جزئیات روند تبدیل سهام عدالت به وثیقه بانکی

کدخبر: ۳۴۰۳۲۷
اقتصادنیوز : حسن روحانی رئیس‌جمهور و عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی خبر دادند که سهام عدالت می‌تواند وثیقه برای دریافت کارت اعتباری باشد.
جزئیات روند تبدیل سهام عدالت به وثیقه بانکی

به گزارش اقتصادنیوز پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در یادداشتی در ۶ خرداد، این پیشنهاد را مطرح کرده‌ بود. به دنبال ارائه این پیشنهاد جلسات کارشناسی با هدف بررسی آن در دولت برگزار شد و اکنون هم رئیس‌جمهور و هم رئیس‌کل بانک مرکزی از تصویب آن خبر داده‌اند. روحانی در جلسه هیات دولت گفت که مردم می‌توانند سهام خود را نفروشند و از آن به‌عنوان کارت اعتباری استفاده‌ کنند.

در بخشی از یادداشت دنیای‌اقتصاد جزئیات اجرای این طرح مطرح شده بود. در این بخش آمده بود: فرض کنید خانواده‌‌ای که زن و شوهر هر دو بازنشسته هستند و احتمالا مجموع حقوق دریافتی آنها حداکثر ۷ یا ۸ میلیون تومان است بتوانند به قدر مجموع ارزش سهام عدالت خود یعنی حداقل ۲۰ میلیون تومان اعتبار دائمی و همیشگی داشته باشند. چنین قابلیتی نه تنها اقتصاد خانوار را متحول می‌کند بلکه راه را برای ایجاد کارت اعتباری در ایران هم باز خواهدکرد. در کشورهای توسعه یافته میزان بدهی روی کارت اعتباری افراد معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد درآمد سرانه سالانه یعنی تقریبا معادل یک ماه درآمد هر فرد است. این ابزاری است که متاسفانه در ایران وجود ندارد. اما اگر مکانیزم توثیق الکترونیکی سهام عدالت در بورس ایجاد شود قطعا هم از تاثیر منفی ایجاد صف‌های فروش برای این سهام در بازار بورس کاسته می‌شود و هم راه برای ارائه کارت اعتباری برای بانک‌ها باز خواهدشد که تبدیل به یک بازی برد-برد خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید