ثروتمندترین مرد آسیایی به جنگ بزوس می‌رود

کدخبر: ۳۴۱۵۹۶
اقتصادنیوز: موکش آمبانی قصد دارد شرکت فناوری جهانی بعدی را تاسیس کند. اگر او در این مسیر موفق شود ،پلتفرم جیو می‌تواند رتبه ای در کنار گوگل، آمازون و تنسنت کسب کند. در این صورت نام او می‌تواند در کنار جف بزوس موسس آمازون قرار بگیرد.
ثروتمندترین مرد آسیایی به جنگ بزوس می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز؛ شبکه سی‌ان‌ان در این باره نوشت: پلتفرم جیو در حال حاضر دارای سیستمی از اپلیکیشن ها –از خرید آنلاین تا برنامه بخش ویدئو- است.  این برنامه به 388 میلیون نفر در هند خدمات رسانی می کند. وایلی فرنیفهون، تحلیلگر، در این باره اظهار کرد: «آمبانی قطعا قصد دارد که پلتفرم جیو بیش از یک شرکت مخابراتی باشد. آن ها می خواهند گوگل یا تنسنت بعدی هند باشند».

تحت رهبری آمبانی، ریلاینس اینداستریز از یک شرکت نفت و انرژی به یک شرکت خوشه‌ای  تبدیل شده است که شامل مغازه های خرده فروشی، شرکت های موبایل، سیستم عامل های دیجیتال و موارد دیگر  است. اما آمبانی برای رسیدن به اهداف جاه طلبانه یخود نیاز به سرمایه گذاری در سیلیکون ولی داشت. از این رو، او ماه پیش از همکاری 5.7 میلیارد دلاری با شرکت فیسبوک و سرویس پیام رسان جهانی واتس‌اپ خبر داد. این معامله، نشانگر این است که آمبانی و فیسبوک می کوشند پلتفرمی ایجاد کنند که بتواند همه ی قابلیت ها از بانکداری، پیام رسانی و شبکه های اجتماعی را در خود جای دهد، مانند اپلیکیشن وی چت از شرکت تنسنت که در کشور چین بسیار محبوب است.

فروشگاه آنلاین مواد غذایی اولین هدف این همکاری است. فروشگاه های مواد غذایی 70% از بازار خرده فروشی هند را تشکیل می دهند، اما بیش از 90% از آن ها سازمان یافته نیستند و توسط فروشگاه های کوچکی معروف به "کرانز " هدایت می شوند. پیش بینی ها حاکی از این است که بازار خرده فروشی از 676 میلیارد دلار در سال 2018 به حدود 1.3 تریلیون دلار در سال 2025 خواهد رسید. در حال حاضر بازار آنلاین مواد غذایی در هند بسیار کوچک است و حدود 3 میلیارد دلار ارزش دارد. از آنجا که همه گیری به سرعت در حال تغییر عادات خرید افراد است،  فروش آنلاین در حال رشد است. بحران کرونا و قرنطینه در هند، نیاز به خرید آنلاین را تسریع کرده است. اپلیکیشن واتز اپ می تواند در این روند رشد تاثیرگذار باشد، چرا که هم اکنون بیش از 400 میلیون نفر در هند از آن به عنوان پیام رسال اصلی استفاده می کنند.

ساتیش مینا ، تحلیلگر فارستر می گوید: «جیومارت و واتس‌اپ وضعیت را برای آمازون و والمارت پیچیده خواهند کرد. زیرا قرنطینه ثابت کرد که این شرکت ها با تجهیزات فعلی خود قادر به تحویل مواد غذایی در هند نیستند. اگر جیومارت بتواند چند میلیون فروشگاه کرانز را سازماندهی کند، می تواند بازار را به سود خود تغییر دهد.

پلتفرم جیو مدتی پس از اعلام همکاری با فیسبوک، از سه سرمایه گذاری بزرگ دیگر خبر داد؛ فرنیهون می گوید: «سرمایه گذاران به پتانسیل بالقوه ی نسخه ی هندی اپلیکیشن وی چت امیدوار هستند و پیش بینی می کنند که روزی صدها میلیارد ارزش داشته باشد».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید