عربستان برای افزایش نقدینگی خود 10 میلیارد دلار وام می گیرد

کدخبر: ۳۳۷۹۶۷
اقتصاد نیوز: براساس اعلام منابع آشنا به امور، صندوق ثروت ملی عربستان قصد دارد تا به منظور افزایش نقدینگی، از طریق سهام خود در گروه سافت‌بانک ژاپن، حدود ۱۰ میلیارد دلار وام بگیرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ صندوق ثروت ملی عربستان که به تازگی در خارج از کشور شروع به ولخرجی و خرید سهام کرده است؛ مذاکرات خود را با این بانک سرمایه‌گذاری به منظور اخذ وام با وثیقه سهام، از طریق سرمایه موجود خود در صندوق سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری آن موسوم به «ویژن فاند»، آغاز کرده است.

براساس اعلام منابعی که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو شدند، در حالی که مذاکرات در جریان است، امکان عدم موافقت صندوق با وام درخواستی نیز وجود دارد.

این اقدام در حالی از سوی سعودی‌ها صورت گرفته است که صندوق ثروت ملی قطر پیش‌تر در راستای اخذ وام وثیقه‌ای به ارزش ۷ میلیارد یورو (۷.۶ میلیارد دلار) از طریق سرمایه گذاری‌های برجسته اروپایی خود، برنامه مشابهی را در دستور کار قرار داده است.

صندوق ثروت ملی عربستان به عنوان ستون فقرات طرح تحول اقتصادی این کشور نفت‌خیر، پس از اینکه نسبت به سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد دلاری در ویژن فاند متعهد شد، به همراه «ماسایوشی سون» بنیانگذار سافت بانک، بزرگ‌ترین سهامدار این صندوق محسوب می‌شود.

ریزش اخیر قیمت نفت، صندوق ثروت ملی سعودی را مجبور به یافتن راه‌های آزادسازی نقدینگی کرده است.

از آنجا که این صندوق از آغاز پاندمی کرونا، نسبت به سرمایه گذاری و ولخرجی و خرید سهام در تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مبادرت کرده است، به شدت به تامین سرمایه نیاز دارد.

روز جمعه، گزارش‌هایی از سرمایه گذاری این صندوق در شرکت‌هایی همچون فیسبوک، بوئینگ و بانک سیتی‌گروپ آمریکا منتشر شد.

«یاسر الرومیان» رییس این صندوق در جریان رویدادی مجازی در ماه آوریل گفت که صندوق ثروت ملی عربستان از «هر فرصتی» که از بقایای اقتصادی ناشی از بحران کرونا برخیزد، استفاده خواهد کرد.

در یک وام با وثیقه سهام‌، وام‌گیرنده با وثیقه گذاشتن دارایی خود، وام را با این تعهد که در صورت کاهش ارزش دارایی مذکور، به طور کامل بازمی‌گرداند، اخذ می‌کند.

در سوی مقابل، در صورتی که وام‌گیرنده نتواند مبلغ بدهی را فراهم آورد، وام‌دهنده به طور معمول اقدام به فروش بخشی از آن دارایی می‌کند. بانک‌ها به دلیل کارمزد بالای مرتبط با این نوع وام‌ها و کمکی که چنین وام‌هایی به تامین مالی ساختاری آنان می‌کند، برای اعطای آن با یکدیگر رقابت می‌کنند.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید