پیش‌بینی کارشناسان رویترز و گلدمن ساکس درباره قیمت نفت در ماه‌های باقیمانده 2020

کدخبر: ۳۳۵۷۸۷
اقتصادنیوز: با وجود اینکه بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از بهای نفت برای سال جاری میلادی را افزایش داده و خبرگزاری رویترز در نظرسنجی از ۴۵ تحلیلگر چشم‌انداز خود از قیمت نفت را پایین آورده، هر دو بر این باورند نفت شاخص برنت در ۲۰۲۰ به‌طور متوسط برابر با حدود ۳۵ دلار بر بشکه خواهد بود.
پیش‌بینی کارشناسان رویترز و گلدمن ساکس درباره قیمت نفت در ماه‌های باقیمانده 2020

به گزارش اقتصادنیوز تاکنون میانگین قیمت این نفت شاخص حدود ۴۵ دلار بر بشکه بوده است، با وجود این در حال حاضر برنت حدود ۱۹ دلار از متوسط خود از ابتدای سال عقب افتاده است.

تلاقی پیش‌بینی‌ها از آینده بهای طلای سیاه

نفت در چند روز گذشته با امیدواری به کاهش محدودیت‌های قرنطینه در جهان و نشانه‌های افزایش تقاضا برای سوخت و همچنین کاهش تولید از سوی اوپک پلاس و شرکت‌های آمریکایی، بخش کوچکی از سقوط قیمتی خود را جبران کرده است. با این حال، کارشناسان در مورد پیش‌بینی افزایشی قیمت‌ها احتیاط به خرج می‌دهند. در همین راستا، بانک گلدمن ساکس در وال‌استریت پیش‌بینی کرده قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ از ۲/ ۳۵ دلار که پیش از این برآورد کرده بود به ۸/ ۳۵ دلار برسد. با این حال، این موسسه قیمت برنت را برای فصل دوم سال ۵ دلار افزایش داده و به ۲۵ دلار بر بشکه رسانده. همزمان رویترز در نظرسنجی از کارشناسان حوزه نفت تخمین زده قیمت برنت در سال جاری میلادی به‌طور متوسط ۸۴/ ۳۵ دلار در هر بشکه باشد که ۵/ ۷ درصد از پیش‌بینی قبلی این خبرگزاری در ماه مارس پایین‌تر است. همچنین این تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند تقاضای سالانه بین ۲/ ۹ میلیون بشکه و ۶/ ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد. گلدمن ساکس اما معتقد است تقاضای نفت در هفته‌های آینده با کاهش قرنطینه به خاطر شیوع جهانی کرونا به تدریج رو به افزایش بگذارد.

خوش‌بینی محتاطانه

دپارتمان پژوهش کالاهای بانک گلدمن ساکس با ظهور نشانه‌ها از بهبود عوامل بنیادین بازار نفت در پیش‌بینی خود از قیمت نفت تخمین زده بهای این کامودیتی در فصل دوم سال جاری و در کل سال بیشتر از برآورد قبلی‌اش باشد. این بانک

وال استریت گفته قیمت نفت برنت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ دلار بر بشکه باشد. این موسسه قبل از این تخمین زده بود در این بازه زمانی نفت به‌طور متوسط ۲۰ دلار در هر بشکه باشد. این بانک برآورد خود از متوسط قیمتی سالانه را نیز از ۲/ ۳۵ دلار به ۸/ ۳۵ دلار افزایش داده که نمایانگر احتیاط آن در خوش‌بینی نسبت به آینده نفت است. با وجود این، نفت برنت سال گذشته میلادی ۱۴/ ۶۴ دلار بر بشکه بود که ۴۴ درصد کاهش سالانه را نشان می‌د‌هد. گلدمن ساکس در یادداشتی که همراه با این گزارش منتشر کرده آورده: «حالا به نظر می‌رسد که بازار به علت بهبود عوامل بنیادی، در حال گذر از بحران ذخیره‌سازی نفت است و راهکارهای خلاقانه برای ذخیره نفت اجرا می‌شود. همچنین احتمالا مازاد عرضه در ماه مه یک میلیون بشکه کوچک‌تر از برآوردهای قبلی باشد.»

قیمت نفت برنت در آخرین روز کاری هفته (جمعه) بیش از ۲۶ دلار بر بشکه معامله شد که به عقیده کارشناسان افزایش قیمت‌ها به دلیل شروع توافق اوپک پلاس برای کاهش ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز و همچنین به علت اخباری مبنی بر افت شدید تولید در شرکت‌های آمریکایی بوده است. قیمت نفت خام آمریکا ماه گذشته میلادی برای اولین بار در تاریخ به زیر صفر سقوط کرد. در این مقطع، فروشندگان برای رهایی از نفتی که ارزش خود را از دست داده بود حتی حاضر بودند تا ۴۰ دلار برای هر بشکه به خریداران بدهند. این بانک جهانی در ادامه یادداشتش گفته بر این باور است که رالی اخیر قیمت نفت می‌تواند بیش از این هم ادامه داشته باشد تا به حدود ۲۵ دلار بر بشکه برای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت برسد. با وجود این، از نظر گلدمن ساکس این نوسان در قیمت‌ها بالا خواهد ماند. این بانک در مورد بازار فیزیکی نفت اما گفته هفته‌ها زمان نیاز است تا مازاد عرضه آن روند نزولی به خود بگیرد. گلدمن همچنین هشدار داده با وجود افزایش پیوسته قیمت‌ها در روزهای گذشته، تا محقق شدن یک بازار قوی زمان و صبر نیاز است. این بانک انتظار دارد افزایش تقاضا برای نفت در هفته‌های پیش رو به دلیل اقداماتی برای کاهش قرنطینه شتاب گیرد.

نظرسنجی رویترز

چهل و پنج کارشناسی که به نظرسنجی خبرگزاری رویترز پاسخ دادند معتقدند با وجود کاهش محدودیت‌های عبور و مرور که می‌تواند مصرف انرژی را افزایش دهد، قیمت نفت در ادامه سال روند نزولی نسبت به چهار ماه ابتدایی خواهد داشت. این تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند قیمت نفت برنت در ۲۰۲۰، به‌طور متوسط ۸۴/ ۳۵ دلار بر بشکه باشد که ۵/ ۷ درصد از ۷۶/ ۳۸ دلاری که پیش از این برآورد شده بود، کمتر است. با این حال، این نظرسنجی در پیش‌بینی سالانه خود از قیمت برنت با تخمین گلدمن ساکس کاملا هم‌نظر است.

بر اساس این گزارش، قیمت این نفت شاخص تاکنون ۴۵ دلار بر بشکه بوده. با وجود این، در هفته‌های گذشته برنت و نفت خام آمریکا شرایط بسیار بدی را تجربه کردند. هر دوی این شاخص‌های جهانی نفت اخیرا کمتر از ۲۰ دلار بر بشکه معامله می‌شدند.

این نظرسنجی همچنین در مورد قیمت نفت خام آمریکا نیز خوش‌بین نبوده و برآورد کرده این نفت در طول سال جاری میلادی به‌طور متوسط ۴۷/ ۳۱ دلار بر بشکه فروخته شود. نظرسنجی پیشین رویترز در ماه مارس پیش‌بینی کرده بود قیمت وست‌تگزاس اینترمدیت بیش از ۳۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ معامله شود. این نظرسنجی در مورد اینکه آیا دوباره قیمت نفت منفی می‌شود یا خیر نیز از تحلیلگران سوال کرده که آنها در این مورد به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شدند. جیووانی استونوو، تحلیلگر UBS در این خصوص می‌گوید: «با توجه به این نکته که احتمالا موجودی هاب کوشینگ در یک ماه آینده بالاتر خواهد رفت و پیدا کردن فضا برای ذخیره نفت دشوارتر خواهد شد، منفی شدن دوباره قیمت‌ها منتفی نیست.» استونوو افزود: «از سوی دیگر، ما شاهد کاهش در اختیار داشتن سررسید ژوئن نیز هستیم که در نتیجه خروج صندوق‌های قابل معامله در بورس و شاخص‌های کالایی از این سررسید و عدم تمایل سرمایه‌گذاران به نگه داشتن این قرارداد که در حال نزدیک شدن به تاریخ انقضا است، رخ داده است.»

علاوه بر این، بر اساس این نظرسنجی، تقاضا برای نفت در فصل دوم ۲۰۲۰ بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و در کل سال این حجم بین ۲/ ۹ تا ۶/ ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این پیش‌بینی کرده بود در سال جاری، تقاضای نفت ۳/ ۹ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. ادوارد مویا در این رابطه به رویترز گفت: «بازگشایی کند اقتصادهای بزرگ، خطر ابتلای دوباره و بازگشت احتمالی کووید-۱۹ به‌صورت شدیدتر در زمستان هیچ کمکی به تقاضای نفت خام نمی‌کند (آن را بهبود نمی‌بخشد).»

برخی تحلیلگران البته نوع دیگری به سقوط قیمت نفت می‌نگرند. از نظر این گروه از کارشناسان، قیمت پایین نفت منجر به ادامه خاموشی تولید به خصوص در میادین نفت شیل در آمریکا خواهد شد و این کاهش تولید موجب بالا رفتن قیمت در آینده می‌شود. در همین راستا، دو غول نفتی آمریکا اکسون موبیل و شورون اعلام کرده‌اند «ترمز تولید نفت شیل را خواهند کشید.» این دو شرکت گفته‌اند به دلیل کاهش شدید قیمت و تقاضای نفت، در مجموع ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود می‌کاهند. این تولیدکنندگان جمعه گفتند هر کدام تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز از تولید مخزن نفت شیل پرمیان که آمریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده دنیا و یک صادرکننده خالص تبدیل کرده بود، کم خواهند کرد. اکسون و شورون با شروع افت قیمت نفت از ماه مارس اقدام به تعطیلی تجهیزات حفاری در پرمیان کردند.  بیکر هیوز در گزارش جدید خود گفت برای هفتمین هفته متوالی تعداد دکل‌های فعال در صنعت نفت آمریکا کاهش یافت. بر این اساس، در هفته منتهی به اول مارس ۵۳ دکل غیرفعال شده‌اند تا تعداد کل دکل‌ها به ۳۲۵ واحد برسد که کمترین میزان از ژوئن ۲۰۱۶ است. تعداد دکل‌های فعال که نشانگر میزان تولید در آینده است حدود ۶۰ درصد از یک سال گذشته کاهش یافته است. در آن زمان ۸۰۷ دکل حفاری مشغول کار بودند.  بیش از نیمی از دکل‌های فعال آمریکا در پرمیان در وست تگزاس و شرق نیو مکزیکو هستند؛ جایی که در هفته گذشته ۲۷ دکل غیرفعال شدند تا تعداد آنها به ۲۱۹ واحد برسد که پایین‌ترین سطح از نوامبر سال ۲۰۱۶ است. تعداد تمام دکل‌های نفت و گاز در هفته گذشته به ۴۰۸ واحد رسید که فقط اندکی از رکورد تاریخی آمریکا یعنی ۴۰۴ واحد در ۲۰ مه ۲۰۱۶ بالاتر است.  کاهش تولید نفت آمریکا پیش از این شروع شده و گفته می‌شود به یک میلیون بشکه در روز رسیده باشد. اخیرا شرکت کونوکو فیلیپس نیز اعلام کرد در ژوئن ۴۶۰ هزار بشکه در روز تولیدش را در آمریکای شمالی کاهش خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید