گزارش اقتصادنیوز از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تغییرجهت بازدهی دلار و سکه به چه معناست؟

کدخبر: ۳۴۱۰۰۸
اقتصادنیوز؛ روز سه‌شنبه 13خرداد 1399 دلار و سکه حرکت آرام افزایشی را ادامه دادند تا بازدهی هر دو در هفته گذشته مثبت شود. روز سه شنبه، شاخص ارزی 30 تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 17 هزار و 680 تومان رسید. با این رشد میزان بازدهی دلار در هفته ای که گذشت به 7 دهم درصد رسید. این در حالی بود که این ارز دو هفته قبل 8 دهم درصد از ارزش خود را از دست داده بود.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تغییرجهت بازدهی دلار و سکه به چه معناست؟

به گزارش اقتصادنیوز: هم سو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش 20 هزار تومانی رو به رو شد و به بهای 7 میلیون و 440 هزار تومان رسید. این رشد،‌ بازدهی فلز گران بهای داخلی را نیز به 7 دهم درصد رساند، حال آنکه دو هفته قبل 3/1 درصد افت قیمت را تجربه کرده بود.

تقویت قیمت دلار در هفته گذشته موجب شد که بار دیگر انتظارات افزایشی در بازار ارز تقویت شود. به باور فعالان نیروی دیگری که دلار را برای افزایش بیشتر قیمت در ابتدای هفته جاری تحریک می کند‌، افزایش نرخ حواله درهم است که در انتهای هفته گذشته بالای مرز 4 هزار و 900 تومانی معامله می شد. با این حال،‌ روز جمعه اخبار مربوط به آزادی یک زندان آمریکایی از ایران  به عنوان نیروی ناسازگار با افزایش قیمت درهمی، انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. به این ترتیب، می توان گفت بازار ارز در روز شنبه در حالی کار خود را آغاز می کند که درگیر دو قطب متضاد خواهد بود: رشد نرخ حواله درهم و اخبار مربوط به آزادی زندانی آمریکایی از ایران همراه با پیام ترامپ مبنی بر پیشنهاد مذاکره به ایران قبل از انتخابات آمریکا.

این نیروهای ناسازگار در حالی وضعیت روز جاری را تحت تاثیر قرار می دهند که رییس کل بانک مرکزی در یکی آخرین صحبت های خود عنوان کرده است که روش عرضه به بازار ارز تغییر کرده است. همتی عنوان کرده، در طول دو سال گذشته بانک مرکزی، ارزی را به بازار تزریق نکرد، حال آنکه قبل تر سالانه 18 میلیارد دلار عرضه صورت می گرفت.

تغییر شیوه مدیریت ارزی

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی از اجرای مدیریت جدید و علمی در بازار ارز خبر داد و گفت: سیستم اجرایی ما در گذشته اینگونه بود که برای حفظ بازار ارز، ارز تزریق می‌شد و به طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز برای کنترل این بازار و تورم تزریق صورت می گرفت که بسیاری از این ارزها در کشور خارج شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر،‌ رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد:  ما سیاست‌های ارزی را اصلاح کردیم و به سمت مدیریت علمی پیش بردیم. به نظر می رسد بخشی از این تغییر ناشی از معذوراتی بود که بانک مرکزی در دوران تحریم با آن مواجه شد، چرا که درآمدهای صادراتی به شدت کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال، رییس کل در بخشی دیگر از صحبت های خود در مجلس با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر برخی از شاخص‌های اقتصادی، بیان کرد: برای مثال در سال ۹۷ ما حدود ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشتیم که در سال ۹۸ کمتر از ۲۰ درصد از این رقم، محقق شد و همچنین در سال ۹۷ میزان واردات ما حدود ۷۸ میلیارد دلار بود که در سال گذشته به ۴۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

جدا از کاهش درآمدها، دسترسی به درآمدها و منابع ارزی نیز دشوارتر از گذشته شد. همتی با بیان اینکه کشورهای دوست ایران از جمله عراق و کره به دلیل فشارهای آمریکا نتوانستند منابع ارزی در اختیار ایران بگذارند، گفت: باید این خبر را بدهم که ذخایر ارزی بانک مرکزی، خوب و کافی است اما اجازه دسترسی به آنها را نداریم.

وی با بیان اینکه نرخ ارز شاخص بسیار مهمی برای تدوین سیاست‌های تجاری کشور است، اظهار داشت: باید سیاست‌های تجارتی با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد. چرا که تلاطم در بازار ارز بر وضعیت اقتصادی کشور تأثیر دارد و درخواست من از نمایندگان مجلس این است که به دولت و بانک مرکزی برای تأمین منابع ارزی، کمک کنند.

از صحبت های رییس کل چنین استنباط می شود که مدیریت نرخ ارز در دوران او کار بسیار دشواری بوده است و در شرایط کاهش درآمدها و دسترسی به منابع ارزی صورت گرفته است. وی ادامه چنین روندی را مستلزم همکاری سایر ارکان قدرت می داند و حتی در صحبتی دیگر در هفته گذشته اشاره کرد هدف تورمی محقق می شود،‌اگر دولت دست در جیب بانک مرکزی نکند.

متغیر روانی در بازار ارز و سکه؟

آزادی زندانی آمریکایی از ایران و پیام ترامپ مبنی بر علاقه به مذاکره با ایران پیش از انتخابات آمریکا، انتظارات جدیدی را برای برخی معامله گران ارزی زنده کرد. این موضوع از آن جهت برای برخی معامله گران ارزی مهم بود که آقای ترامپ آزادی این زندانی آمریکایی را نشانه ای دانست که ایران و آمریکا می توانند با هم به توافق برسند. در حالی که برخی فعالان باور دارند، چنین اتقاقی می تواند زمینه ساز افزایش فروش های ارزی در بازار شود،‌گروه دیگری باور دارند اتفاق خاصی بین ایران و آمریکا رخ نداده است و این مساله نمی تواند موقعیت فروش یا خرید ارزی معامله گران را تحت تاثیر قرار دهد. از نظر آن ها، تا زمانی که دو طرف تمایل واضحی برای مذاکره نشان ندهند یا تغییری مبنی بر کاهش تحریم ها صورت نگیرد، قیمت ها در بازار ارز نیز تغییر نخواهند کرد. این گروه برای تایید صحبت خود به معاملات پشت خطی روز جمعه اشاره می کنند که قیمت دلار تغییر زیادی نسبت به روز سه شنبه از خود نشان نمی داد. البته در معاملات پشت خطی هرات کمی قیمت دلار بالا آمده بود و همین مساله تا حدی انتظارات افزایشی را تقویت می کرد. تحلیل گران فنی نیز بیشتر به معاملات کشورهای همسایه دقت می کردند و باور داشتند بالا آمدن قیمت دلار در هرات افغانستان و افزایش نرخ حواله درهم می توانند به تقویت قیمت دلار در ابتدای روز شنبه کمک کنند. با این حال، نمی توان نادیده گرفت که کاهشی ها هم دیروز جو زیادی را پیرامون احتمال مذاکره ایران و آمریکا را مطرح می کردند.

طلا با سکه همکاری نکرد

یکی از عواملی که در ماه های اخیر به افزایش بهای سکه در بازار داخلی کمک کرد، رشد بهای طلای جهانی بود. با این حال، در هفته گذشته اونس یار افزایشی برای سکه نبود. تا ساعت 5 بعدازظهر روز جمعه نیز طلا بیشتر از آنکه تمایل افزایشی خاصی داشته باشد، رو به سوی قیمت های پایین تر داشت و  به مرز هزار و 700 دلار نزدیک شده بود. به گزارش ایسنا، قیمت طلا در بازار جهانی دچار توقف روند صعودی شده و در شرایطی که سرمایه گذاران پولهایشان را به سوی داراییهای پرریسک می برند، همه منتظرند ببینند چه عاملی به بالا رفتن قیمت طلا کمک خواهد کرد. می توان گفت با اینکه قیمت طلا در هفته گذشته چندان افزایشی نبود، هم چنان امیدها به صعود این فلز گران بها وجود دارد. به عنوان مثال، یک معامله گر  به پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: همه اتفاقات غیرمنطقی است. بازارهای سهام از واقعیت فاصله دارند و افراد بیش از حد خوش بین هستند. به نظر من همه چیز بهم خواهد ریخت و اوضاع به نفع طلا خواهد بود.

مارک بریستو، مدیرعامل شرکت معدنکاری طلای "بریک" نیز عنوان کرده است: تدابیر محرک مالی دولتها نگران کننده است و از قیمت طلا در شرایطی که تولید کاهش پیدا کرده است، حمایت می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید