کدام اصناف مجاز به بازگشایی هستند؟

کدخبر: ۳۳۹۰۱۲
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه همه مشاغل می‌توانند وارد سامانه وزارت بهداشت شوند و بارکد مخصوص خود را دریافت کنند، گفت: اصنافی که بارکد را دریافت نکرده‌اند اجازه بازگشایی ندارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ دکتر ایرج حریرچی در گفتگویی تلویزیونی با بیان اینکه تمام مشاغل بازگشایی نشده‌اند، گفت: سیاست ما حداکثر بازگشایی برای تامین معیشت مردم است؛ همه مشاغل می‌توانند وارد سامانه وزارت بهداشت شوند و بارکد مخصوص خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه 86 درصد اصناف این بارکد را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: اصناف می‌توانند پروتکل مربوط به مشاغل خود را دریافت کنند اصنافی که بارکد را دریافت نکرده‌اند اجازه بازگشایی ندارند و مردم نیز می‌توانند با یک موبایل این بارکد را چک کنند تلفن‌های همراهی که دوربین دارند این بارکد را اسکن و اصالت آن را بررسی می‌کنند و پنج سوال بهداشتی در صفحه تلفن همراه ظاهر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدام مشاغل همچنان مجاز به بازگشایی نیستند، گفت: تالارهای پذیرایی و مهد کودک‌ها بسته هستند و کافه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که بازگشایی می‌شوند مجاز به عرضه قلیان نیستند. استخرها در شهرهای با وضعیت قرمز مجاز به بازگشایی نیستند و برخی ورزش‌های پر برخورد مانند کشتی و کاراته مجاز به بازگشایی نیستند اما به طور کلی اکثر مشاغل اجازه بازگشایی دارند‌.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بازرس و ناظر ما، مردم هستند و بهترین ابزار برای این بازرسی تلفن همراه مردم است که نظر خود را با چک کردن بارکد یا به سامانه 190 اعلام کنند.

حریرچی با اشاره به گروه‌های پرخطر اظهار کرد: مهم‌ترین استراتژی ما برای فاصله‌گذاری اجتماعی این است که مراجعات و تردد دو دسته از افراد و ملاقات و مراودات سایر افراد با این دو دسته را در سطح جامعه محدود کنیم؛ یک دسته افراد بالای 65 سال و دسته دیگر افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند که تقریبا 75 درصد مرگ و میرهای کرونا در این دو گروه به وقوع می‌پیوندد بنابراین فاصله گذاری اجتماعی بیشتر و ارائه بسته‌های خدمتی برای این افراد در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد‌.

حریرچی با اشاره به جلسه امروز با استاندار و مسئولین دانشگاه استان خوزستان، تصریح کرد: سیاست اصلی ما تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشت فردی با حداکثر بازگشایی‌ها و توجه به معیشت مردم است؛ همچنین افزایش تست‌های تشخیصی افراد بی‌علامت و کم‌علامت برای کشف بیماران در مراحل اولیه و پیدا کردن افراد دارای تماس نزدیک با بیماران مبتلا به کرونا و ایزوله و قرنطینه کردن این دو گروه افراد نیز از استراتژی‌های ماست.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات مناسبی که در استان انجام شده است علیرغم اینکه در استان خوزستان در وضعیت قرمز به سر می‌بریم، نمودار روند صعودی در حال نزدیک شدن به خط صاف است امیدوارم در یک الی سه هفته آینده در استان خوزستان نیز روند نزولی داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید