مردم فقط فروشنده طلا هستند

کدخبر: ۳۴۱۰۶۹
اقتصادنیوز :‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهرفروشان استان ایلام گفت: در حال حاضر در بازار طلا، داد و ستد بسیار کم است و مردم فقط فروشنده طلا هستند و سعی دارند با پول حاصل از فروش طلای خود، وارد بورس شوند یا خودرو خریداری کنند.
مردم فقط فروشنده طلا هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،«مسعود احمدیان» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: مردم تا مدتی سعی می‌کردند طلا را به عنوان پس‌انداز خریداری کنند اما امروز خرید طلا برای این کار مقرون به صرفه نیست حتی عروس و داماد هم برای خرید طلای عروسی خود امروز تنها یک حلقه زنانه و یک حلقه مردانه می‌خرند نه بیشتر، بنابراین بازار طلافروشی با مشکلاتی مواجه است.

وی با بیان اینکه قیمت طلا به دلیل افزایش قیمت دلار و انس جهانی سیر صعودی داشته است، گفت: در سه ماه گذشته هر گرم طلا 730 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهرفروشان استان ایلام یکی از دغدغه‌های این صنف را مالیات بر ارزش افزوده دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که این مالیات تصویب شد اعلام کردند تا 5 سال به صورت آزمایشی اعمال می‌شود اما ماندگار شد، از طرفی در صحن علنی مجلس اینگونه مطرح شد که مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای مصرفی است و چون طلا یک کالای سرمایه‌ای است مشمول این قانون نمی‌شود اما شد.

احمدیان افزود: طلا چون همیشه در چرخه بازتولید است و مستهلک نمی‌شود نباید با هر بار ذوب مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود چون خلاف قانون است با هر بار بازتولید شامل 9 درصد ارزش افزوده شود در حالی که سود آن برای فروشنده در خرده فروشی 7 درصد است.

وی ادامه داد: قرار بود مالیات بر ارزش افزوده برای صنف طلافروشان فقط برای طلای خام وضع شود و فقط در اجرت و سود فروشنده محاسبه شود ولی این قانون بلا تکلیف است و همچنان به شکل اول اجرا می‌شود.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهرفروشان استان ایلام اضافه کرد: دولت باید بازار و تولید را کمک کند بسیاری از بخش‌های بازار و همچنین بخش تولید در اثر تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا آسیب جدی دیده‌اند و اگر دولت به احیای آنها کمک نکند برخی شغل‌ها دچار ورشکستکی می‌شوند.

احمدیان گفت: شغل طلا فروشی با چالش‌های سنگینی روبرو است و نیازمند کمک دولت است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید