خریداران دلار چقدر سود کردند؟

کدخبر: ۳۴۲۱۴۹
اقتصادنیوز : ‌مردم آن‌قدر سرمایه ندارند که بخواهند به شکل بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند، اما وقتی دلارشان را با همین سودهای ١٢٠‌هزار تومانی تا یک‌میلیون تومانی بفروشند، می‌توانند خرید ارزاق مورد نیازشان را انجام دهند. دلار یک محل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است و وقتی نوسان ایجاد می‌شود، برخی از مردم تصمیم به حضور در این بازار می‌گیرند.
خریداران دلار چقدر سود کردند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شهروند ، در روزهای اخیر گروهی از شهروندان پشت در صرافی‌ها صف بسته‌اند تا دلار را به قیمت ارزان‌تر بخرند و در کوچه ‌پس ‌کوچه‌های میدان فردوسی به قیمت بیشتر به دلال‌ها بفروشند. این افراد بین ٢٠٠ تا ٢ هزار و ٢٠٠ دلار از صرافی‌ها خریده‌اند و بیشترین سودی که روی قیمت هر دلار برده‌اند، بین ٥٠٠ تا ٦٠٠ تومان بوده است.

یکی از دلال‌های دلار میدان فردوسی می‌گوید: «مردم عادی در گروه‌های پنج شش نفره به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و هر دلار را به قیمت روز می‌خرند، سپس سراغ ما می‌آیند تا دلارشان را به قیمت بیشتری بفروشند.»

سعید با بیان اینکه بیشتر مردم حدود ٢٠٠ دلار خرید می‌کنند، ادامه می‌دهد: «نرخ صرافی‌ها معمولا یک مقدار ارزان‌تر است. امروز (چهارشنبه) هر دلار صرافی‌ها حدود ١٧‌ هزار و ٢٠٠ تومان بود. من هم آن را بین ٥٠٠ تا ٦٠٠ تومان گران‌تر از فروشنده‌ها خریدم. البته قیمت‌ها لحظه‌ای است و معلوم نمی‌کند روزهای بعد هم همین‌طور باشد. در این چند روز، تعداد افراد عادی که به این شکل دلار خرید و فروش کرده‌اند، بیشتر شده است و همه آنها نمی‌توانند دلارشان را راحت بفروشند یا سود خوبی ببرند.»

خرید دلار توسط برخی از شهروندان درحالی است که این بازار طی دو ‌سال گذشته نوسانات زیادی به خود دیده و کنترل قیمت‌های آن به یکی از نشانه‌های اصلی اقتدار بانک مرکزی تبدیل شده، به همین دلیل ریسک حضور در آن بیشتر از سایر بازارهاست.

سهند ابراهیمی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تغییرات بازار دلار برای شهروندان ملموس‌تر از سایر بازارهاست، می‌گوید: «دلال‌هایی که در بازار هستند، به مردم می‌گویند دلار از صرافی‌ها بخرند و به آنها بفروشند تا در آینده که قیمت‌ها حبابی شد، بفروشند و سود خودشان را ببرند. سود ١٢٠‌هزار تومانی تا یک‌میلیون تومانی برای برخی از شهروندان کم نیست و به معنای تهیه بخشی از ارزاق مورد نیازشان  است.»

افرادی که در روزهای گذشته اقدام به خرید و فروش دلار کرده‌اند، حداکثر یک ‌میلیون و ٣٢٠‌هزار تومان سود برده‌اند؛ آن ‌طور که دلال‌ها می‌گویند بیشتر آنها حدود ٢٠٠ دلار از صرافی‌ها خریده‌اند که سودش با دلار ١٧‌هزار و ٧٠٠ تومانی بازار آزاد در روز گذشته حدود ١٢٠‌هزار تومان می‌شود. البته ممکن است برخی از شهروندان از حداکثر سقف مجاز خود برای خرید سالانه دلار یعنی ٢٢٠٠ دلار هم استفاده کرده باشند که به این صورت بیش از یک میلیون تومان سود برده‌اند.

قیمت دلار در روزهای گذشته رشد نسبی کرده و همین مسأله باعث شده دوباره عده‌ای از شهروندان به خرید این اسکناس تمایل نشان دهند.

دیروز قیمت دلار در بازار آزاد تا نزدیکی ١٨‌هزار تومان هم رفت، اما در نهایت روی ١٧‌هزار و ٧٨٠ تومان متوقف شد. هر یورو هم ١٩‌هزار و ٩٥٠ تومان به مشتری‌ها فروخته شد. البته سایت‌های مرجع قیمت این دو ارز را به ترتیب ١٧‌هزار و ٢٥٠ و ١٨‌هزار و ٩٠٠ تومان اعلام کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید