کاهش۵۲ درصدی صدور پروانه ساختمانی در پایتخت

کدخبر: ۳۴۱۰۷۴
اقتصادنیوز : مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از کاهش ۵۲ درصدی صدور پروانه در شهر تهران طی ۱۴ ماه اخیر خبر داد.
کاهش۵۲ درصدی صدور پروانه ساختمانی در پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،حامد سلیمی در مورد وضعیت ساخت و ساز در تهران در سال ۹۸  گفت: میزان پرونده‌های صادره در دو ماه اول سال ۹۸، در کل مناطق ۲۲گانه،۱۲۶۷ مورد بوده است که در سال ۹۹ در بازه مشابه این تعداد به ۹۳۰ کاهش یافته است که شاهد کاهش ۲۷ درصدی صدور پروانه در دو ماهه اول سال جاری هستیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ متراژ، تعداد متراژ پروانه‌های صادر شده در دوماه سال ۹۸،  بیش از یک میلیون و ۷۲۸ هزار متر بوده است، اظهار کرد: این عدد در سال ۹۹ به یک میلیون و ۲۷۱ هزار متر مربع که حدود ۲۶ درصد کاهش در متراژ کل پروانه ها را شاهد هستیم.

سلیمی اظهار کرد: تعداد واحدهای مسکونی پروانه های صادره در سال گذشته ۹۱۹۲ واحد بوده؛ اما در سال جاری تعداد واحدهای مسکونی تنها  ۷۱۳۲ واحد مسکونی بوده است که در این زمینه نیز شاهد کاهش ۲۲ درصدی تعداد واحدهای مسکونی پروانه‌های صادره در سال ۹۹ هستیم.

مدیر کل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در مورد مناطق دارای بیشترین پروانه صادره نیز با بیان اینکه در سال ۹۸،  منطقه ۱۵ با صدور ۱۱۷ پروانه در صدر جدول قرار دارد و در سال ۹۹ نیز باز هم منطقه ۱۵ با صدور مجوز ساخت ۸۷ واحد همچنان در صدر صدور پروانه قرار دارد، افزود: بعد از آن در سال ۹۸،منطقه۴ با صدور ۱۱۰ پروانه و امسال هم منطقه ۱۴ با صدور ۷۹ پروانه به رتبه دوم صعود کرده است، البته در سالجاری منطقه چهار به مرتبه سوم تنزل یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ضعیف ترین منطقه از لحاظ صدور پروانه منطقه ۶ با ۱۸ پروانه بوده اما امسال منطقه ۹ با صدور ۱۷ پروانه در صدر ضعیف ترین منطقه از لحاظ صدور پروانه قرار دارد، گفت:  بعد از آن مناطق ۱۰، سه و ۹ نیز جزو مناطقی هستند که کمترین پروانه صادر شده را داشتند که البته در اواخر سال گذشته شاهد تغییر مدیریتی در منطقه ده بودیم که این مسئله بر  روند صدور پروانه در این منطقه تاثیر گذار بوده است.

سلیمی افزود:  بیشترین متراژ در سال ۹۸ را، مناطق ۲۰،۲۲ و ۴ داشتند که در سال جاری در این شاخص مناطق ۵،۴ و ۲۰ جزو سه منطقه‌ای هستند که بیشترین متراژ پروانه صادره در دو ماه اول سال ۹۹ را داشتند و  مناطق ۱۶و ۱۰ نیز در سال جاری کمترین متراژ در پروانه های صادره را داشتند؛ اما لازم به یادآوری است که شاخص متراژ  و تعداد همیشه نمی‌توانند شاخص عملکرد یک منطقه باشد چراکه متراژ یک پرونده صادره در مناطقی همچون ۲۲ ممکن است با کل متراژهای صادره در مناطق کوچکتر همچون ۱۵ و ... برابری کند و به همین دلایل هر منطقه باید نسبت به شرایط خود بررسی شود.

به گفته سلیمی، در کل شاهد کاهش ۵۲ درصدی صدور پروانه در شهر تهران در سال ۹۸ و دوماه اول سال ۹۹ هستیم.

مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در مورد چشم انداز ساخت و ساز در تهران با توجه به تصویب بسته‌های حمایتی در شورای شهر گفت: محدودیت و ممنوعیت هایی در ضوابط داشتیم که موضوع کرونا و شرایط بد اقتصادی مزید بر علت شد که شهرداری لایحه ای را تدوین کرد که با مساعدت حداکثری اعضای شورا مواجه شد که این مصوبه می‌تواند به باز شدن گره‌های صدور پروانه کمک کند و موانع را برطرف کند و از لحاط درآمدی تحرک ایجاد می‌کند.

وی افزود: با توجه به نوسانات بازار ارز، گرایش مردم به بورس، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ... پیش بینی من این است که احتمالا در سال ۹۹ بتوانیم حداکثر حدود ۸۰۰۰ پروانه ساختمانی صادر کنیم که البته این عدد احتمالی، نسبت به کل آمار سال ۹۸ کمتر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید