تعجب تحلیل‌گران اقتصادی از آمار جدید بیکاری در آمریکا؛ احیای دو و نیم میلیون شغل جدید!

کدخبر: ۳۴۱۱۸۷
اقتصادنیوز: به‌رغم پیش بینی های چند روز اخیر مبنی بر نرخ بیکاری 20 درصدی در آمریکا، گزارش شغلی روز جمعه همه را غافلگیر کرد . طبق این گزارش نرخ بیکاری آمریکا 3/13 درصد ااست و 5/2 میلیون شغل در ماه می احیا شده است. با این حال داده های بیکاری هفتگی امیدوار کننده نبود.

به گزارش اقتصاد نیوز، فایننشال تایمز در گزارشی به نرخ بیکاری در آمریکا پرداخته است. این نشریه در این باره می نویسد: گزارش شغلی ماهانه آمریکا اغلب می تواند باعث شگفتی بسیاری شود، ولی گزارش روز جمعه شگفتی گسترده ای ایجاد کرد. از اقتصاددان های وال استریت تا مشاوران رسمی ترامپ و سیاست گذاران فدرال رزرو همگی براین عقیده بودند که آمریکا در ماه گذشته شاهد از دست رفتن شغل های بسیاری بوده است. در عوض، گزارش نشان داد که کارفرمایان بخشی از کارگران بیکار را به لیست حقوق و دستمزد خود بازگردانده اند. در این گزارش از احیای 5/2 میلیون شغل در یک ماه خبر داده شد. آمار دلگرم کننده باعث احیای دوباره این امید شده است که آمریکا در حال تجربه ی یک بازگشت سریع و قوی از شوک اقتصادی ناشی از ویروس کرونا  است.

آرون سوجنر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در دانشگاه مینه سوتا در این باره تاکید کرد: «ما شروع به بازگشت و پیشرفت کرده ایم. بخش اول این مسیر بازگشت تقریبا ساده است، بخش میانی سخت تر می شود و رسیدن به بخش پایانی تا مدت ها اتفاق نخواهد افتاد».

افزایش استخدام در ماه گذشته در صنایع متنوعی اتفاق افتاده است، چرا که بعضی ایالت ها شروع به برداشتن محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های اقتصادی کرده اند. مشاغل مربوط به اوقات فراغت و پذیرایی (مانند رستوران ها) که از شروع بحران همه گیری 8 میلیون شغل از دست بوده اند،  2/1 میلیون شغل جدید به دست آوردند. اما در مشاغل خرده فروشی که 3/2 میلیون شغل از دست رفته بود، 377 هزار شغل ایجاد شده است. در هر حال شغل های ایجاد شده تنها بخشی از 22 میلیون شغلی است که در اوایل سال از دست رفته اند و نرخ بیکاری 3/13 درصدی همچنان بالاتر از نرخ 10 درصدی بیکاری بعد از بحران  مالی سال 2009 است.

یک تحلیل‌گر اقتصادی دریادداشتی می نویسد: «در هفته های پیش رو به دلیل کاهش محدودیت های اعمال شده بر مشاغل در ایالت ها، مخصوصا در نقاط پرجمعیت شمال شرقی، وضعیت اشتغال در ماه ژوئن و بعد از آن بهبود پیدا خواهد کرد. اگر چه ما همچنان فکر می کنیم زمان زیادی لازم است تا بازار کار به وضعیت پیش از همه گیری برگردد».

یکی از دلایلی که اقتصاددان ها از گزارش شغلی در ماه می شوکه شده اند این است که میزان بازگشت به کار در طول یک ماه، با استفاده از امار و ارقام هفتگی نشان داده شده است. سوجنر همچنین تصریح کرد مطالبات بیکاری صرفا بخش آسیب دیده بازار کار را نشان می دهد که به سرعت توسط مقامات ثبت می شود، در حالی که اطلاعات دقیقی در ارتباط با استخدام وجود ندارد. علاوه بر این، این امکان وجود دارد که امریکایی ها از یافتن شغل در طول دوران همه گیری ناامید شده باشند. همچنین جیسون فرمن از انستیتوی اقتصاد بین المللی پترسون و ویلسون پاول از دانشگاه هاروارد کندی می نویسند: «مشکلات بازار کار موقتی بسیار عمیق هستند و حتی اگر افراد سریعا به مشاغل موقتی و کوتاه مدت برگردند، آمریکا همچنان سطحی از رکود اقتصادی بیکاری را برای مدتی تجربه خواهد کرد».

سوفیا کوروپتسکی، مدیرعامل مودیز آنالیتیکز نیز تاکید دارد: «اشتغال تا سه ماهه سوم سال بهبود پیدا خواهد کرد. بعد از آن نیمی از شغل‌های از دست رفته احیا خواهند شد و نرخ بیکاری در پایان سال به حدود 10 درصد می رسد. اما تا زمانی که واکسن به طور گسترده در دسترس نباشد، بهبودی کامل اشتغال تا قبل از نیمه دوم سال 2021 اتفاق نخواهد افتاد».

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید