آشنایی با دیدگاه های اقتصادی رییس جدید مجلس؛ از اقتصاد مختلط تا مبارزه با ۴درصدی ها!

کدخبر: ۳۳۹۶۵۹
اقتصادنیوز: محمد باقر قالیباف امروز با 230 رای به عنوان رییس مجلس یازدهم انتخاب شد. قالیباف پس از در اوردن لباس نظامی در ۱۵ سال پیش و ورود به عرصه رسمی سیاست اظهارنظرهای اقتصادی متعددی داشته است چه ان زمان که به عنوان شهردار تهران ساکن بهشت بود چه در سه دوره ای که سودای حضور در کاخ ریاست جمهوری را در سر می پروراند چه در ماه های اخیر که برای صدرنشینی بهارستان زین ویراق کرده بود.
آشنایی با دیدگاه های اقتصادی رییس جدید مجلس؛ از اقتصاد مختلط تا مبارزه با ۴درصدی ها!

  اقتصاد نیوز با گردآوری این دیدگاه ها تلاش دارد خطوط فکری رییس مجلس یازدهم و عضو جدید شورای هماهنگی اقتصادی کشور را معرفی کند.

 محمد باقر قالیباف در  یکی از دوره های که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود اعلام کرد ،طرفدار اقتصاد مختلط است ؛اقتصاد مختلط اقتصادی است که هم قائل به نقش آفرینی بازار در اقتصاد است و هم عقیده دارد دولت باید در برخی امور نقش آفرینی و مداخله داشته باشد . البته این حد مداخله بسته به نظر افراد می تواند متفاوت باشد.

تحریم ها ومشکلات اقتصادی

درحالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی وضعیت کنونی اقتصاد کشور را ناشی از تحریم های سخت بین المللی ارزیابی می کنند ،قالیباف در سخنانی درخصوص تاثیر تحریم ها بر مشکلات اقتصادی گفته بود :

*براساس یک حرف کارشناسی می‌گویم که تنها 30 درصد مشکلات ما ناشی از تحریم‌هاست و 70 درصد مشکلات ناشی از ناکارآمدی‌ها و ضعف مدیریت است. ما باید این ضعف‌ها را برطرف کنیم و از این جهت است که انتخابات مجلس شورای اسلامی مهم است.

*احساس مردم ما این است که مشکلات امروز جامعه ما به خاطر عدم ارتباط با آمریکا است اما نمی‌دانند که وقتی دولت می‌خواهد کشور را شرطی اداره کند وضعیت از این بهتر نمی‌شود.اینکه برای رسیدن به این مرحله ما نیاز به سرمایه گذاری خارجی، رفع همه تحریم ها و... داریم یک آدرس غلط است. آدرس واقعی معضل ریشه ای عرصه توزیع است نه تولید. این البته به معنای بی توجهی به معضلات عرصه تولید ثروت نیست اما مشکلات تأمین حداقل معاش و حاشیه‌های آن که چندین دهه است مسئولان گرفتار آن هستند وابسته به این حوزه نیست.

چه برویم کامل در FATF و چه کامل بیرون باشیم  در شرایط تحریم ما فرقی ایجاد نمی شود

*با توجه به ساختارمنعطف و به روزشونده FATF باید بگویم چه برویم کامل در FATF و چه کامل بیرون باشیم و در بلک لیست برویم؛ در شرایط تحریم ما فرقی ایجاد نمی شود.

* FATF اساسا سازماندهی جدید اداره جهانی است که به رهبری امریکا و انگلیس و فرانسه از دهه 90 استارت خورده و از 2001 و پس از حوادث تروریستی 11 سپتامبر تسریع شد و یک مصوبه ای هم شورای امنیت آن زمان مصوب شد که الزام می‌کرد همه کشورها به CFT بپیوندند. درحقیقت این FATF برای این نظم جهانی فعلی یک مظهر حکمرانی جدیدی است که سرمایه داری در دنیا خارج از سیستم سازمان ملل آن را طراحی کرده تا هرکسی که خلاف سیاستهای جهانی آنها حرکت کند، به میزان مخالفتش محروم می شود. فرقی هم ندارد اتریش باشد یا پاکستان یا چین یا ایران.

استفاده از فرصت جوانان بی کار و تحصیل کرده

*در همین حوزه اقتصادی ما باید بر توان و ظرفیت داخلی تکیه کنیم و البته به این معنا نیست که با اقتصاد دنیا نمی‌خواهیم ارتباط داشته باشیم. تفکر غرب‌زده در کشور جوانان تحصیل کرده بیکار را تهدید می‌داند، در حالی که همین افراد هستند که خلاق، باانگیزه و جوان خواهند بود و می‌توانند برای کشور مفید و موثر واقع شوند.

*ما در کشوری هستیم که یک درصد جغرافیا و یک درصد جمعیت دنیا داریم و این جمعیت ما نیز جوان و تحصیل کرده و با مهارت است اما در مقابل 5 درصد منابع را داریم . پس بحران کجا است که بیکاری داریم؟ به نظرم کلید اصلی و بحران در اجرا و تحقق و عملیاتی کردن این موارد است. کار به عمل بر آید به سخندانی نیست.

انتقاد از رویکردهای های 60 سال پیش مدیریتی کشور

*  متاسفانه مدیریتی که امروز بر کشور حاکم است به رویکرد 60 سال قبل بر می گردد. با این مدیریت پیشرفت حاصل نمی شود. وقتی بحث می‌کنیم می‌گویند هر شغل 350 میلیون هزینه می‌خواهد اما رویکرد نسل چهارمی به ما سرعت می‌دهد، سرمایه‌ها را ارزان می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

*‌به عنوان نمونه بعضی شرکت های دانش بنیان هستند که توزیع کالا را انجام می‌دهند. ببنید این ها انبار دارند، قبلا صدها هزار متر انبار احداث می‌کردند کالاها را دپو می‌کردند اما اینها واسطه‌ها را حذف می‌کنند و عرضه و تقاضا را مدیریت می‌کنند. در حوزه حمل و نقل امروز مردم در تهران و سایر شهرها ببینید چطور راحت تاکسی درخواست می کنند، این با حداقل سرمایه صورت گرفته است و بنا براین تحول مدیریتی مهم است.

تاکید بر رهیگیری وام ها تا رسیدن به مقصد

*باید سیستم نظارتی دقیق داشته باشیم. پول از مسیر بانک آید و در جایی برود که تخصیص داده شده است. امروز این کنترل وجود ندارد و رهگیری تا مقصد صورت نمی‌گیرد و وام ها هدفمند نیستند. لذا می‌بینیم دچار مشکلات جدی می‌شویم و تولید شکل نمی‌گیرد. شاهد هستیم چند صد هزار میلیارد تومان به افرادی داده می‌شود که بیشترین سهم را می‌برند. شاید چند هزار نفر بیش از 80 درصدظرفیت وام بانک ها را می‌گیرند و 20 درصد وام به 96 درصد مردم می‌رسد. ضعف در جایی است که حتی امنیت سپرده‌های ثابت هم برقرار نمی‌شود.

*امکان آن که درآمدهای ارزی کشور دو برابر شود وجود دارد . امروز یکی از مشکلات کشور خام فروشی است. امروز ببینید صنایع فولاد دست چه کسی است؟ بانکها را چه کسانی اداره می‌کنند و پتروشیمی ها چه کسانی هستند. اینها گاز ارزان را با فاصله زمانی پرداخت دو سه ساله در مجتمع‌ها تبدیل به مواد اولیه می‌کنند، به جای اینکه به صنایع پائین دستی بدهند که ارزش افزوده دو سه برابر دارد، خام فروشی می‌کنند. این صنایع پائین دستی پتروشیمی الان از چین و سایر کشورها وارد می‌شود. الان تکنولوژی اش را داریم اما چرا خیانت می‌کنیم و مواد اولیه را به کشورهای دیگر می‌دهیم.

*اولویت نخست مجلس یازدهم مسائل اقتصادی کشور است. ما در اقتصاد دو عامل مهم را مد نظر داریم: اشتغال و معیشت. ممکن است بحث معیشت را با پول نقد به صورت مقطعی حل کنیم که البته نشان دادیم در همان هم عاجز هستیم. شما ببینید، آن روزی که کشور ۱۱۰ میلیارد پول داشته با روزی که ۲۵ میلیارد پول داشته، در معیشت مردم تفاوتی ایجاد نشده و این موضوع حل نشده باقیمانده است.

* اگر میخواهیم معیشت و اشتغال را با یکدیگر حل کنیم که چنین هدفی را هم داریم، مسیرش از رهگذر توجه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان است. اقتصاد دانش بنیان اقتصادی مردم پایه است؛ نیاز به پول ندارد، مغز و نیروی انسانی میخواهد که شکرخدا در کشور وجود دارد و امیدوارم بتوانیم این موضوع را با استفاده از منابع انسانی کارآمد و جوان حل کنیم.

*بنده با صراحت می‌گویم این کشور با یک برنامه پنج ساله در اقتصاد به ثبات می‌رسد.

چطور مجلس راس امور شود

*مجلس امروز در راس امور نیست چرا که کارآمد نیست، گفت: نماینده‌های مجلس باید مظهر و تبلور قدرت مردم در همه امور باشند. این قدرت به مردم از سوی قانون اساسی داده شده و باید از این فرصت برای تغییر در مدیریت کشور استفاده کرد.

*محمدباقر قالیباف  که دوبار بخت خود را برای انتخابات ریاست جمهوری امتحان کرد در سخنان انتخاباتی خود نیز وعده‌های اقتصادی داد که مرور دوباره آن چارچوب های فکری او در حوزه اقتصاد را روشن می کند . خلاصه دیدگاه‌های اقتصادی او را در ادامه می‌خوانید.

-باید بگویم در حوزه اقتصاد، مردمِ ما را از حوزه مسائل اقتصادی کنار زدند.

-ده درصد جمعیت ما در فقر مطلق هستند و برای ابتدایی‌ترین مسائل زندگی خود در سختی به سر می برند.

-کشور ثروتمندی هستیم و در بعد انرژی‌های فسیلی اعم از گاز و نفت رتبه اول جهان را داریم. پنج درصد ظرفیت های بزرگ را داریم.

-با بهترین شرایط مردمی کم‌درآمد و فقیر داریم.

-قول حمایت از محرومین و فقرا و پرداخت یارانه به قشر کم‌درآمد را دادیم.

-قول ۵ میلیون شغل را دادیم و می‌دانیم ریشه فساد و رکود در بیکاری جوانان ماست.

-دلالانی هستند که بدون هیچ تلاشی بیشترین سهم و سود را از دسترنج کشاورزان ما دریافت می‌کنند؛ به طوری که منافع آن‌ها چهار-پنج برابر بیشتر از کشاورزان است. تولیدکنندگان اصلی به بانک‌ها مقروض هستند.

-علت اصلی اختلاف طبقاتی به خاطر این است که ۴ درصد اجازه فعالیت به ۹۶ درصد جمعیت کشور ندادند.

-جوانانی هستند در حاشیه شهر تهران که مادرانشان در خانه‌های مردم کار می‌کنند تا فرزندان خودشان را به دانشگاه بفرستند ولی آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی حتی در پول جیبشان هم می‌مانند.

-ما مالیات را از ۹۶ درصد مردم می‌گیریم. حتی از کارمند و حقوق بگیران دولت سر وقت مالیات را می گیریم ولی از ۴ درصدی که بیشترین سود را می‌برند هیچ مالیاتی گرفته نمی شود.

-من از ایجاد ۵ میلیون شغل صحبت کردم ولی خیلی ها گفتند این موضوع عملی نیست.

-دولت من متعهد است در طول دوره خود ۵ میلیون شغل ایجاد کند.

-بیش از ۲۰ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می شود.

-بحران اقتصادی دارد به حوزه اجتماعی هم سرایت می کند. خانواده‌های ما در آستانه فروپاشی است.

-در کشوری که کلیه‌فروشی وسیله امرار معاش خانواده‌های ما بشود، نم‌یشود جلوی دین فروشی را گرفت.

-ما می‌توانیم گره‌گشایی کرده و اقتصاد را مردمی کنیم و نیروهای جوان و خلاق را به کار بگیریم.

-یارانه‌ها را برای اقشار کم در آمد اضافه خواهیم کرد.

-لازم است نظام‌های بانکی را اصلاح کنیم؛ نظام‌های بانکی که سرمایه‌شان برای ۹۶ درصد ملت است و وام دادنشان به ۴ درصد خاص. بانک‌ها باید اصلاح شوند. سیستم مالیاتی ما باید اصلاح شود و هزینه‌های دولتی باید کاهش یابد.

-حرف مردم ما خوب بودن یا بد بودن برجام نیست. نتیجه برجام چه اثری بر زندگی مردم داشت؟ مردم می‌گویند چرا دولت همه کارها را تعطیل کرد و همه کارهایش شد برجام. برجام فرصتی برای فروش کالاهای خارجی به مردم شد.

-دشمن اصلی مردم ما فقر، رکود، گرانی، بی‌کاری و بی رونقی است.

با توجه به این شعارها و تفاوت دیدگاهی منتخب اول نمایندگان مجلس یازدهم با  رئیس جمهوری و دولت او، احتمال می رود دست کم در مباحث اقتصادی میان حسن روحانی و محمدباقر قالیباف شاهد چالش های متعددی باشیم.

  • بهناز مظفری
    0

    چه سخنان ناب و زیبا بی . مدیریت در ایران ضعیف است . فقط باید به خدا امید داشته باشیم . شیطان بزرگ در کمین است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید