یک کارشناس بازار سرمایه

مدیریت سهام عدالت را خودتان در دست بگیرید

کدخبر: ۳۴۰۷۴۸
اقتصادنیوز : فیروزی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که مردم سهام عدالت خود را آزاد کنند و حداقل تا سال آینده آن را به فروش نرسانند، زیرا این سهم که اکنون ارزش ۱۱ الی ۱۴ میلیونی دارد، تا یکسال آینده ممکن است به بیش از ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان برسد.
مدیریت سهام عدالت را خودتان در دست بگیرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد 24 ،سهام عدالت دارید؟ سود این سهام چقدر است؟ بهتر است آن را آزاد کنیم؟ آن را بفروشیم و ... این سوالاتی است که در یک ماه گذشته بیش از پیش به آن پرداخته شده است و باعث شده مردمی که این سبد سهام را در اختیار دارند، دچار سوالات و ابهامات بسیاری درباره جزئیات آزاد سازی، فروش و نحوه سرمایه گذاری آن داشته باشند.

دولت روحانی در سال جدید سعی کرده اختیار مدیریت و اداره سهام عدالت را به خود سهامداران واگذار کند. در این بین بخشی از مردم ترجیح دادند سهام خود را آزادسازی کرده و با مدیریت خودشان آن را اداره کنند بخشی دیگر نیز تصمیم دارند همانند سابق سهمشان در دست دولت باقی بماند و دولت آن را مدیریت کند.

سهام عدالت یکی از انواع یارانه است که دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان واگذار و هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت شود.

در این مدت دولت‌ها با ایجاد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، اقدام به مدیریت و اداره این سهام‌ها کردند که اکنون پس از گذشت بیش از ده سال، ارزش پانصدهزارتومانی این سهام به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است. سهام عدالت در ابتدا به بخشی از مردم کم درآمد، رزمندگان، بازنشستگان و ...... و آنهم به میزان محدود عرضه شد.

توصیه می‌کنم مردم مالکیت سهام عدالت خود را در دست بگیرند 

علی فیروزی کارشناس بازار ارز و سرمایه گفت: مردم آن زمان یعنی بیش از ده سال قبل حدودا پانصد هزار تومان سرمایه‌گذاری کرده بودند و اکنون ارزش سهام آن‌ها چیزی حدود ۱۱ الی ۱۴ میلیون تومان است. ده سال قبل مردم پولی را به دولت پرداخت کردند که سرنوشت آن نامعلوم بود و در دست شرکت‌های سرمایه گذاری استان قرار داشت که بلوکه شده بود و از آنجایی که نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند یا پول را نقد کنند، برایشان نفعی هم نداشت. در نهایت امسال اداره سهام به دست مردم سپرده شد که بتوانند به صورت مستقیم برای مدیریت سهام خود تصمیم‌گیری کنند.

 این کارشناس بازار بورس با بیان اینکه بهتر است مردم روش آزاد سازی سهام را انتخاب کنند، تصریح کرد: مردم بهتر است که مدیریت و اداره سهام را خودشان به صورت مستقیم به دست بگیرند. مدیریت‌های کلان معمولا برای سرمایه‌ها دلسوزی کمتری دارند و بیشتر درگیر زد و بند‌ها هستند. همانطور که در بورس زمانی که سهامداران حقوقی وقتی وابسته به شرکت‌های دولتی وقتی کمبود منابع دارند مدیریت بهینه و مناسبی را برای حداکثر سازی ثروت سهامِ سهامدار انجام نمی‌دهند. اما زمانی که شخص به صورت مستقیم مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرد می‌تواند دلسوزی بیشتری داشته باشد و در راستای افزایش سرمایه خود تلاش کند. از همین رو ما معتقدیم که پول‌های حقیقی برخلاف پول‌های حقوقی در ایران هوشمند هستند.

حداقل تا یک سال آینده سهام عدالت خود را نفروشید 

او ادامه داد: اجازه دهید مثال سکه را برای شما عنوان کنم. جمع زیادی از افراد حقیقی در یک زمانی شروع به خرید سکه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومانی کردند. هم‌زمان نهاد بزرگ حقوقی عنوان می‌کرد که هیچ اتفاقی در بازار سکه رخ نداده و سکه یک میلیون ۴۰۰ هزارتومانی به مقدار کافی موجود است و ما به راحتی عرضه می‌کنیم؛ به همین دلیل طرح پیش فروش سکه را به راه انداختند و نه تنها همه سکه‌ها فروخته شد بلکه سکه به بیش از ۷ میلیون تومان رسید؛ به این معنا که افراد حقیقی پیش‌بینی بهتری نسبت به بانک مرکزی داشتند.

فیرزوی با تاکید بر اینکه اگر سهامدار سرمایه‌گذاری را بلد باشد و بتواند در جریان بازار سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد نسبت به افراد حقوقی سود بیشتری به دست می‌آورد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم دارایی هر فردی باید تحت مالکیت خودش باشد نه تحت مدیریت شرکت دیگر!

او می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم مردم سهام عدالت خود را آزاد کنند و به صورت مستقیم خودشان مدیریت آن را عهده‌دار شوند و اگر تخصص خاصی در بازار بورس ندارند آن را دست نزنند و ثابت نگاه دارند. اما به صورت کلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم که پس از آزاد سازی سهام عدالت آن را به فروش برسانند، زیرا معتقدم این سبد جای رشد بسیار زیادی دارد و اگر اکنون که ارزش آن میان ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومان است تا سال آتی همین موقع ارزش آن به بیش از بیست میلیون تومان و حتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. پیشنهاد می‌کنم حداقل تا آخر امسال یا خردادماه سال آتی این سهم را نگاه دارند و اگر چندساله هم آن را نگاه دارند هم خوب است، زیرا ضریب رشد تکاثری خواهد داشت؛ زیرا شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند تقریبا بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در دست دارند؛ مانند شرکت‌های بزرگ نفتی یا پتروشیمی و آلومینیومی.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مردم بهتر است که به سبد سهام عدالت خود دست نزنند و اجازه دهند این سهم با گذشت زمان به ارزش بیشتری دست پیدا کند. هر فردی برای یکبار می‌تواند برای آزاد سازی یا عدم آزادسازی سهام خود تصمیم گیری کند. به معنای دیگر اگر شما تصمیم به آزاد سازی کردید دیگر نمی‌توانید آن را به حالت قبلی برگردانید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید