پیش‌بینی آینده شاخص بورس تهران توسط تحلیلگران تکنیکال

کدخبر: ۳۴۱۰۵۹
اقتصادنیوز: بورس اوراق بهادار تهران پس از ثبت دو هفته نزولی در سال ۹۹، هفته گذشته را با رشد ۶/ ۹ درصدی نماگر اصلی خود به پایان رساند و توانست بار دیگر از مرز یک میلیون واحد عبور کند.
پیش‌بینی آینده شاخص بورس تهران توسط تحلیلگران تکنیکال

به گزارش اقتصادنیوز افزایش توجه به گروه‌های بزرگ کالایی اما سبب شد تا شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، به رشد ۹/ ۵ درصدی بسنده کند. در مقابل اما شاخص ۳۰ شرکت بزرگ سهام افزایش ۸/ ۱۲ درصدی را ثبت کرد.

تلاش بورس برای شکست مقاومتی سخت

در این میان اما نکته قابل توجه افزایش معاملات این روزها سهامداران بر اساس اصول تکنیکال یا همان نموداری است. موضوعی که در نهایت بازتاب آن در نوسان‌های شاخص کل نمایان می‌شود. حالا نیز با سومین عبور این نماگر از مرز یک میلیون واحد تمام نگاه‌ها به روند آینده این بازار دوخته شده است؟ آیا شاخص کل می‌تواند مقاومت فعلی را پشت‌سر بگذارد؟ در صورت عبور از این مقاومت مهم تا کجا امکان پیشروی دارد؟ آیا اصلاح شاخص سهام به پایان رسیده است؟

اوایل هفته گذشته بود که «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «سومین هجوم بورس به مرز یک میلیون» به گفت‌وگو با ۲۰ کارشناس بازار سهام پرداخت. تحلیلگرانی که با استناد به عوامل تکنیکال (نموداری) و فاندامنتال (بنیادی) معتقد بودند با توجه به پایداری برخی ابهامات، در کوتاه‌مدت شاهد نوسان‌های کوچک بازار در محدوده فعلی خواهیم بود. با این حال شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته دومین رشد بزرگ (مقداری) خود را در سال ۹۹ تجربه و برای سومین بار از مرز مهم یک میلیون واحد عبور کرد. در این میان فارغ از عوامل اثرگذاری بنیادی اعم از مباحث مربوط به فعالیت تولید و فروش شرکت‌ها یا روند قیمتی کالاها در بازار جهانی، این روزها نگاه بسیاری از بورس‌بازان به نمودارهای تکنیکال دوخته شده است. بر مبنای تحلیل‌های نموداری اما کف یک میلیون و ۲۵ هزار واحد برای شاخص کل در نظر گرفته شده است و در مسیر صعودی با مقاومت مهم یک میلیون و ۶۵ هزار واحد مواجه خواهد شد. در صورتی که نماگر بازار سهام بتواند از این مقاومت مهم عبور کرده و موقعیت خود را تثبیت کند (در صورت عدم بروز رخداد اثرگذار بنیادی) می‌تواند ارقام بالاتری را تجربه کند. به عبارت دیگر پس از عبور شاخص کل از این سطح، عملا مقاومت جدی پیش‌رو نخواهد داشت و معامله‌گران تالار سهام تابستانی صعودی را شاهد خواهند بود. اما احتمال تحقق این مهم چه میزان است؟

مسیر شاخص کل از منظر تکنیکالیست‌های بازار

ابهامات شاخص کل در مسیر صعود: محسن مصدق یکی از تحلیلگران تکنیکال بازار سهام در این خصوص معتقد است: برای تحلیل الگوی تکنیکالی شاخص کل با قدری ابهام مواجه هستیم و نمی‌دانیم آیا اصلاح این نماگر تمام شده یا همچنان ادامه دارد. در صورتی که این اصلاح تمام نشده باشد، الگوی ایجاد شده در نماگر اصلی بورس تهران می‌توان به‌صورت یک مثلث یا پهنه باشد که به اصطلاح نرمال بودن یا دونده بودن آن طی روزهای آینده مشخص خواهد شد. در این میان در صورتی که شاخص بتواند قله تاریخی خود را در محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار واحد پشت سر بگذارد، احتمال ایجاد این پهنه ضعیف‌تر خواهد بود. با این حال باید اندکی تامل کرد و معاملات روزهای آینده را مورد رصد قرار داد.

وی اضافه کرد: آنچه مشخص است در صورت عبور قدرتمند شاخص کل از قله قبلی خود، اصلاح را باید تمام شده قلمداد کرد. در صورت تحقق این مهم، شاخص کل با قدرت به سمت محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد حرکت خواهد کرد. مقاومت‌های بعدی شاخص در سطوح به مراتب بالاتری خواهد بود.

حمله به هدف جدید بعد از اصلاحی دیگر: حسین زمانی درمزاری دیگر تحلیلگر نموداری بازار سهام نیز در این خصوص اظهار کرد: شاخص کل بورس تهران این روزها در حال گذر از موج صعودی B در موج چهار است و احتمال صعود این نماگر تا محدوده یک میلیون و ۵۰هزار واحد نیز وجود دارد، اما پس از آن مجددا با یک روند اصلاحی مواجه خواهد شد. بعد از آن است که شاخص حرکت صعودی خود را به سمت اهداف بالاتر ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد شاخص به لحاظ تکنیکالی در موج ۴ خود و اصطلاحا درون یک رنج متراکم است. از این رو شاخص کل در حال حاضر برای عبور از محدوده قبلی یعنی همان سقف یک میلیون و ۵۰ هزار واحد ناتوان به نظر می‌رسد. در حال حاضر بازار در قالب یک موج صعودی B قرار دارد و احتمالا بار دیگر تا همان محدوده قبلی برود اما نتواند عبور کند و شاهد یک افت در قالب موج C نزولی باشیم. پیش‌بینی می‌شود دست کم تا پایان خرداد ماه شاهد این روند باشیم و بعد از آن انتظار می‌رود شاخص کل حرکت صعودی خود را برای حمله به هدف یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد آغاز کند.

حرکت شاخص در قالب الگوی مسطح: محمد خیری نیز در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: واقعیت این است که تحلیل تکنیکال تنها در ظرف بازار می‌گنجد و عوامل خارجی همچون جریان نقدینگی و مولفه‌های بنیادی همانند آزادسازی سهام عدالت، نرخ بهره بانکی و تصمیمات سیاستگذار به‌عنوان ریسک‌های سیستماتیک می‌تواند تحلیل‌های تکنیکال را دستخوش تغییراتی کند. به هر صورت اما شاخص سقف جدیدی را در محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار واحد تجربه کرد اما با توجه به شتاب بالایی که داشت با افزایش عرضه‌ مواجه شد.

خصوصیات این ریزش نیز که شیب تندی داشت به موج A نزدیک بود که ریزشی بیش از ۱۲۰هزار واحد در کوتامدت داشت و در ادامه موج صعودی B که با شیب ملایم‌تری ٦١ درصد موج A را برگشت داد. این موج اصلاحی را می‌توان در دو الگوی مثلث یا زیگزاگ تحلیل کرد. البته با توجه به مولفه‌های اقتصادی در سطح کلان از جمله حمایت نظام و بانک مرکزی از بازار سرمایه بعید است شاخص فعلا به پایین‌تر از اصلاح فعلی نفوذ کند. به نظر می‌رسد شاخص کل در قالب الگوی مسطح (flat) به‌صورت نوسانی و فرسایشی همراه با جابه‌جایی جریان نقدینگی بین هر یک از صنایع بورسی بین سقف یک میلیون و ٥٠ هزار و کف ٩٠٠ هزار نوسان کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید