ درصد افت کرد که از سال ۲۰۰۸ میلادی تکرار نشده بود. همچنین تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در هفته گذشته ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار نفر ثبت شد که تعداد کل متقاضیان را به بیش از ۳۰ میلیون نفر رساند که از دهه ۱۹۳۰ میلادی رکورد محسوب می‌شود. از طرفی رشد منفی ۶/ ۷ درصدی مصارف شخصی نیز رکورد ۴۰ ساله خود را به ثبت رساند تا وضعیت اقتصادی آمریکا نگران‌کننده‌تر از پیش به‌نظر برسد.

هشدار و برنامه احیای «پاول»

جرومی پاول در سخنرانی چهارشنبه شب خود در نشست کمیته بازار باز آمریکا اظهار کرد: نرخ تولید ناخالص داخلی در فصل جارى به سطوحی که در طول تاریخ دیده نشده‌ سقوط خواهد کرد و درآمدزایی‌هاى ملى افت محسوسی خواهد داشت که ممکن است برخى حتى مسکن خود را از دست بدهند. اما ما تمام امکانات در اختیارمان به کار خواهیم برد.

همکاری ارگان‌ها برای احیای اقتصادی

پاول در ادامه گفت: نرخ بهره پایین به تنهایى نمی‌تواند اقتصاد را نجات دهد. ما باید به سیاست‌هاى مالى نیز روی بیاوریم و تا آخرین لحظه که بازگشت رونق را تایید کنیم، این سیاست‌ها را ادامه بدهیم. در حالى که وزیر خزانه‌دارى آمریکا از توقف قریب الوقوع اقدامات حمایتى جدید فدرال رزرو گفته بود، پاول می‌گوید: احتمالا اقدامات جدیدى در سیاست‌هاى مالى نیاز است! پاول افزود: با اختیاراتى که کنگره آمریکا به ما داده است، قدرت وسیعى در اعطاى وام و پول نقد به مشاغل داریم. حجم خرید اوراق قرضه در حال حاضر دقیقا همان سقفی است که باید باشد. پاول خاطرنشان کرد: بدترین داده‌هاى اقتصادى در فصل دوم ثبت خواهد شد. اما در مورد فصل سوم هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. به هر رویه اقتصاد بازگشایى می‌شود و مشاغل و مخارج استارت خواهند خورد. ممکن است رشد خوبى در فصل سوم ثبت شود. به محض کنترل خطرات ویروس، رشد محسوسى در فعالیت‌هاى صنعتى ثبت خواهد شد.فدرال رزرو ضمن حفظ نرخ بهره در نزدیکی صفر، بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر حمایت تمام قد از اقتصاد آمریکا تاکید و اعلام کرد که پاندمی کرونا دورنمای کوتاه‌مدت را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.در پایان نشست سیاست‌گذاری دو روزه کمیته که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، فدرال رزرو اعلام کرد نسبت به بهره‌برداری از تمام ابزارهای خود در راستای حمایت از اقتصاد آمریکا در این دوران پرچالش، متعهد است تا از این طریق به پیشبرد اهداف خود یعنی اشتغال حداکثری و ثبات قیمت‌ها کمک کند. اقتصاد آمریکا ظرف تنها چند هفته از پایین‌ترین نرخ بیکاری در تاریخ خود به جایی رسید که نظاره‌گر ثبت نام بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی برای استفاده از مزایا و کمک هزینه بیکاری شدند که سهم این هفته حدود ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار نفر بود. علاوه بر این، در نتیجه اقدامات مقامات سرتاسر کشور مبنی بر تعطیلی بخش وسیعی از صنایع و کسب‌و‌کارها با هدف کُند کردن شیوع کرونا، شدیدترین افت فعالیت خود را از رکود بزرگ به بعد تجربه کرد.

با توجه به این حجم از ابهام پیرامون دورنمای اقتصادی، فدرال رزرو اعلام کرد که انتظار دارد تا زمانی که اطمینان حاصل کند که اقتصاد آمریکا رویدادها و بحران اخیر را پشت‌سر گذاشته و برای دستیابی به اهداف خود یعنی حداکثر اشتغال‌زایی و ثبات قیمت‌ها، روی ریل افتاده است، محدوده نوسان نرخ بهره بدون تغییر بماند.

جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در نخستین واکنش به این آمار گفته است که فاز نخست احیای اقتصاد آمریکا خیلی زود اتفاق خواهد افتاد: با رفع تدریجی قرنطینه، مردم از خانه‌ها به تدریج خارج و دوباره سطح مخارج شخصی را بالا خواهند برد. کم‌کم شاغلان به سر کار خود برمی‌گردند و شاهد اوج‌گیری سریع فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود. پاول با بیان اینکه فدرال رزرو برای کمک به خانوارها و اقتصاد آمریکا، هر کار از دستش برآید، انجام خواهد داد، افزود: ما به استفاده از ابزارهای خود برای حصول اطمینان از بازیابی اقتصاد ادامه می‌دهیم. تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف تخصیص داده‌ایم.

پیش‌بینی پاول از رشد اقتصادی در آینده

رئیس بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی در سه ماه‌دوم سال نیز منفی باقی بماند. یک بحران بهداشتی نظیر این دارای پیامدهای سنگینی روی فعالیت‌های اقتصادی و بازار کار است و در میان‌مدت یک ریسک قابل‌توجه محسوب می‌شود.

خودشیفتگی اقتصادی ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده حساب ویژه‌ای روی مسائل اقتصادی باز کرده است عملکرد اقتصادی این کشور در دوران ریاست‌جمهوری خود را برترین عملکرد اقتصادی در طول تاریخ خوانده است. حال آنکه شواهد کاملا برعکس این موضوع را نشان می‌دهند.متوسط رشد اقتصادی فصلی آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۲۱/ ۳ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۷/ ۱۶درصدی سه ماه‌نخست سال ۱۹۶۷ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماه‌نخست سال ۱۹۵۸ با منفی ۱۰ درصد بوده است.

از عصر طلایی تا ابررکود

اقتصاد آمریکا تنها چند ماه پیش در وضعیتی رویایی قرار داشت: بیست و سه فصل رشد مثبت متوالی و قرار داشتن نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح نیم قرن اخیر باعث شد بود تا خیلی‌ها گمان کنند عصر طلایی اقتصاد آمریکا فرا رسیده است اما با آمدن کرونا همه چیز تغییر کرد.

13-01

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید